Packlista ridläger #2

Hastmaniskan

Trådstartare
Hej! För några veckor sedan la jag upp en tråd med en väldigt lång packlista inför ett övernattningsläger v.25. Lägret är 4 dagar. Har fått väldigt många bra tips och har bantat ner lista rejält. Behöver lite tips om vad jag inte behöver och saknar.

Hästutrustning
Hjälm
Säkerhetsväst
Hjälmöverdrag
Skor

Ridkläder
Ridbyxor 2st
Ridtröjor 4st
Ridstrumpor 4par
Ridhandskar

Kläder
Shorts
Byxor 2st
Strumpor 5 par
Trosor 9st
T-shirt 4st
Tjocktröja
Gympaskor
Filip flops
Stövlar
Regnkläder
Jacka
Mössa
Keps
Pyamas
Klänning
Badkläder
Raggsockar

Necessär
tandkräm+tandborste
Hårborste+snodd
Solskydd
Skavsårsplåster
Pinex
Handduk
Deo
Schampo/balsam/tvål
Handsprit

Övrigt
Godis
Frukt
Telefon+laddare+hörlurar
Kortlek
Sängkläder
Fickpengar
 
Hej! För några veckor sedan la jag upp en tråd med en väldigt lång packlista inför ett övernattningsläger v.25. Lägret är 4 dagar. Har fått väldigt många bra tips och har bantat ner lista rejält. Behöver lite tips om vad jag inte behöver och saknar.

Hästutrustning
Hjälm
Säkerhetsväst
Hjälmöverdrag
Skor

Ridkläder
Ridbyxor 2st
Ridtröjor 4st
Ridstrumpor 4par
Ridhandskar

Kläder
Shorts
Byxor 2st
Strumpor 5 par
Trosor 9st
T-shirt 4st
Tjocktröja
Gympaskor
Filip flops
Stövlar
Regnkläder
Jacka
Mössa
Keps
Pyamas
Klänning
Badkläder
Raggsockar

Necessär
tandkräm+tandborste
Hårborste+snodd
Solskydd
Skavsårsplåster
Pinex
Handduk
Deo
Schampo/balsam/tvål
Handsprit

Övrigt
Godis
Frukt
Telefon+laddare+hörlurar
Kortlek
Sängkläder
Fickpengar
Jag hade inväntat väderleksprognosen innan jag bestämde om jag verkligen behöver mössa, raggsockor, regnkläder och stövlar.
På vilket sätt skiljer sig ridtröjorna från övriga tröjor? Behöver du så många, detsamma gäller strumpor och trosor? Om du räknar bort kläder som du har på dig när du åker dit första dagen så är det ju faktiskt bara kläder för tre dagar som du behöver ha med dig. Och varför ska du ha både två par ridbyxor och två par vanliga byxor? Reserv ifall något händer är alltid bra, men tror att du fortfarande har lite för mycket.
/mamman som också alltid tenderar att packa för mycket
 
Jag hade inväntat väderleksprognosen innan jag bestämde om jag verkligen behöver mössa, raggsockor, regnkläder och stövlar.
På vilket sätt skiljer sig ridtröjorna från övriga tröjor? Behöver du så många, detsamma gäller strumpor och trosor? Om du räknar bort kläder som du har på dig när du åker dit första dagen så är det ju faktiskt bara kläder för tre dagar som du behöver ha med dig. Och varför ska du ha både två par ridbyxor och två par vanliga byxor? Reserv ifall något händer är alltid bra, men tror att du fortfarande har lite för mycket.
/mamman som också alltid tenderar att packa för mycket
Jag bestämde för att göra det enkelt att jag skrev ner kläderna jag kommer ha på mig när jag åker dit också i packlistan.
Skrev ner raggsockor, mössa m.m och tänkte ta bort det när jag fått väderleksprognosen om det behövdes
Två par ridbyxor är bra om det tex regnar på morgonen och ridbyxorna blir blöta och inte hinner torka.
 
Jag hade nog lätt kunnat halvera listan. Ridkläderna tycker jag är ok utom möjligen att det är lite väl många tröjor. Den övriga packningen känns som om den är för fyra veckor snarare än fyra dagar.

Om du tänker hur dagarna kommer att se ut, behöver du två par byxor + shorts + klänning? Du har ridkläder en stor del av dagen antar jag. Sedan behöver du ombyte, badkläder och något att sova i. Ett par byxor + shorts + klänning + kanske 2 tröjor måste vara tillräckligt. Då använder du klänningen två dagar eller samma t-shirt två av dagarna. När du inte håller på med hästarna blir du väl inte så svettig eller smutsig och för ridning och hästskötsel har du ju andra tröjor.

I sommarvärmen lär du inte behöva 5 par icke-hästrelaterade strumpor. Jag hade nöjt mig med ett par. Behövs både tjocktröja och jacka? Det borde räcka med det ena. Om du tar en tröja kan du använda regnjackan som jacka om det är blåsigt.

Behöver du gympaskor? Du kan ju använda dina ridskor till allt som är hästrelaterat och flipflops till annat. Nio par trosor för fyra dagar känns galet mycket. Ok 5-6 par, men nio? Likaså tycker jag både keps och mössa verkar onödigt för fyra dagar.

Både trosor och strumpor går att skölja upp/tvätta med lite hårschampoo om det skulle bli kris. Detsamma gäller tröjor.

En sak jag föreslår att du lägger till är en vattenflaska.
 
Hej! För några veckor sedan la jag upp en tråd med en väldigt lång packlista inför ett övernattningsläger v.25. Lägret är 4 dagar. Har fått väldigt många bra tips och har bantat ner lista rejält. Behöver lite tips om vad jag inte behöver och saknar.

Hästutrustning
Hjälm
Säkerhetsväst
Hjälmöverdrag
Skor

Ridkläder
Ridbyxor 2st
Ridtröjor 4st
Ridstrumpor 4par
Ridhandskar

Kläder
Shorts
Byxor 2st
Strumpor 5 par
Trosor 9st
T-shirt 4st
Tjocktröja
Gympaskor
Filip flops
Stövlar
Regnkläder
Jacka
Mössa
Keps
Pyamas
Klänning
Badkläder
Raggsockar

Necessär
tandkräm+tandborste
Hårborste+snodd
Solskydd
Skavsårsplåster
Pinex
Handduk
Deo
Schampo/balsam/tvål
Handsprit

Övrigt
Godis
Frukt
Telefon+laddare+hörlurar
Kortlek
Sängkläder
Fickpengar
Hade halverat antalet tshirt (man går ju nästan bara i ridkläder hela tiden ändå, och kan lätt återanvända tshirten man har övrig tid några dagar) samt byxor och strukit mössa. :)
 
Jag hade nog lätt kunnat halvera listan. Ridkläderna tycker jag är ok utom möjligen att det är lite väl många tröjor. Den övriga packningen känns som om den är för fyra veckor snarare än fyra dagar.

Om du tänker hur dagarna kommer att se ut, behöver du två par byxor + shorts + klänning? Du har ridkläder en stor del av dagen antar jag. Sedan behöver du ombyte, badkläder och något att sova i. Ett par byxor + shorts + klänning + kanske 2 tröjor måste vara tillräckligt. Då använder du klänningen två dagar eller samma t-shirt två av dagarna. När du inte håller på med hästarna blir du väl inte så svettig eller smutsig och för ridning och hästskötsel har du ju andra tröjor.

I sommarvärmen lär du inte behöva 5 par icke-hästrelaterade strumpor. Jag hade nöjt mig med ett par. Behövs både tjocktröja och jacka? Det borde räcka med det ena. Om du tar en tröja kan du använda regnjackan som jacka om det är blåsigt.

Behöver du gympaskor? Du kan ju använda dina ridskor till allt som är hästrelaterat och flipflops till annat. Nio par trosor för fyra dagar känns galet mycket. Ok 5-6 par, men nio? Likaså tycker jag både keps och mössa verkar onödigt för fyra dagar.

Både trosor och strumpor går att skölja upp/tvätta med lite hårschampoo om det skulle bli kris. Detsamma gäller tröjor.

En sak jag föreslår att du lägger till är en vattenflaska.

Njae keps är ju bra som solskydd tänker jag :).
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska på ridläger denna sommaren. Eller det är iaf som det ser ut nu (Corona). Jag har skrivit en packlista men är inte helt...
Svar
15
· Visningar
1 635
Ridning Jag ska på ridläger om några veckor och har skrivit en packlista på vad man skulle behöva ha med. Men jag har säkert glömt något. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
7 661
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp