Påbackad bil

Daff

Trådstartare
Min bil blev idag påbackad på parkeringen till brukshundklubben. Hon som backade på den bad så hemskt mycket om ursäkt och frågade om vi skulle göra en skadeanmälan och var väldigt ledsen. Jag har hennes namn och vet vem det är.

Jag är osäker på om det blev några märken på bilen, eventuellt så blev plasten på kofångaren repad men det var svår att säga, delvis på grund av att min bil är ganska smutsig.

Jag vet inte riktigt vad nästa steg är? Jag tänkte att jag skulle ta bilen till verkstaden imorgon och be dom kolla på den och se om dom tycker det behöver göras något men borde jag anmäla det till mitt försäkringsbolag?

Min bil är en 1,5 år gammal Kia och eftersom den är så pass ny och inte har några skador sen innan så känns det trist att få en repa på bilen.

Om verkstaden tycker att det borde fixas, visst är det andra bilens förares försäkring det går på och hon som får betala självrisk?
 
Föreslår att du tvättat bilen och ser hur det ser ut. Om ni gör en skadeanmälan ska försäkringsbolagen reda ut vem av er som är vållande (lär ju vara hon) och dens trafikförsäkring betalar dina skador. Om hon fick skador på sin bil betalar hennes vagnskadeförsäkring hennes skador minus självrisken som hon måste betala själv.
 
Har du inte vagnsskadegaranti på en sådan ny bil?
Det betyder att de fixar en skada oavsett vad som hänt, utan att nån annan behöver blandas in.

http://www.kiabilforsakring.com/kia/om-bilforsakringen/vagnskadegaranti/sidor/start.aspx


Åh det har jag ju, tack för påminnelsen!

Då ringer jag dom direkt dom öppnar i morgonbitti och hör vad dom tycker.

@Lejonelle Tack för dina svar!

@Gnist Jag förstår din tanke men det känns bäst att kolla upp det eftersom jag själv är så okunnig om bilar, jag hoppades att verkstaden skulle titta på den gratis så det skulle hurusom bara kostat resan dit.
 
En verkstad gör enligt min erfarenhet ingenting gratis och om det skulle vara en repa i plasten vad ska de då göra? Byta hela kofångaren?

Och helt ärligt så hade jag personligen inte haft mage (trots en liten touch av annan bil alltså) att skylla ev repor på nån annan om bilen min hade varit så skitig att det inte går att se direkt där och då, för hur ska man kunna veta till 100% att den var repfri innan?
 
Att använda din egna vagnskadeförsäkring innebär ju säkert en självrisk för dig. Alla påställda bilar ska i grunden minst ha en trafikförsäkring och det är emellan försäkringsbolagen som det görs upp, anmäl via ditt försäkringsbolag och uppge motparten så får de berätta hur du ska gå vidare. Viktigt så du inte får några kostnader i onödan eller väntetider.
 
Att använda din egna vagnskadeförsäkring innebär ju säkert en självrisk för dig. Alla påställda bilar ska i grunden minst ha en trafikförsäkring och det är emellan försäkringsbolagen som det görs upp, anmäl via ditt försäkringsbolag och uppge motparten så får de berätta hur du ska gå vidare. Viktigt så du inte får några kostnader i onödan eller väntetider.
Detta gäller inte vagnskadeförsäkringen som följer med bilen - och det är den som ska utnyttjas nu. Eventuell självrisk är redan betald av den som köpte bilen ny.
 
En verkstad gör enligt min erfarenhet ingenting gratis och om det skulle vara en repa i plasten vad ska de då göra? Byta hela kofångaren?

Och helt ärligt så hade jag personligen inte haft mage (trots en liten touch av annan bil alltså) att skylla ev repor på nån annan om bilen min hade varit så skitig att det inte går att se direkt där och då, för hur ska man kunna veta till 100% att den var repfri innan?

Du menar att du brukar kontrollera alla bilar innan du backar in i dom så att dom inte är repiga? Eller hur ska du annars veta att just du har orsak repan även om bilen är ren?

Om jag har en ny och repfri bil som får en skada pga av en annan bil så förväntar jag mig att det åtgärdas, även om det är en skada som andra tycker är fjuttig, och om det innebär att man byter kofångaren så får dom väl göra det?
Jag förstår inte riktigt varför du är så irriterad över att jag vill kontrollera om det är någon skada och i så fall få den åtgärdad? Det är väl därför man har försäkringar?

Att använda din egna vagnskadeförsäkring innebär ju säkert en självrisk för dig. Alla påställda bilar ska i grunden minst ha en trafikförsäkring och det är emellan försäkringsbolagen som det görs upp, anmäl via ditt försäkringsbolag och uppge motparten så får de berätta hur du ska gå vidare. Viktigt så du inte får några kostnader i onödan eller väntetider.

Den andra föraren hade sin bil försäkrad så det blir inga problem tack och lov!
Jag ska som sagt kontakta Kia imorgon eftersom det borde gå på vagnskadegarantin så får dom sedan kontakta hennes försäkringsbolag.
Tack!
 
Nä, men jag har rätt bra koll på hur en färsk repa ser ut och syns ingen sådan vid kontroll där och då så anser jag att ingen repa blev gjord just där och då.

Jag är inte ett dugg irriterad, möjligen lite road över sån noja över en eventuell repa i plasten.
 
Och jag sitter här och förundras av att ts uppenbarligen är både blind och handicappad,hur svårt är det att ta en hink vatten ,en svamp eller trasa och gå ut o se efter? Ja just det glöm inte ögonen.
Fast å andra sidan blir det nog veckans historia på verkstaden.
 
Och jag sitter här och förundras av att ts uppenbarligen är både blind och handicappad,hur svårt är det att ta en hink vatten ,en svamp eller trasa och gå ut o se efter? Ja just det glöm inte ögonen.
Fast å andra sidan blir det nog veckans historia på verkstaden.

Oj, tack för den det var snällt sagt av dig... Varför känner du att du måste vara så hånfull mot mig när jag uppenbarligen är oroad av det som har hänt?
Jag förstår ärligt talat inte ditt och @Gnist behov av att dumförklarad mig för att jag frågar efter hjälp med något som jag tycker är svårt. Det gör mig i alla fall ledsen.
 
Du har en rätt ny bil, och jag förstår att du inte vill få den repad. Men det kommer inte att gå att hålla bilen helt repfri år efter år. Lite småskavanker här och där är sådant som händer, och jag hade inte gjort något åt det alls faktiskt. Det låter helt enkelt som en bagatell. Var glad att det inte blev värre i stället :)!
 
Jag backade in i en grannes bil på parkeringen hemma med mitt släp (två gånger inom loppet av 1 min ;p). Mitt försäkringsbolag skötte allt och jag fick betala 1000 kr. Hade jag varit över 25 vid tillfället hade jag inte behövt betala något.

Var en rätt gammal bil jag backade på men tyckte ändå det var självklart att stå för det. Blev iofs ett hål i dörren också hehe :p
 
@Jeffery Vagnskadegaranti har också en självrisk, oftast en högre sådan än en vagnskadeförsäkring (där man kan välja själv). Den självrisken är inte betald av den som köpte den ny, utan det är garantin de har betalat för - dvs att bilen slipper ha vagnskadeförsäkring i 3 år - och då inte obegränsat självriskfria skador i 3 år.

@Daff Om jag var du hade jag tvättat bilen, för att se hur det ser ut. Om det inte syns då - då spelar det ingen roll. Syns det något - då får du ta ställning till du om vill nyttja försäkringen eller inte. När det gäller hur det drabbar motparten, beror det på vilket bolag de har. Vissa bolag har ingen självrisk på trafikförsäkringen (om man inte är under 25), i likhet med vad BernT har erfarit, och vissa har en självrisk även på trafikförsäkringsdelen.
 
Och jag sitter här och förundras av att ts uppenbarligen är både blind och handicappad,hur svårt är det att ta en hink vatten ,en svamp eller trasa och gå ut o se efter? Ja just det glöm inte ögonen.
Fast å andra sidan blir det nog veckans historia på verkstaden.

Varför känns det nödvändigt att skriva på ett såhär elakt sätt? Riktigt fult.
 
Tvätta bilen, se om den är skadad. Syns det inget har ju inget hänt. Att köra till verkstaden känns verkligen, verkligen som overkill. De kommer inte att göra något om det inte syns något. Det träffade ju stötdämparen, om inget är sprucket där lär inge innanför vara skadat.
 
Oj, tack för den det var snällt sagt av dig... Varför känner du att du måste vara så hånfull mot mig när jag uppenbarligen är oroad av det som har hänt?
Jag förstår ärligt talat inte ditt och @Gnist behov av att dumförklarad mig för att jag frågar efter hjälp med något som jag tycker är svårt. Det gör mig i alla fall ledsen.

Håller med, förstår inte varför man måste vara nedlåtande mot folk som bara undrar över något. Om det nu hade varit så självklart för alla och envar så hade ju frågan knappast kommit upp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp