På sommarbete i ny flock ? Hur släppa ihop ?

finapina

Trådstartare
Hej ! Jag har fått erbjudande om att ha min häst på bete nära mitt sommarviste. Alltså med andra hästar än i " hemmastallet " med sin " vanliga" flock.Låter sjukt härligt.Men hur gör man bäst praktiskt ? Hästflocken (ca 6 st ) på betet går ihop året om, ev. kommer också ngn annan häst dit på sommarbete. Hur gör man bäst vid ihopsläpp när det gäller
bete ? Ett par hästar i taget och min , eller ? Alla på en gång ?Vet ju att man annars kan ha dom i boxarna brevid varann ett tag osv innan.Min häst är ranghög. Självklart är min kollad masken / avmaskad , vaccinationerna i ordning o bakskorna avtagna tills det är dax ( jooo, det är ett tag kvar....). Nu nojjar jag mig att övriga hästar inte ska vara det ( smittor, sparkar osv ) Hälsningar Förväntansfull och bävande
 
När jag släppt på sommarbete har vi släppt bara släppt ihop dom, förvisso bara 2 hästar. Jag tror nog det bästa är att släppa alla på en gång om man inte ha möjlighet att ha dom i boxar bredvid varandra först, för rangordningen kommer röras upp på nytt varje gång en "ny" häst kommer in i hagen.

Jag har också en ranghög häst, när jag släpper ihop vill jag gärna göra det med ranglåga hästar för att minimera skaderisken, med två ranghöga hästar kommer de troligen bråka om vem som ska bestämma osv.

Alternativt ta de ranghöga hästarna ur den flocken och låta de bekanta sig genom boxar eller liknande? Mina spontana funderingar här nu. Finns säkert någon här på buke som har bättre förslag. :)
 
Jag har så dålig erf av att släppa ihop på bete med hästar som inte känner varandra - inte personligen då jag helt enkelt inte gör det, men vänner som gjort så. Det är ofta nån som har skadat sig och sommaren som skulle vara så härlig har istället blivit superjobbig både för ägare och häst.

Om jag själv skulle göra så hade jag velat att de hästarna som redan känner varandra hade gått i hagen nåt dygn redan . För att undvika att hela högen röjer iväg i en hage de inte känner till (om det är stora kuperade beten) samtidigt som de ska etablera relationer.
 
Vad tkr ni annars är ok kostnad för att ha häst på bete, säg ca 1 månad ? Kollar till hästen själv alla dgr o kommer att erbjuda mig att hjälpa till med vatten, se till de andra om stallägaren ska bort, vatten osv...
 
Vad tkr ni annars är ok kostnad för att ha häst på bete, säg ca 1 månad ? Kollar till hästen själv alla dgr o kommer att erbjuda mig att hjälpa till med vatten, se till de andra om stallägaren ska bort, vatten osv...
Det beror på, jag betalade 500kr för 3 månader, då fyllde jag på vattnet och de som ägde betet sa förvisso att jag inte behövde fylla på vatten och kolla till hästen varje dag, men gjorde det ändå. Kändes bättre så. :)
 
Vi var visserligen fyra hästägare från samma stall när vi flyttade ut på bete, och då kände ju våra hästar redan varandra så att säga. Det var tre hästar till i den ena hagen (den där min gick), en kom några dagar efter våra (min gick själv i egen hage bredvid de andra fram till dess) och de andra två (som kom från samma stall) kom några veckor senare. I den andra hagen var det två hästar som inte hörde till oss. Vi släppte helt enkelt bara ihop dem. Min ranghöga (oskodda) häst brukar vara duktig på att säga ifrån, och de andra duktiga på att hålla sig borta från henne.

Vi betalade 400 kronor/månad (1200 för hela sommaren), fick sköta vatten och sånt själva. Dock så var den som var ansvarig där varje dag, men det var inte alltid hon gick upp i ponnyhagen eftersom hon inte hade sin häst där. Men hade man bett henne hade hon så klart kollat till dem, om någon fått förhinder eller så.
 
Vad tkr ni annars är ok kostnad för att ha häst på bete, säg ca 1 månad ? Kollar till hästen själv alla dgr o kommer att erbjuda mig att hjälpa till med vatten, se till de andra om stallägaren ska bort, vatten osv...

Om bara bete och ingen etablerad tillsyn ingår annat än att fylla vatten och då slänga ett öga, brukar det här ligga på ca 5-600 /månad men oftast (till 90%) ingår mer etablerad daglig tillsyn (morgon och kväll) och vattenpåfyllnad och då brukar det ligga på 7-800 . Hur man sen själv väljer att ändå komma ut och kolla sin häst går utanför det så att säga.
 
Jag skulle inte släppa ihop mina hästar med andras för den korta tid betet är även om det skulle vara från maj-oktober. Jag ser ingen anledning till att släppa ihop hästar där inte tanken är att de ska gå ihop sedan. Skaderisken är helt enkelt för stor. Men visst, är betet på flera hundra hektar och det i övrigt är det bästa alternativet så skulle jag kunna tänka mig att överväga det men inte i en mer normal sommarhage på ett par hektar.
 
@TinyWiny flera hundra hektar ? :eek::confused: Vem har såna över huvud taget ?

Jag tänker som du dock ang några korta månader - jag gör det inte .
Jag hade MÖJLIGEN kunnat tänka mig om det handlade om hästar i samma stall som övriga året går i angränsande hagar/boxar osv och där de lite på distans då ändå känner sig bekanta - samt omgivningen och hagarna i fråga, kanske gått tillsammans tidigare somrar flera av dem osv?

Fast jag gör inte ens det :p.

Dock vill jag nog påstå att de flesta beten om de klassas som rena sommarbeten för 3-4 månader med flera hästar är betydligt större än 2 hektar . Däremot inte hundratals .

Jag gissar att du tänker på såna som släpper sina unghingstar/ston på bete på annan ort? finns ju några större ställen som erbjuder sådant. Dock nog inte hundratals hektar fortfarande.

Ridhästar tror jag det är mindre och mindre vanligt faktiskt att man kör iväg dem för bete 3 månader att släppas ihop med andras i samma situation. Även om jag som sagt av erf vet att en del gör så .
 
Senast ändrad:
@TinyWiny flera hundra hektar ? :eek::confused: Vem har såna över huvud taget ?

Jag tänker som du dock ang några korta månader - jag gör det inte .
Jag hade MÖJLIGEN kunnat tänka mig om det handlade om hästar i samma stall som övriga året går i angränsande hagar/boxar osv och där de lite på distans då ändå känner sig bekanta - samt omgivningen och hagarna i fråga, kanske gått tillsammans tidigare somrar flera av dem osv?

Fast jag gör inte ens det :p.

Dock vill jag nog påstå att de flesta beten om de klassas som rena sommarbeten för 3-4 månader med flera hästar är betydligt större än 2 hektar . Däremot inte hundratals .

Jag gissar att du tänker på såna som släpper sina unghingstar/ston på bete på annan ort? finns ju några större ställen som erbjuder sådant. Dock nog inte hundratals hektar fortfarande.

Ridhästar tror jag det är mindre och mindre vanligt faktiskt att man kör iväg dem för bete 3 månader att släppas ihop med andras i samma situation. Även om jag som sagt av erf vet att en del gör så .
De finns.

Hästar i samma stall, visst om de i övrigt integrerar med varandra och trivs ihop men inte annars.

Hur stora beten man har beror så mycket på var man bor så det går inte att säga generellt. Här finns beten som följer vägen kilometervis där man inte ser slutet på betet på motsatt sida. Hundratals hektar är vad jag skulle kunna tänka mig att släppa mina på med andra hästar eftersom de då inte tvingas integrera om de inte vill. Nu kör jag inte iväg mina hästar alls så det är enbart det enda tänkbara scenariot, inget jag gör.

Jag tänker inte på några särskilda alls.

Hur vanligt/ovanligt det är att köra iväg sin ridhäst beror också mycket på var man bor. Många stall har så lite mark att hästarna måste köras iväg om hästarna ens ska få gå på gräs.
 
@TinyWiny jag förundrades mest över ”hundratals hektar”. Du inser hur mycket det verkligen är ?
Och lika förvånad över klassificeringen att en ”normal” sommarbeteshage skulle vara 1-2 hektar . Du inser hur litet det är för 3 månader och en flock med hästar ? Dvs mer än 3 individer om det är en sk flock ? 2 hektar räcker ju inte ens till 3 hästar dygnet runt i 3 månader i regel om de går ute dygnet runt utan stödfodring .

Runt 15-20 hektar med vettigt bete brukar räcka till 5-8 individer över sommaren - bara som referens på själva ytbegreppet.
Sen givetvis så utifrån mark osv .

I övrigt håller jag med dig ang tänk och risker osv.
 
Senast ändrad:
@TinyWiny jag förundrades mest över ”hundratals hektar”. Du inser hur mycket det verkligen är ?
Och lika förvånad över klassificeringen att en ”normal” sommarbeteshage skulle vara 1-2 hektar . Du inser hur litet det är för 3 månader och en flock med hästar ? Dvs mer än 3 individer om det är en sk flock ? 2 hektar räcker ju inte ens till 3 hästar dygnet runt i 3 månader i regel om de går ute dygnet runt utan stödfodring .

Runt 15-20 hektar med vettigt bete brukar räcka till 5-8 individer över sommaren - bara som referens på själva ytbegreppet.
Sen givetvis så utifrån mark osv .

I övrigt håller jag med dig ang tänk och risker osv.
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter? Ja jag vet hur mycket 100 hektar är. Varför skulle jag inte veta det? Jag har aldrig klassificerat normala beteshagar som 1-2 hektar så det vet jag inte var du har fått ifrån. Självklart räcker inte 1-2 hektar speciellt länge, vem har ens påstått det?
 
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter? Ja jag vet hur mycket 100 hektar är. Varför skulle jag inte veta det? Jag har aldrig klassificerat normala beteshagar som 1-2 hektar så det vet jag inte var du har fått ifrån. Självklart räcker inte 1-2 hektar speciellt länge, vem har ens påstått det?

Va :confused:

Men visst, är betet på flera hundra hektar och det i övrigt är det bästa alternativet så skulle jag kunna tänka mig att överväga det men inte i en mer normal sommarhage på ett par hektar.
 
Observera att jag skrev sommarhage, inte bete. Ett bete är inte på 1-2 hektar, då är det en sommarhage.

Jaha ? Ok det är en egen definition då du gjorde . Blir lite svårt i sammanhanget för många inkl mig själv att förstå/ inse distinktionen du avsåg kanske utifrån TS tråd ?

Summa summarum utifrån det så kanske du kan se sammanhanget du frågade om och ”vem som påstått det” osv ?

Jag ”vill” för övrigt inget - jag är överens med dig ang att inte släppa ihop hästarna osv . Men dina referensramar ang hektar var det jag förundrades över , inget annat .
 
@finapina sen bortsett från ett par våra negativa delvis sidospår i din tråd osv så måste jag ju ändå inflika att visst går det jättebra faktiskt merparten av gångerna att göra som du är inne på (eller allmänt ang hopsläpp av hästar) .

Riskerna bör man vara medveten om och precis som du frågar efter i din trådstart hur man isåfall helst bör tänka osv för det är ju en risk helt klart .

Ursäkta sidospår för min del och debatten som följde med svarande . Min avsikt var INTE att kvadda din tråd ang relevans !
 
Senast ändrad:
Då jag bara haft Madam som var varmblod ihop med andra hästar som också var varmblod samt en tidigare likadan tillsammans med liknande gäng så var det inga problem alls, det kom nya till flocken och försvann några från flocken hela tiden men aldrig ett enda tjafs. Andra sommaren Madam var på sommarbete så hade hon ledsnat på flocken och hoppat in till kossorna istället och där blev hon kvar resten av sommaren. Avelstjuren och hon blev jättepolare och rejsade ibland, han lärde henne stångas på skoj :o och så kunde dom stå där skalle mot skalle och trycka långa stunder innan dom bestämt sig vem som vann dagens fight och la sig i en hög och somnade. :laugh:
Dikorna accepterade henne som en extra barnvakt-lektant så hon kunde ha hela kalvskaran hos sig ibland. :)
 
Usch, nu blev jag plötsligt så tveksam till allt. Låter mest negativt att ha sin häst på tillfälligt bete med en ny flock. Tänk om hen skadas / skadar nån ? Drar med sig nån smitta ?
 
Jag har ganska stor erfarenhet av att släppa ihop hästar som inte känner varandra sedan tidigare eftersom jag driver inackorderingsverksamhet sedan många år tillbaka. Framgångsfaktorerna är gott om plats, gott om mat och gott om tid. Inse att det tar ca 2 veckor innan flocken är stabil och för att det ska funka får inte mat eller utrymme vara begränsande faktorer. Om man har plats, mat och tid är det mycket ovanligt att det inte funkar.
 
Jag har ganska stor erfarenhet av att släppa ihop hästar som inte känner varandra sedan tidigare eftersom jag driver inackorderingsverksamhet sedan många år tillbaka. Framgångsfaktorerna är gott om plats, gott om mat och gott om tid. Inse att det tar ca 2 veckor innan flocken är stabil och för att det ska funka får inte mat eller utrymme vara begränsande faktorer. Om man har plats, mat och tid är det mycket ovanligt att det inte funkar.

Håller helt med !
Tycker dock det saknas både erf och engagemang att möjliggöra tid osv ofta, just utifrån TS fråga och i min erf är det ofta inte värt det att för 2-3 månader släppa ihop okända individer .

Mat och utrymme just för betessläpp är ju sällan ett problem ? Ändå min erf är det en risk jag erfarit med kortidshopsläpp just för bete några månader.

Jag har också mångårig erf av inackorderingsverksamhet men upplever hopsläpp av individer som då och då ska ihop och enstaka ny individ etc som stor skillnad mot att ha ett betessläpp med andra och utomstående anlända just för betet osv
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 371
Senast: MiniLi
·
T
Träning Jag är nervös ju:crazy: Ska släppa ihop min nya ponny med dom "gamla" till helgen är det tänkt. Nojjig som jag är har jag haft dom i var...
2
Svar
38
· Visningar
3 671
Senast: TheBlackOne
·
F
Träning Idag när jag skulle ta in en av mina hästar från hagen så gick en annan häst till attack - jag ska ta det från början. Hästarna går på...
2
Svar
29
· Visningar
2 383
Senast: Sara-Ida
·
H
Träning Svårt att förklara mitt "problem" kort, men jag försöker... Happy är en 18 år gammal valack, halvblod. Köpt från ridskola där han...
Svar
1
· Visningar
881
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp