Päls som en angorakanin!

Otherside

Trådstartare
Hittekatten S har så märklig päls - väldigt tjock och tät och fluffig (fastän kort!) som jag tänker mig en angorakanin. Eller kanin överhuvudtaget. Inga strävare, längre täckhår utan bara fluff. Han fäller inte (än...) men de små stråna yr hela tiden. Jag har aldrig träffat en katt med sån päls! Kan han ha odlat fram den pga sin tid som hemlös och frusen (veterinären tror att han är minst några år gammal då hans huvud har den typiska breda hankattsformen) måntro?

Jag är mest nyfiken. Pälsen är så olik nån annan katts jag mött. Han är väldigt blekgul till färgen, veterinären skrev "beige" i hans papper när vi chippade honom!
 
Det låter som en av våra katter, också plockad uteifrån. Hon är också cremefärgad. Ingen av de andra katterna tagna från samma ställe och som troligtvis är släkt med henne har sådan päls.
 
En av mina katter hade päls som låter som din katts. Kort, mjuk, fluffig och kändes som underull. Inte alls så där blank och slät som andra korthåriga katters. Jag vet att den katten hade nåt långhårigt i sig eftersom hennes ungar var långhåriga. Det kan de väl bara ha blivit om båda föräldrarna bar på långhårsanlag om jag inte minns helt fel.
 
Jag hjälpte till att mata en TNR-koloni för några år sedan. Den bestod av två kolonier som, efterhand som de minskade i antal, slog ihop sig till en. Trots att kolonierna befann sig inom ett begränsat område så hade ändå två väldigt olika typer av katter bildats. ”Panterkatterna” var stora, slanka, med stora öron och smalt långt ansikte. Deras päls var slät och glansig. Den andra typen hade inget arbetsnamn men jag tänker på dem som ”teddykatterna”. De var små och knubbiga, med små öron, runda små ansikten med kort nos och väldigt tät päls som stod ut som på en teddykanin eller chinchilla.

Väldigt intressant hur de kunde vara så olika!
 
Jag hjälpte till att mata en TNR-koloni för några år sedan. Den bestod av två kolonier som, efterhand som de minskade i antal, slog ihop sig till en. Trots att kolonierna befann sig inom ett begränsat område så hade ändå två väldigt olika typer av katter bildats. ”Panterkatterna” var stora, slanka, med stora öron och smalt långt ansikte. Deras päls var slät och glansig. Den andra typen hade inget arbetsnamn men jag tänker på dem som ”teddykatterna”. De var små och knubbiga, med små öron, runda små ansikten med kort nos och väldigt tät päls som stod ut som på en teddykanin eller chinchilla.

Väldigt intressant hur de kunde vara så olika!
Jamen precis! Vår är sån - som en teddybjörn. Liten och knubbig. Den andra, Kalle, är nästan lite orientalisk i sitt utseende, väldigt vacker och med slät blank päls.
 
Låter som en katt med väldigt mycket underull (och nästan inget täckhår?). Ex perserkatter har den typen av päls. På utställningar ser de ofta ut som små moln när de bärs runt 😅 . Tror inte han odlat fram pälsen utan den är nog genetisk, men självklart kan han ha fått mer päls mot kylan. Tyvärr har ullen en större förmåga att tova sig.

Som parentes. Jag föder upp en ras som helst inte ska ha någon underull. Om de ändå har mycket ull i pälsen så är en kam av typen Mars Coat King superbra på att kamma ur ullen. Då slipper man tovor i pälsen. Nu kanske er hittekatt inte är aktuell för en pälsborst dock :).
 
Låter som en katt med väldigt mycket underull (och nästan inget täckhår?). Ex perserkatter har den typen av päls. På utställningar ser de ofta ut som små moln när de bärs runt 😅 . Tror inte han odlat fram pälsen utan den är nog genetisk, men självklart kan han ha fått mer päls mot kylan. Tyvärr har ullen en större förmåga att tova sig.

Som parentes. Jag föder upp en ras som helst inte ska ha någon underull. Om de ändå har mycket ull i pälsen så är en kam av typen Mars Coat King superbra på att kamma ur ullen. Då slipper man tovor i pälsen. Nu kanske er hittekatt inte är aktuell för en pälsborst dock :).
Tack!! Jag ska testa att borsta, sen när han börjar fälla vinterullen.....
 
Och jag har fött upp en ras som ska ha massor av underull. Min ena har så tät päls att den tovar sog, trots att hon är korthårig. Tror dock inte att det är nått av den rasen i era hemlösingar 💕
 
Haha, jag har själv ett fluffigt monster här hemma 😅. Men de andra tre har i stort sett aldrig tovor. Ditt pälsmonster är nog inte avlad på pälskvalitet 😉
Jag återkommer till dig inför nästa katt! ;):D

Men det har inget med att de är kastrerade eller inte tror du? Jag har trott att det är pga Alice är kastrerad.
 
Jag återkommer till dig inför nästa katt! ;):D

Men det har inget med att de är kastrerade eller inte tror du? Jag har trott att det är pga Alice är kastrerad.
Har de ull i pälsen så blir det oftast mer när de blir kastrerade. Främsta orsaken är nog att pälsmängden brukar öka när de är kastrerade rent generellt. Men har de inte ull från början så brukar det inte tillkomma bara för att de kastreras, Min äldsta som är kastrerad sedan 3 år tillbaka nog bara haft någon enstaka tova i sitt liv. Då endast i kragen och endast när det varit fällningstid. :)

Nu blev detta lite of topic kanske. Ber om ursäkt till trådskaparen :)
 
Här är några av ”mina” katter. Inte så bra bilder men det var de enda jag hade på telefonen. De två första, Donovan och Donnie, är typiska panterkatter. Darko och Donna typiska teddykatter. Dixi visade sig vara ett mellanting, teddykatternas typ men med slätare päls och Dimma är en teddykatt
BB8AA008-A2A6-42D7-B8F2-01C8C3119D4B.jpeg
 
En av mina ragdoll har sån päls, de ska ju ha lite underull men han har bara bäbisfluffig päls, tovar sig dock aldrig, men han är också väldigt noggrann med sin päls.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur mycket är det normalt att en katt fäller? Hittekatten som numera går under namnet Muffin, har en ganska konstig päls (jag har...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp