Padd till hoppsadel

Mirabilis

Trådstartare
Vi har en utprovad Equipe Expression Special till vår halvblodsvallack, sadeln passar bra och är nyligen utprovad, men vi valde att prova ut den med en mattes fårskinnspadd då vår B2 sen tidigare innan vi köpte honom fick vad som verkar vara några få mer eller mindre permanenta sadelknutor. Han ömmar inte av dessa alls och har aldrig gjort, men för säkerhets skull har vi valt att ha en padd också i extra stötdämpande syfte.

Jag tänkte dock köpa en padd till att ha och variera med, mattespaddes måste ju tvättas ibland också. :) Skulle då gärna ha något annat än just fårskinnspadd och söker således tips på det.

Har funderat på Equipes egna filtpadd bland annat, utan upphöjning förstås, någon som har erfarenhet av den? Eller annan padd?
 
Jag har en Oglivy (eller Ogilvy, minns aldrig vilken stavning som är rätt). Är nöjd!
Har ridit en del hästar med acavallos foampadd, den är också bra men tjockare än Oglivyn.
 
Har precis köpt en winderen comfort, är jättenöjd. Den är inte lika tjock som ogilvyn, vilket passade oss bra. Testade också equixpert från hööks, men den var också alldeles för tjock för att sadeln skulle ligga bra.
 
Jag har en Oglivy (eller Ogilvy, minns aldrig vilken stavning som är rätt). Är nöjd!
Har ridit en del hästar med acavallos foampadd, den är också bra men tjockare än Oglivyn.
Ja när jag kollar bilderna Google bidrar med ser Acavallon tunnare ut än ogilvyn, men det kanske är en synvilla då?
 
Har precis köpt en winderen comfort, är jättenöjd. Den är inte lika tjock som ogilvyn, vilket passade oss bra. Testade också equixpert från hööks, men den var också alldeles för tjock för att sadeln skulle ligga bra.
Vår stallkompis har en padd från equixpert men den är som du säger, rätt tjock!
 
Jag tycker acavallo irl också ser mycket tunnare ut än ogilvy.

Men mitt tips i alla såna här trådar är sedelogic. Finns i olika tjocklekar och varianter. Har just nu 2-layer sedan ca 4 år tillbaka och har funderat på att uppdatera till 1-layer till dressyrsadeln och 3-layer till hoppsadeln. Min nuvarande börjar bli lite sliten och komprimerad framtill men funkar ett tag till. Den padden sparar enormt på kroppen för mig jämfört med fårskinn eller min memoryfoam från ecogold.
 
För just stötdämpande och tryckutjämnande tycker jag EquiFit är fenomenal, finns både tunn och lite tjockare padd (pröva stoppa in handen under padden vs direkt under bossan).
 
Jag tycker acavallo irl också ser mycket tunnare ut än ogilvy.

Men mitt tips i alla såna här trådar är sedelogic. Finns i olika tjocklekar och varianter. Har just nu 2-layer sedan ca 4 år tillbaka och har funderat på att uppdatera till 1-layer till dressyrsadeln och 3-layer till hoppsadeln. Min nuvarande börjar bli lite sliten och komprimerad framtill men funkar ett tag till. Den padden sparar enormt på kroppen för mig jämfört med fårskinn eller min memoryfoam från ecogold.
Den ser intressant ut, men verkar inte finnas på någon svensk sida. Har du tips på inköpsställe?
 
Sadeln är ju utprovad med mattes fårskinnspadden, så funderar på om det kanske är just en aningen tjockare padd à la ogilvy eller acavallo som behövs då iallafall. Fårskinnspadden är ju inte supertunn liksom. Och acavallon har ju ett aningen trevligare pris då... 😬
 
Sadeln är ju utprovad med mattes fårskinnspadden, så funderar på om det kanske är just en aningen tjockare padd à la ogilvy eller acavallo som behövs då iallafall. Fårskinnspadden är ju inte supertunn liksom. Och acavallon har ju ett aningen trevligare pris då... 😬
Är ganska lätt att hitta acavallo begagnat också 😊
 
Sadeln är ju utprovad med mattes fårskinnspadden, så funderar på om det kanske är just en aningen tjockare padd à la ogilvy eller acavallo som behövs då iallafall. Fårskinnspadden är ju inte supertunn liksom. Och acavallon har ju ett aningen trevligare pris då... 😬
Min sadelutprovare rekommenderar inte paddar av memoryfoam. Memoryfoam blir ju supertunt när de utsätts för hårt tryck och följaktligen så kommer då padden bli lövtunn där sadeln ger mest tryck och förbli tjock där trycket är som minst. De flesta som har padd under sadel vill ju ha det för att minska och utjämna trycket från sadeln eller fylla ut om sadeln är lite för vid. Med memoryfoam så blir det enligt min sadelutprovare ungefär som att rida utan padd.
Jag hade en acavallo memoryfoampadd, och fick därmed byta till en mattespadd för bättre tryckutjämning enligt sadelutprovarens rekommendationer, kände stor skillnad på hästen efter bytet. Trycker du med fingrarna ihop en memoryfoampadd så blir det bara tyget på padden kvar mellan fingrarna. Det är nog därför det är lätt att hitta paddarna begagnat.
Jag har ett par skor där det var memoryfoam i innersulan. Jag fick stora problem med hälarna av de sulorna då hälarna genererar mest tryck när jag går och står. Sulorna blir då väldigt väldigt tunna under hälen och det blir då som att jag går utan sula där jag egentligen skulle behöva mest stötdämpning. Så jag fick köpa andra sulor att lägga i skorna.
 
Sadeln är ju utprovad med mattes fårskinnspadden, så funderar på om det kanske är just en aningen tjockare padd à la ogilvy eller acavallo som behövs då iallafall. Fårskinnspadden är ju inte supertunn liksom. Och acavallon har ju ett aningen trevligare pris då... 😬
Jag tycker sedelogic är betydligt mer lik fårskinn än vad memory foam är. Foamen blir ju extremt tunn när du trycker ihop den. Fårskinn och sedelogic har mer stuns i sitt material, det är mer formfast i sig själv liksom.
 
Min sadelutprovare rekommenderar inte paddar av memoryfoam. Memoryfoam blir ju supertunt när de utsätts för hårt tryck och följaktligen så kommer då padden bli lövtunn där sadeln ger mest tryck och förbli tjock där trycket är som minst. De flesta som har padd under sadel vill ju ha det för att minska och utjämna trycket från sadeln eller fylla ut om sadeln är lite för vid. Med memoryfoam så blir det enligt min sadelutprovare ungefär som att rida utan padd.
Jag hade en acavallo memoryfoampadd, och fick därmed byta till en mattespadd för bättre tryckutjämning enligt sadelutprovarens rekommendationer, kände stor skillnad på hästen efter bytet. Trycker du med fingrarna ihop en memoryfoampadd så blir det bara tyget på padden kvar mellan fingrarna. Det är nog därför det är lätt att hitta paddarna begagnat.
Jag har ett par skor där det var memoryfoam i innersulan. Jag fick stora problem med hälarna av de sulorna då hälarna genererar mest tryck när jag går och står. Sulorna blir då väldigt väldigt tunna under hälen och det blir då som att jag går utan sula där jag egentligen skulle behöva mest stötdämpning. Så jag fick köpa andra sulor att lägga i skorna.
Olika sadelfolk säger ju väldigt olika om detta. Och stor skillnad mellan olika foampaddar också!
 
Min sadelutprovare rekommenderar inte paddar av memoryfoam. Memoryfoam blir ju supertunt när de utsätts för hårt tryck och följaktligen så kommer då padden bli lövtunn där sadeln ger mest tryck och förbli tjock där trycket är som minst. De flesta som har padd under sadel vill ju ha det för att minska och utjämna trycket från sadeln eller fylla ut om sadeln är lite för vid. Med memoryfoam så blir det enligt min sadelutprovare ungefär som att rida utan padd.
Jag hade en acavallo memoryfoampadd, och fick därmed byta till en mattespadd för bättre tryckutjämning enligt sadelutprovarens rekommendationer, kände stor skillnad på hästen efter bytet. Trycker du med fingrarna ihop en memoryfoampadd så blir det bara tyget på padden kvar mellan fingrarna. Det är nog därför det är lätt att hitta paddarna begagnat.
Jag har ett par skor där det var memoryfoam i innersulan. Jag fick stora problem med hälarna av de sulorna då hälarna genererar mest tryck när jag går och står. Sulorna blir då väldigt väldigt tunna under hälen och det blir då som att jag går utan sula där jag egentligen skulle behöva mest stötdämpning. Så jag fick köpa andra sulor att lägga i skorna.
Ja ett alternativ är ju givetvis att skaffa en till mattespadd. Den vi har nu är nog en dressyrpadd egentligen, den fungerar ju bra men kanske blir ännu bättre passform med en regelrätt hoppadd från mattes.
 
Olika sadelfolk säger ju väldigt olika om detta. Och stor skillnad mellan olika foampaddar också!
Så kan det säkert vara. Fast memoryfoam fungerar ju så oavsett att det blir lövtunt där det är högt tryck. Det är ju enkelt att testa själv. Om det inte är en kärna i något fastare material inuti, vet dock inte om det finns såna paddar tex. Jag har en tempurkudde när jag sover. Den är ca 10 cm tjock. Men om jag sätter mig på kudden eller på annat sätt trycket ihop den så blir den bara ett par mm tjock.
 
Så kan det säkert vara. Fast memoryfoam fungerar ju så oavsett att det blir lövtunt där det är högt tryck. Det är ju enkelt att testa själv. Om det inte är en kärna i något fastare material inuti, vet dock inte om det finns såna paddar tex. Jag har en tempurkudde när jag sover. Den är ca 10 cm tjock. Men om jag sätter mig på kudden eller på annat sätt trycket ihop den så blir den bara ett par mm tjock.
Fårskinn är inte särskilt tjockt det heller om det pressas ihop. Ser inte riktigt skillnaden..
 
Fårskinn är inte särskilt tjockt det heller om det pressas ihop. Ser inte riktigt skillnaden..
Det finns studier på att renskinn är det som tryckavlastar/utjämnar bäst under sadel. Fårskinn borde ha ungefär samma egenskap.
En fårskinnspadd är ju fastare i materialet än vad memoryfoam är. Allt mjukt material trycks ihop i någon mån om de utsätts för tryck. Men memoryfoam gör ju precis så som @Pontevecchio skriver, det flyttar sig undan för tryck och fördelar om sig dit där det är mindre tryck. Enligt min sadelutprovare som även är utbildad i att stoppa om sadlar så kan en padd som omfördelar sig efter tryck även påverka stoppningen i sadeln. Padden flyttar och omfördelar även stoppningen eftersom att den får olika tjocklek under sadeln.

Min tempurkudde är väldigt bra när jag ska packa med den på resa. Oavsett om väskan är proppfull så går den att vika ihop och få ner i väskan eftersom att den blir så tunn vid hårt tryck, trotts att den är 10 cm tjock. Jag skulle aldrig få ner min mattespadd på samma yta. Viker jag ihop den så blir den ett par dm tjock och går inte att trycka ihop.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp