Pad till bomlös

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Nu har vi fått hem Knights bomlösa sadel och den är verkligen toppen :banana:

Men så skulle jag vara lite "snål" och själv fixa en pad att ha under sadeln så jag köpte ett snyggt schabrak som jag sedan modifierade om lite. Köpte lösa dubbla inlägg som ska vara till "Grandeur-padden"
(Kostade bara 200 kr för 2 par)

Sen sydde jag på fickor på utsidan där jag sedan stoppade in inläggen vilket blev jättebra. Satte på kardborrs-remmar där ringarna på sadeln fanns så att jag kunde spänna fast schabraket.

Men tyvärr verkar det som om jag inte har fått det att bli så perfekt som jag trodde för efter en stunds ridning så har padden ändå glidit bakåt så mycket att inläggen inte längre bygger upp vid manken. :(

Jag provade att sy fast en rem längs framme på schabraket och spände sedan fast schabraket där också. Det finns förståss ingen ring i sadel där framme som det t ex finns på Torsion men istället spände jag remmen runt "bågen" där framme, om ni förstår hur jag menar. Men det hjälper inte! :( Det glider ändå!

Funderar nu på att strunta i mitt "hemmabygge" och beställa en Grandeur-pad ändå. (Nu har jag ju gott om inlägg ifall det behövs nåt extra ;) )

Nu undrar jag: Ni som har Grandeur-paden - sitter den bra utan att kasa? Eller har ni några tips om hur jag ska göra för att mitt "hemmabygge" ska funka bättre?

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Pad till bomlös

Det finns ingen ring framtill på Torsion, man fäster i framvalvet s a s. Bak finns däremot en ring att fästa padden i. Spänner du inte tillräckligt hårt framtill? Jag spänner fast min REJÄLT hårt och låser med ringarna. Men om du inte kan dra fast padden ordentligt förstår jag att det kan glida iväg, särskilt om man har en fleece eller ullig undersida på sadeln.
 
Sv: Pad till bomlös

Pröva att lägga ett halkskydd för mattor mellan sadel och padd. Funkar på min sadel (ullundersida och sedan bävernylonpadd).
 
Sv: Pad till bomlös

Jaså det finns ingen ring fram på Torsion? Det trodde jag.
Men grejen är att jag förmodligen inte har dragit åt ordentligt där fram, för hur skulle den annars kunna glida?
Men jag ÄR verkligen riktigt kass på att sy å sånt så jag har nog inte satt remmen riktigt rätt...........hm får nog försöka ändra lite på det.
 
Sv: Pad till bomlös

Källqvist har ju tagit fram en padd till sin Knight. I "min" affär kostar den ca 850:- Om det är bra el dåligt vet jag ej då det är den första padd jag sett till bomlöst. Tyget är en glansig variant, det finns spännen både fram och bak för att sätta fast sadeln. Iläggena är tjocka 2-3 cm, trycks ihop lätt men återfår sin form väääldigt långsamt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hur bra stötdämpning är det i Acavallos therapeutic gel pad jämfört med paddar med memoryfoam (ex Oglivy)? Menar alltså denna: Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
2 876
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Utrustning Jag undrar, om man har en bomlös sadel som är ok att hoppa med men tryckplaceringen kan bli dålig, kan man då göra om stigbygel fästet...
Svar
4
· Visningar
674
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp