Päls efter valpar/kastrering

Monifa

Trådstartare
Bettys päls är silkestunn, hon blev snittad och kastrerades i samma veva och vet inte riktigt vad som är orsaken till att pälsen är så så tunn. Hon fäller förvisso rätt kraftigt nu och jag vet att en vanlig biverkning av kastrering är försämrad pälskvalite men är det lönt att hålla tummarna för att det är pga digivning/hormoner?

Oavsett orsak kan typ laxolja eller något annat tillskott (inte bevandrad i den djungeln) hjälpa?

DSC_3025.JPG


I vanliga fall är hon helt vit. Fläckarna brukar vara synas på magen där hon alltid haft tunn päls. 9 veckor sedan snitt.
 
Bettys päls är silkestunn, hon blev snittad och kastrerades i samma veva och vet inte riktigt vad som är orsaken till att pälsen är så så tunn. Hon fäller förvisso rätt kraftigt nu och jag vet att en vanlig biverkning av kastrering är försämrad pälskvalite men är det lönt att hålla tummarna för att det är pga digivning/hormoner?

Oavsett orsak kan typ laxolja eller något annat tillskott (inte bevandrad i den djungeln) hjälpa?

Visa bifogad fil 36638

I vanliga fall är hon helt vit. Fläckarna brukar vara synas på magen där hon alltid haft tunn päls. 9 veckor sedan snitt.

Valparna har precis flyttat så det är inte alls konstigt att dräktighet och digivning sliter på pälsen. Det märks tydligt på min ras som trimmas, många tikar sätter helt enkelt inte ny päls (eller bara väldigt lite/glest) under den perioden då all energi går till viktigare saker. Två månader efter valparnas flytt och de har oftast superbra päls igen.
Så sitt lite lugnt i båten ;)
Korthåriga hundar får sällan ändrad päls efter en kastrering dessutom.
 
Valparna har precis flyttat så det är inte alls konstigt att dräktighet och digivning sliter på pälsen. Det märks tydligt på min ras som trimmas, många tikar sätter helt enkelt inte ny päls (eller bara väldigt lite/glest) under den perioden då all energi går till viktigare saker. Två månader efter valparnas flytt och de har oftast superbra päls igen.
Så sitt lite lugnt i båten ;)
Korthåriga hundar får sällan ändrad päls efter en kastrering dessutom.

TACK! Då sitter jag lite lugnt i båten :D
Hon är väldigt frusen av sig "full pälsad" så den nakna kostymen är inte till hennes fördel :angel:
 
På salukis är det vanligt att de tappar "allt" behäng när de har valpar och de kan se lite lustiga ut. I övrigt har jag inte noterat någon större skillnad. Oavsett vilket så kan det säkert hjälpa till lite om du ser över kosten rent allmänt samt tillsätter lite fiskolja.
 
Tikar kan se groteskt fula ut efter en valpkull. Nästan så man skäms när valpköparna ska hämta sina valpar då tiken nästan är pälslös - vissa gånger så pass att man kan se huden genom dom glesa håren :o;) Vissa gången blir dom mindre fula andra gånger mer - din tjej kommer få tillbaka sin päls när kroppen kommit i ordning igen efter kullen :)
Bra mat, lite extra fett och några bad att hjälpa ev kvarsittande lös päls att falla bort gör susen :)
 
Jag instämmer i skaran. Även Schäfertikar är rejält urfällda efter valpar.
 
Min hovawarttik såg ut som en korthårshund efter sin första valpkull. Bedrövlig... Andra kullen har hon klarat pälsen mycket bättre, sen om det beror på att hon numera äter färskfoder eller oljan hon får som tillskott vet jag inte. Kanske är ren slump med.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp