På tal om myter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Har ni hört sägas att det spelar roll när i menscykeln man blev gravid om det ska bli en kille eller tjej? Har man sex precis före ägglossningen så blir det en tjej (alltså spermierna lever kvar inne i slidan 1-2 dygn och väntar på ägget) , men har man sex och blir befruktad precis under pågående ägglossning så blir det en kille? jag hörde en nybliven mamma säga det idag, och på henne och mig stämde det :o Jag har en liten tjej och hon en kille... Hur skulle det stämma på er?
 
Sv: På tal om myter...

Erhmm.... Vi skulle haft alla förutsättingar för att få båda könen om man bara ser till tidsaspekten :angel:

Men det funkar faktiskt hyfsat på hästarna, betäck 5 dagar innan ägglossning och bara en gång med lite "abstinent" hingst och du har >85% chans för stoföl. Om man alls får till det alltså...

Och ge järnet ägglossningsdagen för hingstföl ;)

Jag har kompisar som försökt styra könet på andra barnet på det här viset - låtit pappan vara avhållsam och basta mkt för att försämra spermiekvaliteten (killspermierna borde stryka med först) och sedan bara haft ETT samlag minst 3 dagar innan ägglossning. De har faktiskt fått flickor men underlaget är knappast statistiskt signifikant.
 
Sv: På tal om myter...

Y-spermierna är ju faktiskt både långsammare och svagare än X-spermierna så i vissa fall kan det nog stämma. ;) :devil:
 
Sv: På tal om myter...

Det stämmer, men det händer ju undantag också. En tjejspermie kan ju vara snabbare än andra och hinna med "grabbarna" :D

Men rent krasst så stämmer det. Killarna är snabba men dör snabbt. Tjejjerna mer långsam och seglivad:)
 
Sv: På tal om myter...

Har stämt på mig tidigare. Få se nu hur det blir med den som ligger i magen nu.
 
Sv: På tal om myter...

benjamin skrev:
Har stämt på mig tidigare. Få se nu hur det blir med den som ligger i magen nu.

Vad skulle det isånafall bli? Om det stämmer menar jag? Vet du det? :)
 
Sv: På tal om myter...

stämmer inte på mig. Jag borde i sådana fall defenitivt fått en flicka, men jag fick en kille :) .

Enligt gen-programet på TV är ju alla foster flickor tills de är 6 veckor, sedan avgörs det om det blir pojke av det då det kommer en "testosterondusch".
Alla tar emot det, men i olika skalor, de som tar emot mest blir killar...

Så enligt det då så borde ju inte det där andra stämma!
 
Sv: På tal om myter...

Sonen borde enligt beräkningarna vara en flicka. Det sade BM också med skämtsamt blinkande innan sonen anlände.
 
Sv: På tal om myter...

Tokmaja skrev:
stämmer inte på mig. Jag borde i sådana fall defenitivt fått en flicka, men jag fick en kille :) .

Enligt gen-programet på TV är ju alla foster flickor tills de är 6 veckor, sedan avgörs det om det blir pojke av det då det kommer en "testosterondusch".
Alla tar emot det, men i olika skalor, de som tar emot mest blir killar...

Så enligt det då så borde ju inte det där andra stämma!

Nja, alltså, det blir en kille om en y-spermie och ett x-ägg förenas. Om en x-spermie och ett x-ägg förenas blir det en tjej.

Detta med hormonerna är lite förvirrande, men jag tror mer det har att göra med att får en kille "fel" hormondusch under ett visst stadie så utvecklas ett kvinnligt könsorgan istället. Men genetiskt sett är det en kille fortfarande.

Rätta mig om jag har fel.

En anna sak; jag har hört att även kvinnans slemhinnor kan avgöra vilket kön barnet ska få. Om jag minns rätt så klarar tjejspermierna av den sura miljön bättre än killspermierna. Så ju surare desto lättare att få tjejer (eller snarare svårare att få killar). Stör man pH-balansen, typ tvättar sig för mycket, blir det mer basiskt och killspermierna klarar sig bättre.
 
Sv: På tal om myter...

Jag tror du har rätt. Det finns ju kvinnor (i definitionen personer med kvinnliga kroppsliga attribut) med XY-uppsättning och män med XX, och det måste ju ha att göra med hormoneffekten under fosterutvecklingen.
 
Sv: På tal om myter...

Rätt intressant hur det är med tvåäggstvillingar av olika kön. Har de blivit till vid olika tillfällen eller....?

Om teorin stämde att man kan "välja" kön så borde tvåäggstvillingar av olika kön inte finnas.
 
Sv: På tal om myter...

Xeline skrev:
Rätt intressant hur det är med tvåäggstvillingar av olika kön. Har de blivit till vid olika tillfällen eller....?

Om teorin stämde att man kan "välja" kön så borde tvåäggstvillingar av olika kön inte finnas.

Jag tror inte man får se på det så "hårt".

Det är ju inte antingen eller, utan sannorlikheter vi pratar om.

Kanske ökar du sannorlikheten att få en tjej till, säg, 70% istället för 50% om ni har sex några dagar före ägglossningen. Men du har ju fortfarande 30% chans att få en kille, eller hur?

Dessutom är det säkert inte allmängiltigt, utan kanske bara stämmer för vissa.

Jag tror INTE man kan välja kön, utan bara skapa rätt förutsättningar för att höja sannorlikheten för att få just det könet.
 
Sv: På tal om myter...

Låt gubben arbeta med starkström eller se till att han är narkosläkare om du vill ha flickor. Killspermierna tål varken ström eller narkosångor :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 515
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 436
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 950
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp