Päls och skinnfäll av husdjur?

Jag tänker inte att det nödvändigt behöver betyda att en "håller fast" och "inte kan släppa taget".
Något sådant är väl mer känslomässigt/psykologiskt hur en förhåller sig till djurets död? Och kan lika gärna underhållas (eller inte) med bilder, deras filt osv.?

Behöver det vara så väldigt annorlunda att ha skinnet från sitt favoritlamm som att ha skinnet från sin favorithund?
Jag tycker personligen det är mycket skummare att behålla askan, men det verkar ju vara många som tänker på det som en mer avslappnad grej än jag gör...
Jag funderade faktiskt nu på om jag ska inte "bara" köpa den där urnan och ha som minne. Utan någon aska i.
Och nu kom jag plötsligt på att jag kan faktiskt spara hårtussar i den istället! Det känns personligare än aska och bra roligare :idea::up::up:
 
Jag skulle nog fundera på vad som "felas" hos en människa som sparar skinn, skelettdelar eller stoppar upp sitt husdjur.

Skulle inte säga något såklart, men för mig är det rätt udda att vilja hålla fast vid ett husdjur på det viset och inte kunna släppa taget.
Haha jag tänkte lite så med, jag är verkligen inte kräsmagad men skulle man komma till ett hem där man flått sina hundar och spikat upp dem på väggen, glasburkar med katthuvuden på bokhyllorna och uppstoppade hästhuvuden i hallen och hitta lite skelettdelar lite varstans från olika husdjur så vette tusan.. Jag hade inte gärna gått dit ensam iaf och definitivt inte ätit något eller kollat i frysen.

Men tja många har ju jakttroféer hemma så det borde inte vara så jättekonstigt men lite märkligt när det är "familjemedlemmar" kanske. Sen kan jag absolut förstå en fin urna med askan från sitt djur. Jag skulle inte vilja ha det men jag kan förstå det. För min del räcker ett fint foto av min vän.
 
Jag tog bort min älskade lilla tanthund för ganska exakt två månader sedan. Tidigare har jag tyckt det känts lite konstigt när folk har sparat askan av något djur typ i bokhyllan, och ”i tanken” har jag nog tänkt att vi skulle strö hennes aska på något fint ställe i naturen där hon tyckt om att vara. Men när det väl drog ihop sig så ändrade jag mig tvärt. Hennes aska står nu i en fin träurna på byrån i sovrummet och där kommer den att stanna. För mig känns det jättebra och fint att ”hon är där” på riktigt. Möjligen betyder det att jag inte vill ”släppa taget”, men vad skulle vara fel med det, om det nu är så det känns?
Skinn/skelettdelar/uppstoppat helt djur hade jag aldrig velat ha. För mig hade det känts makabert, just för att det gäller en egen högt älskad familjemedlem. (Lite som att stoppa upp farmor, faktiskt. Vad folk nu än tycker om den jämförelsen.) Har sparat valptänder, däremot. Det känns helt annorlunda.
 
Jag har diskuterat frågan att få min hästs hud garvad och sen använda lädret (inte fäll/pälsskinn) till sitsen i tex en sadel. Jag vet en som gjort det och ser inget fel i det. För mig har det inte känts rätt - och jag personligen föredrar annat läder till ändamålet (är utbildad sadelmakare). Jag hade nog kunnat med att göra det om jag inte behövde hantera huden själv alls innan jag får lädret i handen, men ser inte riktigt hur det skulle gå till. Jag jobbar med häst(läder) på jobbet, delvis, och har inga problem med att det är just häst. Men just att få hästen flådd direkt efter avlivning och förbereda huden (salta) och köra den till garveriet är jag inte alls i form för i den situationen. Och jag vet inte hur jag skulle känna inför att det är just min häst, ingen aning.

Däremot är jag inget fan av djurfällar/pälsskinn, så det har jag aldrig velat ha. Jag blir ofta lite illa till mods av jakttroféer och så. Men, bortsett från det, så har jag fått till mig från folk som föder upp kaniner för päls och kött att djuret inte bör vara i fällning vid avlivning eftersom det påverkar pälsskinnets kvalitet (det fäller mer hår, kan bli "fläckigt" i pälsen osv). Vilket jag tänker kan vara svårt att påverka när det gäller husdjur. Med djur som ska slaktas (inte pga sjukdom eller så, alltså) kan en ju planera slakten så att den sker vid en bra tidpunkt för pälsen också, det gör en ju inte när det gäller ens husdjur, menar jag.

På tal om att ta tillvara på själva pälsen (inte skinnet), så vet jag en som gör/gjort vantar/handledsvärmare/torgvantar - jag vet inte vad det korrekta order är! - av samojedull. Alltså päls som borstas ur eller fälls ur (jag gissar på att de kan släppa en hel del vid pälsvård vid fällning. Vet ju hur min ena korthåriga katt med mycket underull släpper ull vid borstning då :D ) . De är superfina!
 
Jag är lite fundersam också om det blir lite för svårt att släppa. Jag vet iallafall att jag inte skulle kunna göra det själv.
Kanske skillnad på om de bott inomhus eller utomhus som du skriver!

Tillägg: Fast hästar är ju något som folk kan reagera lite på samma sätt, så det stämmer kanske inte helt. Men å andra sidan är hästar lite av ett mellanting mellan "pragmatiskt" djur och husdjur. Lite som kaniner kan vara.

Vi tar fällar ifrån våra lamm, vi har troféer ifrån makens jakt men jag skulle icke fixa att ha ett tamdjur som fäll eller uppstoppat.
Jag sparade tex inte ens skinnet ifrån vår ledartacka, hon va alldeles för tam och social för att jag skulle vilja ha hennes skinn. En släkting till oss hade ett skinn ifrån sin sällskaps kanin, dom va dock lite udda i allt dom tog sig för.
Känns lite märkligt för min del att man skulle vilja spara ett sällskapsdjur? Men det är bara som jag känner.

Men vem vet, labben kanske gör sej som tv-bänk?
Sällskapsdjur kanske är ett bätte ord än att dra parallell inomhus vs utomhus. Dock har jag insett att jag skulle kunna tänka mig att använda päls från levande djur som är sällskapsdjur/bor inomhus. Har någon gång sett att det är bra att spinna päls från angorakaniner direkt från själva kaninen för att det typ är mer rojivande än att borsta.. Tåls att läsa på mer om!
 
Sällskapsdjur kanske är ett bätte ord än att dra parallell inomhus vs utomhus. Dock har jag insett att jag skulle kunna tänka mig att använda päls från levande djur som är sällskapsdjur/bor inomhus. Har någon gång sett att det är bra att spinna päls från angorakaniner direkt från själva kaninen för att det typ är mer rojivande än att borsta.. Tåls att läsa på mer om!
Spinna direkt från kaninen? Nu blev jag fundersam på hur det går till! 🤔 (Och får lite roande bilder i huvudet.)

Jag har tänkt många gånger på att använda min katts päls som kommer loss från henne, den är så mjuk och ullig att den borde vara det mest optimala man kan få av en katt. Men tyvärr inte hittat någon som kunnat göra garn av det :D
 
Spinna direkt från kaninen? Nu blev jag fundersam på hur det går till! 🤔 (Och får lite roande bilder i huvudet.)

Jag har tänkt många gånger på att använda min katts päls som kommer loss från henne, den är så mjuk och ullig att den borde vara det mest optimala man kan få av en katt. Men tyvärr inte hittat någon som kunnat göra garn av det :D
Du plockar liksom upp en tuss av lös pälsa men bara så långt ifrån pälsen att den fortfarande ligger ann. Sen börjar du spinna och allt eftersom plockas lösa strån upp från pälsen. Då slipper kaninen bli borstad.
 
Jag blir ofta lite illa till mods av jakttroféer och så.
Det där kan jag tycka lite olika om också. Troféeandet kan vara direkt otrevligt beroende på vilka värderingar det bygger på och vad en vill ha ut av att hänga upp dem på väggen. Men samtidigt så tycker jag inte att det alltid behöver vara något fel med att stoppa upp ett skjutet djur eller ha ett älghorn på väggen.
 
Det där kan jag tycka lite olika om också. Troféeandet kan vara direkt otrevligt beroende på vilka värderingar det bygger på och vad en vill ha ut av att hänga upp dem på väggen. Men samtidigt så tycker jag inte att det alltid behöver vara något fel med att stoppa upp ett skjutet djur eller ha ett älghorn på väggen.
Speciellt om man skjuter djuret i annat ändamål, skyddsjakt eller mat etc. Ju mer av djuret som kommer till användning desto bättre. Skjuta bara för att ha en trofé är något helt annat tycker jag.
 
Skönt (? Om man kan säga så?), då vet du iallafall om att du skulle tåla det :)

Äsch, så det är kanske inte möjligt att be om kraniet av ett vanligt djurkrematorium, de är nog inte vana vid sådan hantering gissar jag. Men det hade varit skönt om det hade kunnat göras så! Känns fel för mig att tänka på att göra det medan all hud och muskler är kvar 🙈

Tillägg: Jag skulle kunna tänka mig få en titt på de fotona om det är okej :)
Jag såg nu att jag visst inte hade någon bild på askan efter malningen.

IMG_20180704_103831.jpg
 
Jag hade tagit askan från det kremerade djuret och gjort en keramikglasyr i. Har en specifik jag gillar som har benaska i sig. Skulle sedan drejat en urna och haft askglasyren på.

Päls och sånt är bara obehagligt för mig.
 
Bör alltså vara ett djur som kan ligga stilla i knäet .. not my cat :D buzzfeed är inte så himla pålitligt så jag tar det med en nypa salt, men häftigt ändå!
Insåg att jag också hade relaterat till vad som skulle vara möjligt med min katt. Uppenbarligen annan mentalitet på en angorakanin. :D
 
Bör alltså vara ett djur som kan ligga stilla i knäet .. not my cat :D buzzfeed är inte så himla pålitligt så jag tar det med en nypa salt, men häftigt ändå!
Jo men verkligen, å andra sidan så verkar det ju funka för henne i inslaget :p men som sagt, har inte riktigt studerat ämnet djupare än så ^^
 
Pga omständigheter så har jag inte ens kunnat vara med på någon avlivning av mina husdjur hittills så jag får nog ta det första steget först! :o För jag är nog lite som du trots allt, skulle kanske inte klara av det när det kommer till kritan.

Hur har du gjort med hårtussarna? Jag skulle lätt kunna skaffa något nu men funderar på hur man kan göra det på ett fint sätt. Hon är långhårig men det är ju inte riktigt som tagel som man kan binda ihop fint. Tovade figurer är inte riktigt likadant, även om det skulle säkert fungera fint.
Hårtussarna har jag bara en liten snodd runt om och så ligger de i fina små askar. Men man skulle ju kunna tova eller göra garn av underull om man vill, det kan ju bli jättefint.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 017
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 735
Senast: Ajda
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 069
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp