Pad som höjer sadeln bak

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jenna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 738
J

Jenna

Nån som vet var man kan få tag på en sådan i bra kvalitet? Är less på skiten som man köper på ex. Hööks och dylikt som inte håller mer än nåt halvår, om ens det...

Sv: Pad som höjer sadeln bak

Ny sadel?

Paddar som höjer, ändrar, fluffar till, fyller ut, etc används ju bara tillfälligt medan man letar en passande sadel. Eller om hästen tillfälligt ändrat sin ryggform och förväntas bli "normal" igen, t.ex. vid dräktighet eller bete.

Jag har en från Equiline som funkar bra:
EQ16.jpg

Jag har den inte för att sadeln ligger dåligt, ena hästen ser helt enkelt ut så i kroppen.

Jodå sadeln passar (är utprovad hos sadelmakare) men hästen min börjar bli till åren och därmed svankryggig, så för att jag inte skall hamna i fel sits så behöver jag något som höjer den därbak.

Har faktiskt funderat på paddarna från Equiline. Vore kanske nåt att ha??

när provade du ut sadeln då?
Man får ofta prova ut flera sadlar under hästen livstid allt eftersom den ändrar sig i kroppen.

Nåt år sedan (hästen är 19 så den har ju rätt att va svankig ;-) ) Hon som provade ut den sa redan då att jag möjligtvis behövde en pad. Har haft 100 kronors paddarna från Hööks etc. men de håller ju för fasiken inte :mad:

Nån som har Eskadrons kil/skumgummipad eller vet var man kan få tag på en sådan?

låte som en dålig utprovare, skulle prova ut en sadel som passar hästen ordentligt istället.

Börjar hästen bli svankig så beror det ofta på att den inte rids rätt och hålls igång i musklerna.

Har så redan skett, blir ju hästen mer svängd i sin rygg och behöver således en ny sadel med annan bomform. Paddar är bara en tillfällig lösning tills man hittar en bättre sadel.

Vad har du för sadel nu?

Dyon har också en pad som håller bra, men den höjer saden ganska rejält bak (formad som ett tennisracket).

Jo men i stort sett alla hästar blir ju svankiga på gamla dar. Har provat alla tänktbara sadlar på hästen min och den jag har nu var den som låg bäst... en Prestige Silver Star VSD är det.

Daisy skrev:
Dyon har också en pad som håller bra, men den höjer saden ganska rejält bak (formad som ett tennisracket).

Skall kolla upp den. Tack för tipset!

Har lite samma problem med min häst, den sadeln jag har nu ligger väldigt bra på min häst, men jag hade svårt att hitta en sadel som ligger lika bra fram som bak liksom (den är inte för trång, eller fel svängd för honom). Då kom hon på den smarta idén att lägga en ihopvikt benpadd under sadeln, på så sätt lyftes den bara upp utan att påverka ryggen eller sadelläget till det negativa. Det var den bästa lösningen vi kunde komma på. Men det gäller att ha kollat upp så sadeln verkligen ligger bra i övrigt.
Annars så är ju det svåra med vanliga paddar att dem mera "pressar ihop" ryggmusklerna än gör nytta.

(Padden måste däremot vikas så att kanterna inte hamnar mot varandra så att det blir en skarp kant under sadel så det blir ett tryck just där)

Här är tennisracketet från Dyon:
1323.jpg

Både den här och Equiline padden kostar runt 300.

Jenna skrev:
Är less på skiten som man köper på ex. Hööks och dylikt som inte håller mer än nåt halvår, om ens det...

Hur lyckas du ta sönder dem?:confused: De är ju outslitbara! dessutom nöts de ingenting heller där de ligger mellan sadel och voljock

Leoni skrev:
Hur lyckas du ta sönder dem?:confused: De är ju outslitbara! dessutom nöts de ingenting heller där de ligger mellan sadel och voljock

Jodå jag lyckas. De har ju liksom inget elasticitet i sig så efter att ha använt den under en sadel så tycker jag aldrig den lägger sig bra om man tex skulle ha den under en annan. Satsar hellre på kvalite...

Jenna skrev:
Jodå jag lyckas. De har ju liksom inget elasticitet i sig så efter att ha använt den under en sadel så tycker jag aldrig den lägger sig bra om man tex skulle ha den under en annan. Satsar hellre på kvalite...
Satsa hellre på att justera din sadel eller byta in den mot en som passar din hästs rygg.
// Linda

mahlmt skrev:
Satsa hellre på att justera din sadel eller byta in den mot en som passar din hästs rygg.
// Linda

Men snälla, jag har provat ett flertalet sadlar på min häst, både med rund- och kilbossa. Sadeln jag har nu var den som låg bäst. Är hästen svankig så är den och det blir gärna då att sadeln är lägre bak än fram så man får höja upp med en pad etc. Sadeln kan väl passa ändå. Dessutom är det inte lätt att justera hästens rygg. En pad är ju inte direkt skadlig, en nyckelhålspad som vissa tipsat om tar ju faktiskt mindre plats än en kilpad dessutom...

Jenna skrev:
Men snälla, jag har provat ett flertalet sadlar på min häst, både med rund- och kilbossa. Sadeln jag har nu var den som låg bäst. Är hästen svankig så är den och det blir gärna då att sadeln är lägre bak än fram så man får höja upp med en pad etc. Sadeln kan väl passa ändå. Dessutom är det inte lätt att justera hästens rygg. En pad är ju inte direkt skadlig, en nyckelhålspad som vissa tipsat om tar ju faktiskt mindre plats än en kilpad dessutom...
En nyckelhålspad eller tennisracket (eller vad man kallar den för) låter sadeln ligga an bak, men där skumgummit slutar ligger sadeln inte till. Alltså ligger sadeln till bak och i två punkter längst fram.
Dessutom kan det bli så illa att "handtaget" fyller ut tunneln under sadeln som är till för ryggradsfrihet.
Man kan göra en del med stoppningen i sadlar så att balansen blir rätt. Det är mycket bättre än att med div paddar försöka få en sadel som inte passar att ligga bättre. Är sadeln för låg bak passar den inte hästen.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 383
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
625
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 298
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka