På ryska ridskolor är det barbacka som gäller

Ryska ridskolor fokuserar inte först och främst på att eleven ska lära sig behärska hästen. Först ska ryttaren lära sig behärska sin egen kropp. Livsfarliga barbackaövningar anses vara den effektivaste metoden.
 
Jag undrar vilken ridskola som journalisten gått på i Sverige - för jag upplever sitsträningen som ganska vanlig även på Svenska ridskolor. Åtminstone förr. Vi hade massor av balansövningar och övningar för kroppskontroll när jag började rida i början av 80-talet, både barbacka och i sadel. Jättebra övningar också för att lära sig lita på hästen.

På Strömsholm hade vi ofta dylika övningar i gruppridningen och varannan vecka hade vi en halvtimmes sitsträning i lina, i sadel, men utan stigbyglar och utan tyglar. Jag använde mig mycket av balansövningar även på ridskolorna jag jobbade på.
Ja övningarna hon beskriver är ju exakt vanliga balansövningar. Men vi gjorde dem dock med sadel. Tror bara vi haft enstaka lektioner med alla hästar barbacka och då när man var nybörjare.

Men iofs vet ju inte hur många jag skulle klara göra nu, 20 år senare, barbacka. (eller iofs, sitsträningen på en dressyrkurs var barbacka på longerlina och klart skumma övningar. Det gick.)
 
Senast ändrad:
Har du provat göra det från hästryggen?
Jonglera? Nej jag kan ju inte kasta en boll i vardagsrummet 🤣
Kasta en boll från hand till hand menar du utan att jonglera? Antar att det inte är någonting som fungerar första gången men som man kan lära sig, måste ta hänsyn till hästens rörelser, men jag är ärligt dålig på det även stillastående. På medishästen hade det kanske gått om knöt tyglarna, och så ska man veta hur bollen beter sig i rörelsenergin i galopp då. Att skjuta iväg en boll med en klubba från hästryggen är inga problem, men tar ju också tid att lära sig. Så att kasta en boll till en annan ryttare ska ju kunna gå, haken är att jag inte är så bra på att tex springa runt i ett rum och fånga en boll kastad till mig längre, basket var länge sedan. Volleyboll är inte lika mycket problem, men är mer stillastående och att slå iväg bollen. Det är ju sådana skills man får gå på.
 
Senast ändrad:
Jonglera? Nej jag kan ju inte kasta en boll i vardagsrummet 🤣
Kasta en boll från hand till hand menar du utan att jonglera? Antar att det inte är någonting som fungerar första gången men som man kan lära sig, måste ta hänsyn till hästens rörelser, men jag är ärligt dålig på det även stillastående. På medishästen hade det kanske gått om knöt tyglarna, och så ska man veta hur bollen beter sig i rörelsenergin i galopp då. Att skjuta iväg en boll med en klubba från hästryggen är inga problem, men tar ju också tid att lära sig. Så att kasta en boll till en annan ryttare ska ju kunna gå, haken är att jag inte är så bra på att tex springa runt i ett rum och fånga en boll kastad till mig längre, basket var länge sedan. Volleyboll är inte lika mycket problem, men är mer stillastående och att slå iväg bollen. Det är ju sådana skills man får gå på.
Det var ett litet tag sedan jag läste om övningen men jag tror det till en början räckte med att kasta bollen en bit upp i luften bara, inget avancerat jonglerande alltså och hästen longerades. Har sedan jag läste om det velat testa om jag klarar det, t.o.m. så att jag funderat på att rida en lektion bara för den sakens skull.
 
Det var ett litet tag sedan jag läste om övningen men jag tror det till en början räckte med att kasta bollen en bit upp i luften bara, inget avancerat jonglerande alltså och hästen longerades. Har sedan jag läste om det velat testa om jag klarar det, t.o.m. så att jag funderat på att rida en lektion bara för den sakens skull.
Jo verkligen, det skulle man vilja testa. (Jag började spekulera i att ta med en boll till ridskolan men tänker att vår ridlärare kanske skulle tycka det var väl skumt, men hon brukar vara accepterande.). Men att boka en 30 min sitsträning på longerlina och ta med en tennisboll kanske :D (senaste sitsträningen var dock tyvärr för en ung nervig tjej så då skulle jag inte våga fråga, man vill ha en stabil dam/gubbe för att känna att det är värt att ta upp). Men alltså jag misstänker fortfarande att de där jepparna var betydligt bättre än jag är på att kasta boll rätt och slätt och deras hästar mer accepterande när det gäller tennisbollar runt hovarna.
 
Ryska ridskolor fokuserar inte först och främst på att eleven ska lära sig behärska hästen. Först ska ryttaren lära sig behärska sin egen kropp. Livsfarliga barbackaövningar anses vara den effektivaste metoden.
Det där var helt normala övningar när jag började rida 1965 och senare med en egen c-ponny så vadå, sadel använde man sällan, varmare och skönare barbacka spec. vintertid. Speciellt när ponnyn bestämde sig för att rulla sig i snön på väg ifrån stallet, lätt av, lätt på. Två lätta ungar red gott på samma ponny, jag hade ofta en liten en med på turerna, dotter till stallägaren.
 
Kasta går bra, det är fångandet som är problemet ;)
Haha exakt. Jag försökte faktiskt lära mig jonglera, och helt ärligt jag har svårt att bara kasta en jongleringsboll från ena handen till den andra och fånga den med handflatan uppåtvänd, eftersom bollen liksom inte ska framåt utan åt sidan och hela tiden i samma båge. Att kasta en apelsin upp i taket och fånga med båda händerna är ju en annan sak 🤣 .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 768
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp