Packning på riktiga långdistansturer.

Migo

Trådstartare
Hej!
Om tråden inte hör hemma här så flytta gärna på den...

Jag kommer i sommar att ge mig ut på en rejäl långritt fördelad på tre-fyra dagar. Vi är två ekipage som kommer rida och vara självförsörjande med tält, mat osv.
Är det någon här som har tips om litteratur, som själva vart ute på liknande strapatser och som har tips eller "absolutely do NOT's"?
Även om packningen inte blir så tung, så blir ju volymen stor, hur har ni löst detta?

/Migo
med massa planer...
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

vi kan ju alltid tipsa varandra om inte annat:angel:

Har planerat detta läänge, varit en dröm i många år. Men så igår natt ringde det och nu har jag fått sällskap, så nu SKA det bli allvar!
Hur började du/ni med eran planering?
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

jag har väl inte börjat planera sådär jätte mycket än.. men på ett ungefär på vad jag ska ha med mej:D .. dock så måste jag ha med mej en kompis, annars släpper inte mamma o pappa iväg mej:smirk: .. jag som hade tyckt att det hade varit skönt att vara borta några dagar själv med pållen och fundera lite..:D .. men samtidigt så förstår jag ju dom:bow: .. men jag tror att jag kommer att ha med mej endel pengar så att man inte behöver dra runt på en massa mat utan kan köpa lite under tiden istället. sedan så tror jag att jag kommer att ha med mej en pressening ifall det regnar. kan komma med fler tips sen, men nu ska jag snart äta så..:angel: :D
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

regnskydd,solskydd,(hur ska du lösa vattenfrågan?)vatten,mat,kanske nått som kan ersätta tappsko eller liknande?
plåster,linda,alsolsprit,huvudvärkstabletter..

mobiltelefon med extra batteri,extra tyglar/träns i fall nått av det går sönder,grimma grimskafft.
(hur ska du lösa det på natten med hästen och dig?)
varma kläder,stormkök,kan du laga mat och koka vatten så du kan dricka varm,är rätt kyligt på nätterna på sommaren i fall man har ridit sig lite svettig efter en hel dag på hästryggen..

gör en riktig karta och lämna till nån där hemma,utifall det händer nått så att dom hittar på dig!


det är det jag kommer på nu!
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Kanske boken "Naturen som ridhus" av Elisabeth Hjortvid kan vara nåt? Där finns ett kapitel som heter just Långritter och semesterturer. :)
Boken borde gå att låna på biblioteket.
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

:bow: Tack för svar!

Området vi kommer rida igenom är fullt av sjöar och rinnande vattendrag, så vatten till hästarna finns utan problem. Vattenreningstabletter till oss är på tal.

Jag sköter hovarna på hästarna själv, och de är barfota(boots kommer att medfölja om det blir nödfall). Men rasp och knivar får haka på också.
Ett litet lättvikts 2-manna tält och varsin sovsäck... sovsäckarna är värst, tar sån attans plats:S Liggunderlag är bara att glömma.
Hästarna kommer att gå i tillfällig elbandshage.

Ang. mat så är jag fundersam på vad man kan ta med. Frystorkat är ju smidigt men kostar rätt mycket. Bröd står sig i ett par dagar och går ju att baka ordentligt matigt. Likaså rökt kött och litet frukt.

Karta att lämna hemamvid var en jättebra ide!


Naturen som ridhus har jag läst förut, kom inte ihåg det kapitlet, tack för tipset!

/M
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

pulvermos,väger inte mkt,och tar inte mkt plats.
typ kötbullar på burk kanske?

massa godis mättar magen!!! :bump:
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Sitter just nu och planerar en egen långritt till sommaren och ser fram emot att läsa fler svar här så man få lite tips och råd.

Det jag har "packat" ner är en "ihopfällbar" hink. Kom på förrra sommaren när vi var ute att om det är tort blir dikeskanter rätt höga. Lite svårt för pållen att komma ner till vattnet. Då kan det vara bra att ha en hink med.

Jag har oxå planerat in mestadels av ridvägen på karta som ligger hemma hos mamma och pappa (jo jag har en med själv oxå). Dom kommer oxå att vara lite juor ifall något händer och man behäver transporthjälp. Bra att köra rundan innan så man vet att vägarna på kartan är som man tror (Gudrun och Per har ju ställt till en hel del).

Givetvis har jag sälskap tycker att det käns bäst. Kanske är lite löjlig där men händer det något är det skönt att vara två. Vi har "bjudit" in sambos till grillning ena kvällen det gör att vi slipper en del av packningen och sambo blir inte ledsen av att bli länmad ensammen flera dagar ;) .

Har hittat bra sovsäckar som tar väldigt liten plats men som håller värmen. Kostar en hel del men är värt det, när man har varit ute på en tur vill man ut på fler! Finns i vanliga sportaffärer. Liggunderlag är skönt att ha men går att vara utan, finns oxå i minivariant "självuppblåsande", Inget jag har men mamma och pappa har sådana när dom åker hoj och dom tycker att dom är bra.

Mitt problem är stolpar!!?? Hur får ni med er sådana på hästen? Jag har bokat in ridturen så vi har hagar där vi ska stanna men man kanske vill ge sig ut i "vildmarken" någon gång..... Binda upp hästen hela natten käns inte som något bra alternativ. Min ena skulle nog inte vara så farligt men den andra är det en omöjlighet. Hur gör ni?

Det var allt jag kom på nu men återkommer om jag kommer på något mer.

Mirre
/Oxå med massor av planer :banana:
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Ang. stolpar; rider man och campar nära skog så kan man ju sätta tråden mellan träden bara :D annars borde det gå at knyta fast några såna små plaststolpar eller liknande bakom sadeln... fast jag kommer nog köra på antingen sova hos en vän eller binda upp stängsel mellan träd. Möjligtvis kan jag tänka mig att tjudra hästarna vid ett rep som är fastsatt i bog höjd, så att grimskaften sitter i repet. har man lugna hästar tror jag inte det är ngt problem, men första turen är planerad till olika gårdar.

hehe, har redan planerat resväg men ar ingen häst än..turen blir nog till hösten eller nästa vår/sommar, beroende på hur vältränad min blivande häst är då:P
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Ja, vi har tänkt göra staket med hjälp av befintliga träd, är ju bara att anpassa nattrasten efter miljön...

Red idag en kortare provtur på 3 mil, gick utmärkt, men jag måste packa trunkväskan stadigare, det gick inte att ha vätska i den, det åkte snett...
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Vad kul för er alla att ge er ut på långturer i sommar! Jag har ridit några 4 dygns turer o har kanske några små tips att dela med mig!

Kontrollera innan att verkligen sadelväskorna ligger stilla o på plats på hästen. De vanligaste sadelväskorna som har som en väska på varje sida o som sitter bakom sadeln kan lätt börja "slå" mot hästens rygg när man gallopperar! provtesta innan, läste att du gjort det det var verkligen bra! Sedan msåte givetvis hästens utrustning sitta nästan perfekt för att det ska funka. Usch, jag kommer aldrig glömma när vi fick lov att hyra en häst till en av lånturerna, kvinnan vi hyrde hästen av skickade med en sadel som låg så dåligt på hästen så den fick sår! Fick sedan pga det rida med en handuk på hästen.

sen när man packar så bör man vara väldigt viktig med att ha regnläderna VÄLDIGT lätttilgängliga. Är du lite blöt o sedan tar på dig regnkläderna över så blir det både obekvämt o man blir lätt förkyld!

Sen det här med nattförvaring av häst, va inte så säker på att det kommer funka att göra hage av träd, vill hästen rymma då så gör den det. Första åren så red vi turer där vi såg att det fanns hus på kartan o så, då ringde vi i förväg till de ställen o hittade då färdiga övernattnings hagar på varje ställe! o dessutom tak åt oss. Bönderna har ofta mkt hagar , io med det slipper man ju den extra packningen.Senare åren så skaffade vi ett litet väskkit från hööks med 4 ihopvikbara stolp med tråd + batteri som drev el till staketet!
Sedan bad vi min far att köra ut husvagnen dit vi red varje dag!mkt bekvämt o smidigt.Väldigt bar att ha någon som har möjlighet att komma kcvällstid med saker som fattas osv.

glöm ej att ta med choklad, bra energi då man är trött!
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Hej!
Om tråden inte hör hemma här så flytta gärna på den...

Jag kommer i sommar att ge mig ut på en rejäl långritt fördelad på tre-fyra dagar. Vi är två ekipage som kommer rida och vara självförsörjande med tält, mat osv.
Är det någon här som har tips om litteratur, som själva vart ute på liknande strapatser och som har tips eller "absolutely do NOT's"?
Även om packningen inte blir så tung, så blir ju volymen stor, hur har ni löst detta?

/Migo
med massa planer...


Härligt! Kul med långturer! Jag och min mor var ute på en för ett par sommrar sedan och det ger absolut minnen som stannar kvar för livet... Det roligaste var när vi stannade till på en gård för att be om vatten till hästarna(vilket aldrig var något problem, tvärtom vart man inbjuden på fika/frukost mm) och damen sa "hoppas de inte är rädda för Knutte bara.." "Knutte?" Då hörs ett brak i busken bakom oss och ut kliver en såndär förvuxen minigris å grymtar på oss :D hihi!

Ett packtips: Packa dina saker(tandborste, kläder mm) i sovsäcken så försvinner den volymen. Bara att bre ut det och sedan rulla ihop sovsäcken med allt i.... En rulle med tråd är ju bra att göra hage av, träd fungerar utmärkt och alltid hittar man någon gren man kan göra "tillfällig stolp" av. Så länge det finns mat stannar de ju oftast kvar.. Finns sjöar och vattenrag att dricka ur men det kan ju vara bra att pricka in några hus/gårdar att vattna hästar på. Sadelväskor är bra att ha kraftfoder i (om ni behöver)...
...vår "Ride thru" på McD gav glada miner :p

Ååå... nu vill jag också ut på långtur igen! :bump:
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Hej!
Om tråden inte hör hemma här så flytta gärna på den...

Jag kommer i sommar att ge mig ut på en rejäl långritt fördelad på tre-fyra dagar. Vi är två ekipage som kommer rida och vara självförsörjande med tält, mat osv.
Är det någon här som har tips om litteratur, som själva vart ute på liknande strapatser och som har tips eller "absolutely do NOT's"?
Även om packningen inte blir så tung, så blir ju volymen stor, hur har ni löst detta?

/Migo
med massa planer...

För flera år sedan red ett gäng på 5 ryttare samt ett par cyklister lastade med packning 9 mil på 3 dagar

Vi hade bo på lantgård med en som fixade all mat första övernattningen och andra övernattningen gjorde vi allt själva.

Då kom våra pappor ut med mat och sånt, det planerades dock i 1 år innan...
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

KL

Jag måste slänga in en fråga..
Hur många mil kan man rida på en dag?

Man skrittar väl hela tiden då?
Någon trav / galopp?

:angel:
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

KL

Jag måste slänga in en fråga..
Hur många mil kan man rida på en dag?

Man skrittar väl hela tiden då?
Någon trav / galopp?

:angel:

När vi red 9 mil hade vi det uppdelat på 2 mil första dagen (uppvärmning), 4 mil andra dagen och 2 mil sista dagen (nedvarvning), då var man ganska mör...

Ska man rida länge så blir det mycket skritt och lite trav, galopp existerar knappt, det är däremot skillnad om man bara är 2 eller 3, det är lättare att hålla tempo då.

På en endagars håller man mer tempo.

Meningen med långritt är att man ska njuta av naturen och att rida lugnt, inte nån flåridning precis...
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

Fast är inte trav egentligen jobbigare för hästen att hålla än galopp? I galoppen har väl hästen mycket skjutkraft framåt som gör det mindre jobbigt än att trava? Fast det är väl bara om man inte rider väldigt samlat kanske..

Men det betyder ju inte att man ska galoppera hela sträckan för det :P
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

När vi var ute red vi ca 3 mil/dag. Mest i skritt och lite trav... Hade gärna galopperat men med jättepackningen som var mer stor än tung så hoppade det för mycket ;)
 
Sv: Packning på riktiga långdistansturer.

XD klart, packingen med ju..:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 251
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Känner att jag behöver lite råd och någon att diskutera med. Som de allra flesta hästmänniskor har drömmen alltid varit att skaffa...
2
Svar
20
· Visningar
2 367
Senast: Billy
·
Utrustning Behöver lite hjälp såhär inför sommaren... :D Man kan aldrig vara för tidigt ute! Vi går snart Jag vill se och veta allt om olika...
Svar
15
· Visningar
4 728
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp