PADDOCK och svikt

A

Anel

Hejsan! Vi byggde paddock för fem år sedan enligt konstens alla regler med bärlager, större sten, grus och överst sand. Det är ganska sparsamt ridet i den (förutom vintertid rider jag ca 2-3 ggr i veckan samt någon granne så det blir i snitt en häst till varje dag). Vattnar gör jag aldrig (kan inte fixa det) men harvar gör jag då och då. Vi är supernoga med mockningen där. Jag tycker att underlaget har blivit stumt, trots att paddocken inte har många år på nacken samt att den inte används så mycket. Har funderingar inför våren vad och hur som behöver göras, någon här som har erfarenhet? Som det var i somras ville jag helst harva varje gång före jag skulle rida. När det regnar så är svikten ganska bra.

Är det lämpligt att lägga på spån eller flis överst? Förstörs dräneringen när det förmultnar? Eller fylla på med sand? Hur gör ni? Är tacksam om jag kan få tips av er!
:)
 
Sv: PADDOCK och svikt

Att den har blivit stum kan nog bero just på att den används FÖR lite! Jag vet både paddockar och ridhus där underlaget varit "uselt", men när de börjat användas (10 -15 hästar/dag) så blir de bättre.. För att lyckas ordentligt kan man behöva harva en sådan botten riktigt ofta (som ersättning för att hästarna river upp ytskiktet) och naturligtvis behövs vatten om det blir torrt. En oanvänd paddock växer snabbt igen med ogräs o dyl, vilket gör att den blir hård.
Om du inte har möjlighet att vattna på något vis kan man prova att salta (magnesiumklorid, ej vägsalt - finns via lantbruks/foderförsäljare) i samband med att det regnar. Saltet binder fukten, så det stannar kvar längre.
Det kanske finns fler i din närhet som kan nyttja ridbanan? Då kan ni också bli fler som kan hjälpas åt att sköta den..
 
Sv: PADDOCK och svikt

Tack för ditt svar. Det finns inget ogräs alls! Jag harvar ju regelbundet. Men det finns inga mer hästar i närheten än de som redan rider. När jag rider sommartid så är jag ute tidigt och då dammar det ju inte, så därför har jag inte velat göra mig besväret med vattningen och inte tyckt att jag behöver salta heller. Första året lade jag på salt, men jag insåg att jag måste ha på väldigt mycket för att det ska ge effekt. Jag kan inte djupharva heller för då river jag ju upp singelgruset under sanden.
 
Sv: PADDOCK och svikt

Det som sker med en paddock som används lite är att gruset sätter sig och blir stumt. Det bästa sättet att bliav med det är att djuoharva och dras det upp för mycket singel så kan man lägga på mera sand innan harving för att bygga ett nytt topplager. Risken som blir om man lägger flis eller spån är att det blir en jordpaddock med ogräs och lera.

Har du laggt en massa tid på att få en bra paddock tycker jag att det är att förstöra paddocken om man lägger flis.
 
Sv: PADDOCK och svikt

Precis vad min man säger ,att man förstör med spån och flis som blir till jord. I första hand lägga på ett lass sand och sen harva ordentligt då! Tack för goda råd. INGENTING är underhållsfritt...
 
Sv: PADDOCK och svikt

Hej igen! Jag tänkte satsa ordentligt med saltning nu och se om botten håller sig bra. Den är ju som bäst nu när snön smält och det är fuktigt. Har ni någon uppfattning om hur många säckar salt el kg man behöver i en utepaddock 20x40m? Beställer man hem sånt eller åker man till den vanliga "gården" där man handlar hästfoder? Någon som har tips?;)
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
1 965
Senast: Unafraid
·
Anläggning Ska bygga paddock :-D Underlaget har blivit hårt dränerat i ca 1,5 meters djup då området tidigare varit vattnesjukt och mjukt. Nu är...
Svar
3
· Visningar
1 883
Senast: diabla
·
Anläggning Där jag står uppstallad finns en Paddexbana, 25 x 50 meter och väl investerad när den anlades med bra hindermaterial, superbelysning...
2
Svar
21
· Visningar
4 141
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Hej! vi håller på att göra en enklare padock :) Vi har grävt upp en plan på en lägda ( 20X40 meter) eller ja inte grävt men fixat med...
Svar
1
· Visningar
948
Senast: Fjordhast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp