Bukefalos 28 år!

På tisdag åker Alma till hundhimlen...

K

knorris

Vår prinsessa har fått cancer, i tre bröstvårtor. Jag har försökt att intala mig att det här är det bästa för henne (hon är nio år). Men det är så svårt!! Jag försöker trösta mig med att vi trots allt vände hennes fruktansvärda liv som liten (hon är från hundstallet) till ett bra liv med mycket kärlek. Att det sista vi ger henne är ett värdigt slut...
Fy fan vad jobbigt det här är... tårarna sprutar...
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

usch, stackars er...men det är bra att ni avslutar det hela innan hon blir jättedålig...
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

ja så resonerar jag också, vet. sa att man kan operera men då är det inte säkert att hon överlever narkosen och man kan låta henne gå med det, men då kan de spricka(!) och hon kan få jätteont och bli aggressiv. Man gör inte så mot någon man älskar... Det växer hur fort som helst där under magen, hon har en tumör som är lite större än ett hönsägg nu, man ser den tydligt. usch det är verkligen inte roligt med sjuka djur...
en liten fråga till någon som kanske är/har varit i samma situation, vad gör dom med våran Alma när hon har fått sprutan? egentligen undrar jag över hela processen. nån som orkar berätta? jag ska inte med till vetrinären nämligen och jag vill veta.
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

*Tröstkram*
Vad jobbigt, men rätt fattat beslut tycker jag det låter som!

De flesta vet. ger lugnande medel först, så hundarna nästan somnar eller i alla fall är väldigt lugna.
Sen brukar de sätta kanyl i ena frambenet (dvs. de rakar en liten ruta först) och i denna kanyl ges det sista medlet och hunden somnar då in lugnt och stilla.

Efteråt brukar husse/matte få säja adjö i lugn och ro. Kroppen brukar kremeras och man brukar kunna få tillbaka askan i en fin liten "kista" om man vill begrava den (kostar lite extra).

Det är som sagt lite olika mellan vet. men detta är ganska vanligt vad jag vet.
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

Usch, lider verkligen med dig. Vår älskade vovve försvann i Aug förra året knappt 7 år gammal. Aggressiv tumör i njuren. Vi fick reda på det på en tisdag och på fredagen blev det akut. Hon dog i min famn på djursjukhuset och jag fick känna hennes sista två tunga andetag på min arm, det kommer jag aldrig i mitt liv att glömma.. Har aldrig förr kännt sån bottenlös sorg tidigare. Fortfarande idag är varken jag eller min fru oss själva, hoppas det kan gå över nångång, känns så nära fortfarande.

Stackars dig!! inte hjölper jag mycket!! finns inte mycket man kan säga faktiskt....inget tröstar ändå........stå ut bara!
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

Jättetråkigt för er.
Men jag vill ändå skriva en sak.

Har ni kollat om det är elakartad cancer? Sen kan det alltid hända saker vid narkos oavsett ålder, men oftast går det ju bra. Är eran hund gammal för att vara nio år? Jag menar om det är en ras som kanske inte lever längre än 10-11 år i vanliga fall. Då kan jag förstå er, annars hade jag kollat upp vad det är för sorts tumör.
Nu har hon ju en väldigt stor tumör om jag förstod det rätt, och då kanske de spricker lätt, det vet inte jag. Men jag vet hundar som varit helt knottriga i juvren, men ändå levt ett rikt liv utan att ha ont av det. Men då har de kollat att de inte varit elakartade tumörer.

Men jag förstår att ni redan bestämt er, och man ska göra det som känns rätt.
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

Min gamla tik opererades för pyometra (varig livmoderinflammation) när hon var 10 år gammal. Det äår en ganska mycket större operation (längre narkos etc) än juvertumörer och hon klarade det prima. Hon levde sedermera tills hon var 13 år och avlivades då p.g.a ålderskrämpor.

Min nuvarande gammeltik blir 9 i maj, aldrig i livet att jag skulle avliva istället för att operera - finns inte ens i mina tankar...

Man måste inte avliva rent generellt istället för att operera p.g.a av narkose. Jag menar. Provar ni att operera och hon inte fixar narkosen så har ni ju i alla fall gett det ett försök. Så skulle nog jag resonera i alla fall.
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

Alma är en dobbermann, det är inte min hund (mammas sambos, han har yttersta ansvaret för henne) och han tar alla beslut. Därför har inte jag så mycket att säga till om tyvärr...
Jag ska träffa henne för sista gången idag och ta massor av kort på henne och ta en sista promenad med henne. Känns sorgligt, men det är sånt man får ta när man har djur antar jag... hon är iallafall gammal. Det var inte kul att akut behöva avliva hästen när hon var 7 om man säger så...
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

Ok, då förstår jag.
Men jag tycker inte hon är gammal.

Min ena hund är 8 år, och på onsdag ska hon genomgå en operation pga knölar i juveren, då får vi också veta om det är elakartad eller godartad tumör.

Hoppas du iallafall får en trevlig sista dag med hunden.
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

knorris skrev:
Alma är en dobbermann, det är inte min hund (mammas sambos, han har yttersta ansvaret för henne) och han tar alla beslut. Därför har inte jag så mycket att säga till om tyvärr...
Jag ska träffa henne för sista gången idag och ta massor av kort på henne och ta en sista promenad med henne. Känns sorgligt, men det är sånt man får ta när man har djur antar jag... hon är iallafall gammal. Det var inte kul att akut behöva avliva hästen när hon var 7 om man säger så...

Vår älskade var också en dobbistik! Usch, nu blev det ännu sorgligare :cry:
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

Lider med dig!

Jag opererade min gammeltik när hon var 12 år gammal för livmoderinflammation. Veterinären tyckte absolut att vi skulle göra operationen. Tiken klarade narkosen och rehabiliteringen utan minsta lilla problem och återhämtade sig snabbt. Så åldern i sig behöver inte vara ett hinder för operation.

Fick ytterligare tre år tillsammans med min hund.
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

I lördags var det 1 månad sedan jag tog bort min lilla Änter 4 år gammal pga hans mentalitet... Han fick somna in i bilen för det var den enda plats där han kände sig trygg i slutet. Även om det var ett oerhört tufft beslut så grät jag nog mer innan än efter för nu behöver han inte lida... Många tyckte nog att jag kunde ha fortsatt att kämpa ett tag till men att ha en flatcoated retriever som är så stressad och osäker att man inte kan aktivera honom, träna eller ens gå med honom kopplad är inget roligt. Fast jag var ute och gick med honom lös på ett stort fält minst 1 timme, 3 gånger om dagen kunde han inte slappna av. Han var extremt beroende av mig och blev bara värre ju äldre han blev och i slutet kunde han inte ens vara själv hemma... :cry: Nu väntar jag på att få tillbaka askan från den separata kremeringen så att jag kan sprida den över havet eftersom han älskade att bada...
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

Nu är hon borta... hon åkte idag. Här är det sista kortet som togs på henne:

5adce8321fcd4a0a9d4027a984e8d26e.jpg


R.I.P Lillklacks Alma
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

Åh så vacker och så bedjande!!!
:cry:

Ni gjorde rätt som lät henne gå.
 
Sv: På tisdag åker Alma till hundhimlen...

min mormors äldsta hund avlivades förra veckan. labbekorsning på 16 år,så det var ganska väntat.. hon ville inte äta för första gången i sitt liv,så då var det bara att inse... mormor var med hundarna på landet då,så mormor fick hem kroppen(i en plastsäck,typ.. :cry: ) och begravde henne hemma...
Så man får nog välja vad man vill att de ska göra med kroppen...
 

Liknande trådar

Relationer Skriver i ren desperation, anonymt nick, kommer säker bli ett långt inlägg, behöver skriva av mig, och om någon har råd eller tips så är...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 913
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 183
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Hjälp med fundering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp