Pad under sadel tips

Gurk katt34

Trådstartare
Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag tidigare varit dum och använt sadel som förra ägaren hade till honom men som låg emot ryggen så att han inte kunde bygga muskler och som till slut skavde på manken så jag slutade använda den sadeln när jag märkte det. Nu har jag en Bates sadel som funkar hyfsat bra men mellanrummet mellan manken och sadeln är för litet och utan en pad mellan schabraket och sadeln belastar sadeln för mycket. Har någon tips på bra pad eller schabrak med ”fyllning” som höjer upp mellanrummet vid manken och minskar belastningen? Eller övriga tips som kanske hjälper? Tack :heart
 
Ett tips kan vara att träna hästen från marken ett tag för att bygga muskler. löslongeribg, promenader, arbete vid hand m.m. en padd kan tyvärr göra mer skada än nytta ibland, hör med en duktig, utbildad sadelutprovare först å främst om du ska ge dig på å använda padd. :).

annars kan de va bra å arbete utan ryttare för att häateb ska kunna muskla sig rätt . å sen pröva å leta efter en sadel som passar dig å hästen.
lycks till
 
Ett tips kan vara att träna hästen från marken ett tag för att bygga muskler. löslongeribg, promenader, arbete vid hand m.m. en padd kan tyvärr göra mer skada än nytta ibland, hör med en duktig, utbildad sadelutprovare först å främst om du ska ge dig på å använda padd. :).

annars kan de va bra å arbete utan ryttare för att häateb ska kunna muskla sig rätt . å sen pröva å leta efter en sadel som passar dig å hästen.
lycks till
Tack så mycket! Ska köra löshoppning och promenader och sånt ett tag😊
 
Sadeln är inte riktigt hög nog vid manken men det är få sadlar som ger större utrymme av vad vi provat
Om det är en Bates med luftstoppning så finns det massor med bättre alternativ. Luftbossorna är, precis som permanentstoppade bossor, väldigt låga och ”close contact”. En häst som du beskriver behöver en rejäl ullstoppad bossa och en sadelmakare som kan anpassa den på plats. Klassiska engelska sadlar har det. Börja där. En padd kommer inte lösa dina problem.
 
Provade ni ut nuvarande sadel med kunnig sadelprovare eller hur gjorde ni? Om inte kanske låta en kunnig sadelprovare kika på sadeln och kanske komma med lösningar den vägen, då den kan se hästen live och i rörelse, med eller utan ryttare osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: super
·
Utrustning Vilka sadlar kan tänkas passa på den här ryggen? Behöver någon sadel som kan användas under uppbyggnad av muskler och kondition. Har en...
2
Svar
24
· Visningar
1 847
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 010
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak, lång rygg och hög manke och så har han ganska känslig rygg, jag har just nu en bates dressyr sadel men jag...
Svar
1
· Visningar
550
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp