Päls och skinnfäll av husdjur?

Men, bortsett från det, så har jag fått till mig från folk som föder upp kaniner för päls och kött att djuret inte bör vara i fällning vid avlivning eftersom det påverkar pälsskinnets kvalitet (det fäller mer hår, kan bli "fläckigt" i pälsen osv). Vilket jag tänker kan vara svårt att påverka när det gäller husdjur.
Då är det kört för labbens del, hon fäller som ett as 12mån i stöten:meh:

:laugh:
 
Jag har ju en del uppstoppade djur, men jag skulle aldrig ha ett uppstoppat husdjur. Vovven kommer däremot kremeras och ha i en urna tillsammans med foton osv ❤
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Hårtussarna har jag bara en liten snodd runt om och så ligger de i fina små askar. Men man skulle ju kunna tova eller göra garn av underull om man vill, det kan ju bli jättefint.
Jag kom på att man kan ha hårtussar istället för aska i en sån där urna jag visade bild på tidigare 😍 Blir ju jättefint och så slipper man oroa sig över om askan skulle råka spillas någon gång, bara att plocka upp pälstussen igen. Pälsen är ju liksom det man minns, inte askan, låter mysigt och fint att kunna öppna den om man vill titta/känna på pälsen någon dag :heart

Tillägg: Man kan ju köpa en liten längd fint band på Panduro också för att knyta ihop tussen :love:
 
Det där kan jag tycka lite olika om också. Troféeandet kan vara direkt otrevligt beroende på vilka värderingar det bygger på och vad en vill ha ut av att hänga upp dem på väggen. Men samtidigt så tycker jag inte att det alltid behöver vara något fel med att stoppa upp ett skjutet djur eller ha ett älghorn på väggen.

Jag är kluven. Jag håller med om att det inte behöver vara fel, och är generellt väldigt för att hela djuret använts till något om det nu ska slaktas/skjutas. Jag äter inte kött själv, av olika skäl, men kan tex inte tänka mig att använda skinn/läder från djur om köttet inte tas tillvara på (alltså från djur som avlivas för sin hud/päls). Det känns helt fel. Så jag är inte emot att hornet blir något, så att säga.
Men troféer gör mig illa till mods, ändå, precis som bilder där jägaren poserar intill det skjutna djuret (säger inte att det per definition är fel det heller, att ta en sån bild. Bortsett från folk som åker till Afrika och skjuter storvilt just för att "visa upp" - det tycker jag faktiskt är vidrigt och en annan sak. Jag säger bara att bilderna gör mig illa till mods, när jag ser dem.). Oavsett om jag lägger värderingar i det hela eller inte, så är det ingenting som jag vill ha uppsatt i mitt hem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 009
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 735
Senast: Ajda
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 067
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp