labb

Trådstartare
Hur pass giftig är vanlig (svensk) padda för en människa? Kan man ta upp den utan handskar?
 
Så länge du inte stoppar den i munnen är det ingen fara.

Det skulle stått "en liten människa". Jag själv märker ingen reaktion på paddans gift men gäller samma för ett (mindre) barn? Som kanske tom. stoppar fingrarna i munnen efteråt. Jag lekte själv med både paddor och grodor när jag var liten men kan inte riktigt komma ihåg om jag faktiskt tog upp paddorna i handen eller om det bara var grodor.
 
Det skulle stått "en liten människa". Jag själv märker ingen reaktion på paddans gift men gäller samma för ett (mindre) barn? Som kanske tom. stoppar fingrarna i munnen efteråt. Jag lekte själv med både paddor och grodor när jag var liten men kan inte riktigt komma ihåg om jag faktiskt tog upp paddorna i handen eller om det bara var grodor.
En kompis katt åt upp en padda en gång - den mådde illa och var loj i några dagar, sen var det inte mer med det. Kanske en hint om dess giftighet :)
 
Taget fran Wiki (bufotoxin).

"Its physical effects resemble those of digitalis[44] which in small doses increases the strength with which the heart muscle contracts and which is used in the treatment of congestive heart failure. The skin of one toad contains enough toxin to cause serious symptoms or even death in animals and man.[45] Clinical effects include severe irritation and pain to eyes, mouth, nose and throat, cardiovascular and respiratory symptoms, paralysis and seizures, increased salivation, vomiting, hyperkalemia, cyanosis and hallucinations.[45] There is no known anti-venom.[45] Treatment consists of supporting respiratory and cardiovascular functions, prevention of absorption and electrocardiography to monitor the condition."

Skiljer sig självklart i styrka emellan arter. Det later som att det ar bra att inte lata sma barn tugga pa paddor med bufotoxin. Tvatta händerna efter hantering ar nog bra det med. Daremot ar nog @Texaz nagot pa sparet, for hallucinationer orsakar det med ;)

Den vanliga paddan i Sverige, Bufo bufo har dock bufotalin och inte bufotoxin. Bufotalin ar giftigt for t.ex. hundar och katter men enligt Wiki mest obehagligt for manniskor (men det ar nog korkat att tugga pa typ 10 paddor). Daremot bedrivs det forskning nu pa det da man funnit nagra egenskaper som möjligtvis kan hjälpa med att bota cancer :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bufotalin

Edit: orkar faktist inte leta rätt pa ordentliga artiklar i ämnet :o sa wiki far duga!
 
Senast ändrad:
Jag kommer väl att ångra mig nu men varför vill man lyfta en padda?! :crazy:

Man vill mäta hur stor den är :D annars vete tusan. Dem flesta paddor brukar sitta rätt stilla dock sa ska man vara krass kan man nog mäta dem utan att plocka upp dem.

Inglorion - som ska iväg pa fältkurs om en vecka och tänker tvinga sina elever att mäta dem paddor och grodor dem hittar :D
 
Om det är ett barn det rör sig om är det inte alls konstigt att paddan lyfts och bär runt på t.ex. Det är så barn ofta gör.

Paddor är äckliga, dock har jag aldrig tänkt p åatt de skulle vara jättegiftiga. Men fy fanken vad obehagligt det var när jag fick in en padda. Jag var ju tvungen att få ut den igen och jag var skiträdd!

Jag visste inte att jag är rädd för sånna, men jag insåg att det nog var just vad jag var när jag vara ofantligt nära att gråta bara jag såg den.... Jag var skiträdd för att den skulle bita mig eller hoppa på mig. Den var så stor!!!
 
Jag kommer väl att ångra mig nu men varför vill man lyfta en padda?! :crazy:
När paddan klafsar omkring på köksgolvet, så vill man lyfta upp den och ut ur huset...
Har flera gånger varit med om att paddor hoppar in genom den öppna ytterdörren.

Har i samband med utlyftandet provat att pussa paddan, men vare sig prins, hallucinationer, eller något annat spännande har hänt.
 
Så tråkigt, har man kladdat med en padda vill man ju ha något för det!
Vilket får mig osökt att tänka på ... :angel:

06.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Hur vanligt är det? Är det lätt att skapa sådana? Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare...
Svar
9
· Visningar
618
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Juridik & Ekonomi Jag förlorade resväskan när jag åkte Flixbus till Amsterdams flygplats Schiphol. När jag skulle ta den fanns den inte kvar där jag lagt...
Svar
6
· Visningar
1 161
Senast: fejko
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 644
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp