På sadeljakt!

Ämelie

Trådstartare
Ska börja min sadeljakt nu! Och frågan är vart man ska börja?
Sadelmakare finns det inte speciellt många av här uppe, den enda jag vet har jag inga bra erfarenheter av.

Hur vet man egentligen vad man ska leta för typ av sadel och vilka märken är det som är raka/böjda i bomen?

Det jag vet är att jag ska ha en 16" hoppsadel med normalbom (ev. mot smal) Men det finns ju hur mycket olika märken och modeller som hellst :confused:

Hon har en äldre passier just nu, Glider fram lite (då den är lite vid) och ligger inte helt plant mot ryggen.
Stübben kan hon inte heller ha.

Hästen är överbyggt. Lite tunn och har inte så mkt muskler. Går det öht att hitta en sadel som ligger bra på en sån här häst?

(Bilder kommer senare ikväll, när jag varit i stallet)
 
Sv: På sadeljakt!

ja nå ska de gå och hitta en sadel som passar dig och din häst. Även om de kan ta lång tid speciellt när man bor här uppe. Men hör med hästmänniskor om du kan få låna deras sadel och prova den :P Kolla in Sadellistan, så ser du ju på ett ungefär vilka sadlar som är mer åt de raka/svängda hållet. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 987
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 894
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 426
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 203
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp