På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

minponny

Trådstartare
Jag har skrivit det här utifrån det jag har sett, och det här är min bild av ridskolor och hästarna som arbetar i dem.
10-åriga småflickor satt med förväntansfulla miner på en bänk utanför stallet och pratade om sina olika hästar. "Polly är så lat, fast om man slår han med spöet så kan han bli jättesnabb!" Andra dagen på ridlägret var det, småflickorna och någon enstaka pojke sprang runt i stallet och letade efter borstar och grimmor. Där inne i stallet stod hästarna. Alla halvsov, förutom det lilla gotlandsrusset som nafsade efter de som gick förbi. De svalde luft, flera av hästarna. Ändå var det förvånansvärt lugnt och tyst i stallet, inget spring i spiltorna. Men i och för sig var det ju sommarlov och de enda som fanns i stallet var de som red på ridlägret och några skötare. De var tjuriga, de flesta hästarna. Andra reagerade knappt när man gick in i spiltan. En häst kommer jag speciellt ihåg, den bruna valacken och den lilla, lilla flickan. Hon gick in och skulle kratsa hovarna, och då bet han henne i ryggen. Hon började gråta och en skötare fick hålla i honom medan hon kratsade. Han hade en krubbitarrem, och av det jag såg så trivdes han inte och försöka säga ifrån. Precis som de andra hästarna.
Lektionen började, dressyr stod på schemat. Runt, runt, runt i trav. I samma varv, i samma tempo. En volt och sedan fortsatte det. Skritt. Hästarna gjorde vad de blev tillsagna, protesterade de kunde spöet hjälpa till. De som inte ville galoppera fick ställa sig på medellinjen och de andra satte fart. Någon häst vaknade till liv och började bocka, ryttaren flög av och flera hästar saktade självmant av. Bankade med skänklar och järnbitar som omilt dras igenom munnarna, att hästarna står ut! De är så avtrubbade, bryr sig inte längre. Vet att människan alltid vinner, att de inte kan protestera för ingen hör dem ändå.
Alla måste ju få chansen att lära sig rida, men hästarna mår ju inte direkt bra av att år ut och år in gå med nybörjare på ryggen. En häst hade de behållt i tjugo år, han gick fortfarande på ridskolan. Långsam var han, behövdes flera slag för att få igång honom.
Jag kommer själv ihåg när man gick där på ridskolan. Jag tänkte inte mycket på hästen, det var liksom bara självklart att den skulle lyda en och gjorde den inte det så var den dum.

En ridskola där alla hästar trivs - det känns väldigt långt borta, i alla fall av det jag har sett. Jag tycker så fruktansvärt synd om alla dessa hästar som står där i spiltan och måste stå ut med alla dessa ponnyskänklar osv. Alla blir ju avtrubbade och deprimerade efter ett tag, och då blir de ännu lämpligare för nybörjare. Då de har gett upp och inte orkar protestera mer.
Dessa småtjejer som älskar ridskolan och som längtar ihjäl sig till nästa ridlektion, jag önskar att hästarna kunde känna samma glädje.
Men tyvärr gör de nog inte det.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det finns både bra och dåliga ridskolor.

Hästar ska absolut inte behöva ha det som du beskriver.
Så minns jag även att det var på ridskolan där jag började rida och där jag sedan red i många många år i brist på bättre vetande, tyvärr.
Den låg ju nära och hade väldigt många hästar, uppfödning och sånt.

Nu i efterhand vet jag hur värdelös den är, allt handlar bara om att fylla grupperna. Så fort vi kommit någon vart kom det nybörjare till gruppen så vi fick "börja om" litegrann :crazy: Många hästar var tjuriga och passade verkligen inte in, men de fick vara kvar ändå. Jag minns en lat liten ponny, ridläraren sa alltid till den som fick ponnyn att den skulle ha spö och slå till några gånger om det behövdes.

På senare tid red jag en kompis häst som stod uppstallad bredvid ridskolan och kompisen som även bodde där bredvid berättade om all skit hon sett om nätterna. Hästkroppar som släpats ut och grävts ner i en av hagarna, hästar som "sålts" alltså.

Nåja, det hör väl inte hit.

Det är viktigt att ridlärare kan tillrättavisa elever till hur de ska lösa problem, det ska ALDRIG vara okej att slita/sparka/slå! :mad:'




Sedan finns det givetvis bra ridskolor också! Jag tycker dock det är viktigt att prioritera hästarna framför pengar och elever, deras hälsa måste komma i första hand.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Känner igen det så himla väl, borde vara självklart att byta ut hästarna så de slipper gå där hela sin livsstid.
Jag mår dåligt bara man kommer ner och ser dessa stackars hästar, som du beskriver så låter det precis likadant här när man hör ryttarna resonera. Ja den hästen är ju så lat och seg att man måste sparka jättemkt på honom, alltså jag blir skogstokig när jag hör det.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Självklart borde ingen häst behöva stå ut med detta hela livet, men tänk själv på dom som driver ridskolan. Inköp av hästar är knappast någon lite utgift, ska man då köpa in nya hästar hela tiden så försvinner nog lönsamheten ganska fort.. Priserna på många ridskolor är redan idag höga, och jag tror många skulle protestera om dom skulle börja höja priserna.

Visst, det kanske ger snäpet högre kvalité på hästarna, men jag tror tyvärr ändå det är svårt att kunna övertyga eleverna om att betala märkbart mer pengar.. Känns som många idag struntar i hur bra hästarna är, bara dom får åka häst någon gång i veckan (säger inte att det är så på alla ridskolor, vissa har ju faktiskt riktigt fina hästar med duktiga ryttare, men det är många som det är så på..).
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Ja, självklart kostar det ju. Men trots allt, det är levande djur vi pratar om och de förtjänar inte att ha det som de har det.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Tyvärr så handlar allt om pengar idag. Personalen får inte byta ut hästarna, de får inte köpa nya sadlar, de får inte kolla upp alla hästar som skulle behöva det på klinik utan de gör helt enkelt det bästa möjliga av det de har, som inte är mycket.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

"Polly är så lat, fast om man slår han med spöet så kan han bli jättesnabb!"

Hästarna gjorde vad de blev tillsagna, protesterade de kunde spöet hjälpa till.

Bankade med skänklar och järnbitar som omilt dras igenom munnarna, att hästarna står ut!

En häst hade de behållt i tjugo år, han gick fortfarande på ridskolan. Långsam var han, behövdes flera slag för att få igång honom.

Ja inte lär de sig respektera hästen som levande varelse med medvetande i alla fall!
:mad:
Man kanske skulle satsa lite mer på "vett-undervisning" så att ungarna förstår varför man kan göra så men inte så. Barn är ju inte korkade, men dåligt kunnande kan lätt resultera i grymhet. :(

Jag håller med det som tidigare sagts, en häst ska inte behöva stå på ridskola i hela sitt liv.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Tyvärr så handlar allt om pengar idag. Personalen får inte byta ut hästarna, de får inte köpa nya sadlar, de får inte kolla upp alla hästar som skulle behöva det på klinik utan de gör helt enkelt det bästa möjliga av det de har, som inte är mycket.

Menar du personalen som i ägarna till ridskolan eller? Varför får man inte byta ut hästarna?
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

jaa... det är inte lätt.. men om företag och kommuner hade satsat på hästar istället för att sponsra fotboll och sånt skräp hade det nog sett annorlunda ut. eller jag tänker tro det iaf :P
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag tycker dock att ridskola idag är inte ett kul för en häst..

Tycker att mycket faller när inte lärarna lär ut ridning längre om man inte går i en speciall grupp utan du kommer dit hoppar upp får en uppgift elven gör inte uppgiften rätt läraren säger till eleven gör på samma sätt igen. läraren idag lär inte ut hur du ska jobba en häst i bra form om inte hästen självmant går i en låg form så sätter man på en halsförlängare/gummisnodd.. MÅNGA elever säger ifrån och vill inte ha det... Spö och sporar har dock förbjudits på en ridskola jag känner till och det är super bra enligt mig, men igen så blir det uppror mellan eleverna :O vad har hänt man ska INTE behöva rida med spö och sporrar jag kan använda det ibland men 98% av alla gånger jag rider min häst så använder jag det inte.. Jag tycker inte att man ska behöva sådana saker då det bara är en förstärkning av hjälperna och knappt det
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

De får inte lov att göra det för styrelsen!
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag tycker det är en alldeles förskräcklig bild av hur det faktiskt fungerar på alla dessa ridskolor... Jag har ingen som helst kunskap om hur det är eftersom jag aldrig bevistat en sådan, ej heller mina barn utan vi njuter våra egna pållar som står i vårt eget stall på vår egen tomt.... MEN, jag blir bedrövad av hur det verkar vara... det måste väl ändå kunna gå att ha en ridskola som fungerar både ekonomiskt och praktiskt utan att ge avkall på djurets bästa väl och ve...... Personligen kan jag lova att den ungen som slagit nån av MINA hästar fort hade hamnat på backen och fått sig en massa lektioner i djurvett och levandeetik...:devil: Kan inte föstå att det finns folk som inte skriker till och försöker stoppa eländet.... NÅN måste ju notera det som händer... att ungarna inte gör det begriper jag... dom tror att det är så det ska va... men alla dessa vuxna.... :confused::confused:
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Tyvärr är det så ridskolor fungerar.. Man ska ha hästar som passar för nybörjare (men som kanske inte passar lika bra för dom duktigare ryttarna), dessa hästar får då nästan bara gå nybörjarlektioner, blir slitna och trötta, men ridskolan har inte råd att byta ut dom..

Visst, kanske ser allt lite väl negativt, men jag tror att det är otroligt kämpigt att driva en ridskoleverksamhet med bra kvalité på hästarna, som enbart rids på rätt sätt, om man inte enbart tar emot rutinerade ryttare, vilket jag inte vet någon ridskola som gör iaf (dock andra typer av ridanläggningar)..
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

KL
Det är tråkigt med dessa negativa erfarenheter. Men som tur är finns det MASSOR av bra ridskolor. Med harmoniska hästar och ambitiösa + välutbildade instruktörer. Vi bytte stall i våras och står nu på ett stall där det bedrivs ridskola. Jag skulle önska att alla kunde få en sådan start på sitt hästliv! Massor av hästvett och "godis" som positiv inlärning (även klicker), tömkörning & arbete med lång tygel, hästhantering, unghästutbildning m.m m.m. Detta är inte ngt stort ställe med en massa resurser utan en vanlig ridskola av mindre modell.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Jag är verkligen jätteglad över att mina ridskoleerfarenheter inte sett ut sådär. Men jag har alltid undrat över var dessa ridskoleelever kommer ifrån som är så hårda och bryska i sin ridstil. Det kanske kan förklara saken.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det är så stor skillnad på ridskola och ridskola, men en ridskola där alla hästar trivs till 100% är tyvärr aldeles för svårt att ordna för de flesta ridskolor jag känner till. Det finns inte nog med bra ridskolehästar helt enkelt (vissa hästar är mer lämpade för ridskoleverksamhet och andra är mer lämpade för tävling osv) och de hästar som finns¨är på tok för dyra för ridskolornas ofta snåla budgetar. Och fortsätter man på den linjen så är det också pengabrist när man ska bygga om stallet eller utbilda ridinstruktörerna eller köpa in nytt material...
Dock kan jag säga att den värsta ridningen och hästhållningen över huvud taget har jag sett hos privatryttare. På ridskolor får man oftast i alla fall ganska snart lära sig att hästen inte är en maskin och man får lära sig hur den ska skötas. Att tioåringar inte tänker längre än att hästen går fortare om man slår den med spöet tycker jag att man kan se mellan fingrarna med, så länge det finns någon som kan visa dem rätt sätt.

/lilstar som växt upp på en bra ridskola som skulle ha varit ännu bättre om kommunen hade kommit på tidigare att de glömt bort ridsporten till förmån för hockey osv.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

jag rider på näset i sundsvall, där det är 3 lektioner om dagen , 40 minuter varje lektion. och ridlärarna säger till om tex dom drar i munnen samtidigt som dom sparkar på för allt dom är värda.
och dom lär en , från första början hur man ska rida.
jag minns hur vi satt , teorilektion ut teorilektion ut och lyssnade om att vi skulle tänka att det var ett ägg vi hade i tyglarna. vi hade teori varannan vecka det första året.
att ponnyerna tycker det blir tråkigt är ju inte så mycket att göra åt förutom att byta dom ofta . och jag tycker varrannan vecka teori faktiskt var en smart sak.och att från första början lära om HUR man ska rida , och inte låta dom gå jättemycket är nyckeln till en bra ridskola.
 
Sv: På ridskolan. -måste bara skriva av mig.

Det finns många dålig ridskolor i detta land, och visst, mycket handlar om pengar (köp av hästar och utrustning, foder, mm); MEN nog f-n är det gratis att lära ut lite vanligt vett och respekt för djuren!!!


Vill också påpeka att ridskolan jag lärde mig att rida på är en av de få riktigt bra här... (av de som jag har sett). En liten ridskola, nästan lite "mitt ute i ingenstans", då hade de få hästar och hade mycket otur med dem. Idag har de dock köpt in många riktigt fina hästar och satsar en del på tävlingar, men iaf, för att komma till saken:

- Det första vi fick göra innan vi satte oss på hästarna var ett/ett halv-år med enbart "Hästvett" (lektion en gång i veckan, iofs var detta för sexåringar, men iaf)

- Sedan var det upp på hästen och en j-vla massa sitsträning.

- Kommer ihåg när jag "red-igen" en lektion. En tjej var sen och kom in med "sin" häst i ridhuset och med martingalen i högsta hugg. Ridläraren sa att hon inte skulle rida med martingal på honom. Tjejen opponerade sig och blev utkastad.

- A och O var att hela tiden behålla lugnet och ha kul.


Mer sånt åt dagens ridskolor!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 128
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp