På väg att bli lurad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dilemma.
Jag och sambon tittar efter att köpa en till bil och då en 4x4 så vi kan utnyttja delar av ön vi bor på utan att vara beroende av andra med större bil än den vi har idag.

Nu har vi sprungit över en bil som annonseras ut för $3000 inkl besiktning och "skattad" i 6 månader (motsvarande svenska regler, typ).

En sån här bil borde vara lätt att sälja för runt $4000 även här där vi bor fast på fastlandet då.

Bilen är 2001 och har 28 tusen mil men motorn är utbytt till en second hand som enbart har 14 tusen mil.
Säljaren är mekaniker själv och säger att han köpte bilen av förra ägaren som skar motorn pga kylarläckage. Så jag gissar att han fick bilen för under $500.
Han köpte den andra motorn förmodl7gen billigt och monterat in den själv. Använt bilen i ett par år och enbart när han dragit sin vattenskoter. Han har fler bilar.
Skillsmässa och 2 barn varannan vecka samt fler bilar så vill han nu sälja denna, bara bli av med den.

Han sa att han annonserade ut den för $5000 först men fick inga svar. Så tog ner den till $3000 och fått "massor med svar". När jag pratade med honom drog han ner priset själv till $2500 efter 2 minuter.
Han skulle besikta bilen igår men pga en olaglig turbo som han själv installerat gick bilen inte igenom. Så igår kväll mekade han av turbon och ska ombesiktiga bilen idag.
Han säger att turbon kommer med i priset och vi kan välja att montera den igen eller sälja, den borde ha ett värde på runt $800.

Detta gör mig så fundersam.

1. Borde han som mekaniker och bilfanatiker (rallybilar på fritiden) inte veta att turbon inte var godkänd redan innan han tog bilen till besiktning igår?

2. Om nu så många har hört av sig när han sänkte priset till $3000, varför är bilen inte såld än?

3. Varför var han så snabb att sänka priset till $2500 själv utan att jag ens provat pruta?

4. Varför skicka med turbon när han kan sälja den själv för uppskattade $800


Samtidigt är magkänslan att han ÄR seriös och bara vill ha bilen väck.
Plus att vi har pengarna och affären kan göras snabbt (vilket många i stan på fastlandet är riktiga bonnläppar och krångliga människor generellt. Fördomar jo jo men jag har sålt bilar här med och vet vilka typer som messar och ringer).

Sååå svårt
 

En fundering är om han är kvar i närheten och har någon verksamhet - dvs om affärerna skulle lida av att han blåser folk.
Men i övrigt låter det skumt! Sen är det alltid gått om däcksparkare som alltid vill ha det billigare. Men besiktigad och skatten betald mm, ägaren rätt. Det luriga är väl om bilen är såld redan så det blir någon annan som hävdar rätten till bilen, eller att den inte är betald. Av de bilaffärer vi gjort har mekaniker alltid varit de lurigaste handlarna. Köper skit och fixar lite kosmetika, har bilen ett tag och säljer skiten sen. Ju fantastiskare historier om motorbyten och framvagnsras ju sämre bil i någon annan ände. (tjock olja i axlar och fördelningslåda istället för rätt olja kan dölja missljud, gammalt skrönor om sågspån i dessutom).

Nåja - ska inte måla fan på väggen!
 
Precis så tänker jag med. Att mekaniker är de lurigaste :laugh:

Det känns 95% bra i magen ändå. Ska åka och kolla och provköra bilen i em...

Förra bilen köpte jag av mekaniker. Prickfri bil och mer bil än pengar egentligen...
Sambon köpte sin skrothög av mekaniker-familj. Det blev pengar i sjön...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp