På ryska ridskolor är det barbacka som gäller

Ryska ridskolor fokuserar inte först och främst på att eleven ska lära sig behärska hästen. Först ska ryttaren lära sig behärska sin egen kropp. Livsfarliga barbackaövningar anses vara den effektivaste metoden.
 
Påminner om hur elever på 1800-talet kunde få lära sig rida. En övning var att barbacka hoppa hinder samtidigt som man kastade (jonglerade) en boll i luften. (Ur Wrangels Handbok för hästvänner)
 
Trist läge för folk utan bollsinne.
Egentligen inte, övningen gick ut på att få en så bra, naturlig och avspänd balans att man i princip "glömde bort" att man satt på en hästrygg och helt koncentrerade sig på bollen. Att lyckas hålla koll på bollen var inte det som övningen gick ut på så den fungerade nog lika bra för dem med dåligt bollsinne.

Kan tilläggas att övningen gjordes i samtliga gångarter.

Jag tycker det låter som en kul övning och bra övning :)
 
Jag undrar vilken ridskola som journalisten gått på i Sverige - för jag upplever sitsträningen som ganska vanlig även på Svenska ridskolor. Åtminstone förr. Vi hade massor av balansövningar och övningar för kroppskontroll när jag började rida i början av 80-talet, både barbacka och i sadel. Jättebra övningar också för att lära sig lita på hästen.

På Strömsholm hade vi ofta dylika övningar i gruppridningen och varannan vecka hade vi en halvtimmes sitsträning i lina, i sadel, men utan stigbyglar och utan tyglar. Jag använde mig mycket av balansövningar även på ridskolorna jag jobbade på.
 
Egentligen inte, övningen gick ut på att få en så bra, naturlig och avspänd balans att man i princip "glömde bort" att man satt på en hästrygg och helt koncentrerade sig på bollen. Att lyckas hålla koll på bollen var inte det som övningen gick ut på så den fungerade nog lika bra för dem med dåligt bollsinne.

Kan tilläggas att övningen gjordes i samtliga gångarter.

Jag tycker det låter som en kul övning och bra övning :)

Bollarna har jag fått göra med Agneta Aronsson. Vi körde även massor av ridhandske bakom ryggen i trav och galopp. Ta av dig ena ridhandsken och för den bakom nacken och ta tag i den bakom ryggen med motsatt hand. Den hand som nu håller i handsken flyttas bakom nacken och handsken fångas upp bakom ryggen av den andra handen, osv.
 
Egentligen inte, övningen gick ut på att få en så bra, naturlig och avspänd balans att man i princip "glömde bort" att man satt på en hästrygg och helt koncentrerade sig på bollen. Att lyckas hålla koll på bollen var inte det som övningen gick ut på så den fungerade nog lika bra för dem med dåligt bollsinne.

Kan tilläggas att övningen gjordes i samtliga gångarter.

Jag tycker det låter som en kul övning och bra övning :)
Den som inte klarar av att hantera bollen på det viset utan häst lär ha ordentliga problem med häst. Det är inte mycket till boll att koncentrera sig på om den ligger på marken konstant.

Det låter som du ha så pass bra bollsinne att du inte ens reflekterat över de som saknar det. För mig är det troligen omöjligt, och det har inte med hästen att göra.
 
Jag minns en olidlig barbackalektion då jag satt och balanserade med svanskotan på hästens ryggrad. Aj aj!
Var i tonåren så vågade/ville inte säga ifrån. Det var ju dåligt både för mig och för hästen.
 
På mindre och runda ponnyer så var det enklare att rida barbacka än sitta i en sadel som gled. Vintertid är det supermysigt att rida barbacka när det är kallt och bortsett från att det är jobbigt att ta sig upp om man trillar av så gillar jag att rida barbacka. Sista ritterna på pållan när hon var dräktig var barbacka, lättare med en fölmage att rida utan sadel men nog 17 höll jag på trilla av iaf när hon brallade runt med mig i snön. :laugh:

Inget räknas dock som livsfarligt så jag gör nog fel. :D
 
Metoden fungerar förmodligen dåligt i Sverige. Det är få som har råd med privatlektioner och minderåriga ridlärare är generellt inte önskvärt, inte för minderåriga åtminstone. Gemene man som börjar på ridskola får hålla till godo med. grupplektioner.
 
Minns också diverse övningar både barbacka och med sadel utan stigbyglar och tyglar från när jag var barn. Vi gjorde jorden runt, red med armarna rakt ut barbacka , hoppade studs utan stigbyglar och tyglarna var i en knut dock med sadel och med armarna rakt ut Slog klackarna över hästens bak när man satt på barbacka, nuddade tårna på varje sida o.s.v
 
Jag undrar vilken ridskola som journalisten gått på i Sverige - för jag upplever sitsträningen som ganska vanlig även på Svenska ridskolor. Åtminstone förr. Vi hade massor av balansövningar och övningar för kroppskontroll när jag började rida i början av 80-talet, både barbacka och i sadel. Jättebra övningar också för att lära sig lita på hästen.

På Strömsholm hade vi ofta dylika övningar i gruppridningen och varannan vecka hade vi en halvtimmes sitsträning i lina, i sadel, men utan stigbyglar och utan tyglar. Jag använde mig mycket av balansövningar även på ridskolorna jag jobbade på.
Hon är från Finland så sannolikt har hon gått på ridskola där ;-)
Livsfarliga barbackaövningar? :confused:
Vad man anser som livsfarligt är inte detsamma när man är ett vigt barn som när man är medelålders och kanske inte så van ryttare längre? Brukar man läsa Anna-Lenas intressanta krönikor om livet i Moskva så förstår man att det är skrivet med glimten i ögat.
 
Minns också diverse övningar både barbacka och med sadel utan stigbyglar och tyglar från när jag var barn. Vi gjorde jorden runt, red med armarna rakt ut barbacka , hoppade studs utan stigbyglar och tyglarna var i en knut dock med sadel och med armarna rakt ut Slog klackarna över hästens bak när man satt på barbacka, nuddade tårna på varje sida o.s.v
Samma här
Rider hellre barbacka än i en hal sadel utan stigbyglar :p
 
Hon är från Finland så sannolikt har hon gått på ridskola där ;-)
Vad man anser som livsfarligt är inte detsamma när man är ett vigt barn som när man är medelålders och kanske inte så van ryttare längre? Brukar man läsa Anna-Lenas intressanta krönikor om livet i Moskva så förstår man att det är skrivet med glimten i ögat.

Det stämmer tycker jag, jag klarar inte av att göra alla balansövningar som lite gammal och stel som jag gjorde när jag barn. Även om jag försöker göra vissa ibland men slå klackarna över baken på hästen skulle jag t.ex. inte klara, inte heller jorden runt. Det riskerar dessutom att bli en farlig situation om jag kommer åt min häst på vissa ställen där han är känslig som baken t.ex. om jag inte klarar det hela vägen upp och över honom. Rida utan stigbyglar och barbacka gör jag däremot ibland t.ex.
 
Metoden fungerar förmodligen dåligt i Sverige. Det är få som har råd med privatlektioner och minderåriga ridlärare är generellt inte önskvärt, inte för minderåriga åtminstone. Gemene man som börjar på ridskola får hålla till godo med. grupplektioner.
När jag började rida som barn så var det tonåringar som var ”ridlärare”.
Sen hade jag ett uppehåll tills jag var ca 14-15 och då fick jag en vuxen, utbildad ridlärare.
 
Egentligen inte, övningen gick ut på att få en så bra, naturlig och avspänd balans att man i princip "glömde bort" att man satt på en hästrygg och helt koncentrerade sig på bollen. Att lyckas hålla koll på bollen var inte det som övningen gick ut på så den fungerade nog lika bra för dem med dåligt bollsinne.

Kan tilläggas att övningen gjordes i samtliga gångarter.

Jag tycker det låter som en kul övning och bra övning :)
Alltså jag kan inte jonglera i vardagsrummet 🤣
Men kasta en boll går väl bra.

Vi har väl haft övningar om att hoppa med händerna ut, händerna på huvudet, blunda och sådant, men med sadel.

Barbacka har man bara fått om hästen har haft sadelgjordsår men de verkar sitta bra sadlarna nu, tror det var säkert 10 år sedan sist jag ens såg någon rida barbacka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Hästnyheter Nelly har fått ett nytt jobb. En liten tid framöver ska hon ägna någon dag per vecka åt att lära ett nytt barn att ta hand om och rida...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp