På tal om bett...

ghost

Trådstartare
Jag var och kollade min ena kuse i munnen i går...

Han är minst sagt knepig i munnen så jag tänkte så här... Eftersom jag bor 45 min. ifrån Sveriges kanske mest omtalade när det gäller hästmunnar så ska han få kolla upp den här. :idea:

Det största problemet med honom är att han är fruktansvärt orolig med tungan, den hänger än åt ena och än åt andra sidan. Han har ofta lyckats bita sig i tungan när man kört jobb med honom men nu har han varit ifrån den typen av träning i ett halvår.

(Ja, ni som varit med ett tag, det blev inte som jag skrev i somras. Han är kvar och får fram till september på sig)

Vad kom fram då? Han är väldigt sent utvecklad i tandstatusen, ungefär som en fyraåring, han är fem. Annars så är han låg i gommen även för att vara travhäst.

Han hade en aning låsning av överbett, fixades.

Och så det sista då, han hade en förtjockning i ena lanen/insidan av mungipan som inte hade något pigment (vit). I den andra var han förtjockad men pigmentet var inte skadat. Diagnosen var ärrvävnad av kraftig tryckskada.

En sådan skada tar enligt denna person 9-14 månader att läka OM man inte drar upp den igen. Så där fick jag lite bra betyg.

Sen fick jag rekommendation att köra honom på ett rakt bett med fasta ringar, helst i storlek... Håll i er... 9,5!!!!! Detta gäller vardagsträning, denna person förespråkar byte mellan olika bett plus att hästen inte far illa av att betslas upp vid de tillfällen den behöver det, typ lopp/snabbjobb på bana. Han vill helst att man ska vara medveten om var trycket kommer och varför bettat fungerar som det gör.

Det här är alltså ingen liten smäcker travarnos vi pratar om utan en helt normal nosrygg.

Jag fick mig en tankeställare samtidigt som många av mina teorier blev bekräftade. När jag provkörde denna häst för två år sedan så gick han med ett järvsöfaksbett i storlek 12,5. Givetvis var han tvungen att ha spärrgrimma för han kunde knappt stänga munnen.

Nästa fundering blir förstås var jag kan finna ett sånt bett??? :confused: Så små bett måste vara knepiga att hitta? Och eftersom man lärt sig som man gjort sitter ju tanken i ryggraden - Tänk om det ändå ÄR för litet??? :crazy:

Ja, ja, jag tänker prova och se vad som händer!
 
Sv: På tal om bett...

Det var intressant! Hoppas att det fortsätter på bra sätt nu för er.
Ett så litet bett borde ju finnas där de säljer utrustning för ponnytrav t ex. Travshopen på Umåker har ett hyfsat bra sortiment för ponny. Du kanske skulle höra med dem? De kan även skicka. http://www.anderssoderlund.se/index.asp?page=1 På hemsidan finns inte mycket men de har massor i butiken. Ring och hör med dem!

I annat fall bör de ha eller kunna ta hem i de butiker som säljer produkter från Shires som har ett jättestort bettsortiment.
 
Sv: På tal om bett...

Tack för tipset...

Ett sånt här bett är jag ute efter...

x-EMEGGBUTTMULLENMOUTH.jpg


Jag fick även tipset att sätta en tunn läderrem LÖST från bettring till bettring över nosen för att ändra läget i munnen.

Bettlyftare men den måste väl ändå funka som nostryckare om hästen blir het? :confused:

Man tänker en del när man fått nya intryck.

Jag hade också fördelen att få se en tandfraktur (som värkt hål utåt *uäck*) och en "färsk" tryckskada likadan som min häst har haft. :idea:

Då var man glad över att det inte var så illa med min plus att jag lärde mig en hel massa. :)
 
Sv: På tal om bett...

Vet nog vem du pratar om :idea:
Tycker i alla fall att det är jättebra där och när man väl vart så ser man hur många som har alltför stora bett. Men dels brukar de ha hos tandläkaren så man kan köpa där, annars är det bara att leta ponnybett! Brukar finnas från 9.5-10.5 cm att få tag i.

Fick också rekomenderat att sätta läderrem på den gamla bussen som minst sagt var het i träningen (många år sedan). Men han var ung och inte inriden, så vi satte upp vagn bakom och han var knappt kontrollerbar. Sprang på hela turen med stackars matte med 3 meters lång armar sedan :smirk:
 
Sv: På tal om bett...

Han berättade om någon som spänt åt remmen och fått sig en rejäl åktur...

Jag kan ju testa under sadel först! :idea:

Det ska jag förresten göra i morgon för bettet finns på Hööks så jag har ett hemma nu! :idea:
 
Sv: På tal om bett...

Jag har satt en rem på det viset någongång och då använt en nosstropp (behövs till vissa uppcheckar), med den kan man enkelt justera höjden eftersom den fästs i kåpstyckets spänne!
 
Sv: På tal om bett...

jag har flera sånna!! min madame på 167 har 8,5 bett i munnen. jag annvänder bara små små bett. har några 9,5 som skräpar för dom e för stor. har nog aldrig annvänt större bett än 9,5 på iafl 5 år.
 
Sv: På tal om bett...

Tycker att det blivit "mode" att ha korta bett. Hästens käke kanske inte är så bred men även läpparna ska få plats utan att klämmas.
 
Sv: På tal om bett...

är det L-G som kollat på din häst? (är medveten det finns fler tandläkare men han ahr rekomenderat liknande för nån i stallet) tycker han är jätte duktig omd e tär han du menar :)


hoppas du hittar bettet du söker. jag köpte ett rakt äpplebett i 9,5 på lantmanna då dom reade ut i höstas mendet är tyvär ej till salu ;)
 
Sv: På tal om bett...

mode :confused: varför kan man inte ha ett bett som passar hästen utan att bli anklagat att följa ett mode??
jag hoppas att alla bra saker blir så kallat mode - så alla har de bra sakerna på sina hästar!

och som cämela skrev - fasta ringar så e de löst!!
 
Sv: På tal om bett...

En del på "ridsidan" har betten så korta att bett ringarna nästan är i munnen på hästen. Har inte anklagat dig att följa "modet", det är bara vad man har sett.

Samma med nosgrimma. När man varit till vet för att kolla tänder och det har varit sår i kinden. Då är det för att man har haft nosgrimman för hårt, men eftersom jag bara hade pullargrimma på den hästen är det omöjligt den som orsakat det. Senare visade sig vara hakar längst bak som vet missat när vi kollat tänderna ett flertal gånger pga problem med munnen.
 
Sv: På tal om bett...

är det L-G som kollat på din häst? (är medveten det finns fler tandläkare men han ahr rekomenderat liknande för nån i stallet) tycker han är jätte duktig omd e tär han du menar :)


hoppas du hittar bettet du söker. jag köpte ett rakt äpplebett i 9,5 på lantmanna då dom reade ut i höstas mendet är tyvär ej till salu ;)

Vi brukar använda L-G men i det här fallet var jag mer osäker på vad hästen hade för skador, vi har ju en tandvårdsklinik som även röntgar vid misstanke om skador på rötter osv. vid t ex tandfrakturer.

De använder digitalkamera så man ser precis vad de menar eftersom de pekar på TV-skärm och förklarar.

Jag har ungefär lika långt till båda och tänkte prova. :idea:

Jag hamnade på Hööks i går så nu har jag ett, provkörde det på treåringen och där funkade det bra. :D
 
Sv: På tal om bett...

Någon som har testat att köra bettlöst? På någon typ av kapson eller liknande?

Ja, jag vet att det inte är tillåtet på tävling, men det finns däremot en "halvvägslösning" som man kan få dispans på och som är något slags "korsning" mellan kapson och huvudlag med bett.
 
Sv: På tal om bett...

Sök på xylofonia-grimma här i forumet, det finns åtminstone två trådar som handlar om x-grimma eller körgrimma. Tandläkaren jag var hos förespråkar att man kör in sina hästar på sidepull så att man kan köra bettlöst om det skulle hända nåt i munnen (Nu vet alla som har Travhästen var jag varit) men han säger att det kanske inte funkar om man inte lärt dem det från början.

Jag har testat x-grimman på min men han gillade den inte något speciellt. Men när jag under ridningen pårovat bettlösa alternativ har jag kommit på att han inte gillar tryck på nosen.

För övrigt testade jag nya bettet på en skrittsväng under sadel i går, remmen över nosen fick jag ta bort rätt omgående för den gillade han inte, gick bara och slet i bettet.

Sen gick det lite bättre men jag är inte helnöjd. Han får några försök på sig innan jag lägger ner, bland annat under en joggingtur på lördag. Funkar det inte får treåringen det här bettet för han är lika glad vad han än går på. :D
 
Senast ändrad:
Sv: På tal om bett...

Sidepull?

Får en nybörjare fråga vad det är? Bild?
 
Sv: På tal om bett...

här finns det lite mer utförligt med bild och text, men kortfattat är det ett bettlöst huvudlag, det finns även varianter som är bättre om man rider på två tyglar, det ursprungliga sidepullet är ju gjort för enhandsfattning.
 
Sv: På tal om bett...

Hej

Precis samma fel var det på våran häst för några år sedan, vi hade en form av bettlyftare och endast raka bett i stl 10.5 skulle han ha. Och vi hade haft 12.5 innan men han hade väldigt "pluffsiga" läppar, så det var inte större i munnen.
Han blev ju "starkare" i munnen när man körde honom men ändå kontrollerbar när han hade bettlyftaren på. Jag red honom också på sidepull hemma och det gick finfint.
Vi kunde dock inte ha bettlyftaren på i lopp när han startade i monté, för det fanns ingen broms då.:devil:
När det var som värst i munnen så hade vi ett rakt syntetbett, ett sånt där supermjukt som man kan böja ihop hur man vill. (alltså ingen stång i bettet.)
Efter några månader kunde vi ta bort bettlyftaren, och allt har gått bra sedan dess. Men vi är noga och kollar munnen varje halvår eftersom han får hakar som behöver raspas bort.

Det blev bra för oss och det blir säkert bra för er också.
 
Sv: På tal om bett...

Min har valt nu, bettet funkar men INTE bettlyftare. :D

Nu har jag bara ridit på bettet ännu, till helgen har jag tänkt att provköra om det inte blir storm igen. :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 963
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 396
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Asko
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 870
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp