Pälsätare - erfarenheter, tips, råd?

hier

Trådstartare
Två av hästarna i flocken hos oss har pälsätare, de är inte så farligt angripna men på vissa ställen under manen börjar det bli kala fläckar. På min syns det mest bakom öronen, under manen och mellan ganascherna.

En duktig tränare var ute i ett annat ärende häromveckan och hon sa att de brukar försvinna när de fällt klart vinterpälsen, och att man inte behöver oroa sig så länge det inte blir sår i pälsen.

Vad är era erfarenheter? Jag vet flertalet i min närhet som tvättar med grönsåpa, men jag vill gärna vänta med tvätt tills det blir plusgrader då vi har lösdrift och inget varmvatten.

Finns det något annat medel man kan använda i torr päls? Etotal och switch är de enda jag känner till, men de har väl försvunnit från marknaden nu?
 
Två av hästarna i flocken hos oss har pälsätare, de är inte så farligt angripna men på vissa ställen under manen börjar det bli kala fläckar. På min syns det mest bakom öronen, under manen och mellan ganascherna.

En duktig tränare var ute i ett annat ärende häromveckan och hon sa att de brukar försvinna när de fällt klart vinterpälsen, och att man inte behöver oroa sig så länge det inte blir sår i pälsen.

Vad är era erfarenheter? Jag vet flertalet i min närhet som tvättar med grönsåpa, men jag vill gärna vänta med tvätt tills det blir plusgrader då vi har lösdrift och inget varmvatten.

Finns det något annat medel man kan använda i torr päls? Etotal och switch är de enda jag känner till, men de har väl försvunnit från marknaden nu?
Switch kan du få på recept, veterinär som har licens kan skriva ut
 
Javisst finns Switch på recept!
Vår veterinär skrev ut det åt oss för två vintrar sedan, när pälsätarna slog till.
 
Jag skulle behandla, angreppet kan öka i omfattning och bli otrevligt för hästarna men inte minst är det inte särskilt kul att rida runt med en häst som ser ut så där. Fläckarna försvinner ju inte förrän sommarpälsen kommer och det är ju relativt sent på de raser som är mest utsatta för lössen. Flugspray borde också fungera. Billigt och lättillgängligt.
 
Jag skulle behandla, angreppet kan öka i omfattning och bli otrevligt för hästarna men inte minst är det inte särskilt kul att rida runt med en häst som ser ut så där. Fläckarna försvinner ju inte förrän sommarpälsen kommer och det är ju relativt sent på de raser som är mest utsatta för lössen. Flugspray borde också fungera. Billigt och lättillgängligt.

Att jag inte tänkt på det! Men flugspray är väl inte insektsdödande utan bara avvisande?

Väntar på tid i telefon med vet nu iallafall, men om det finns ett lite mindre starkt medel än switch hade det förstås varit att föredra.
 
Jag menar flugspray som man använder inomhus och i stallar. Innehåller samma verksamma ämne som förr fanns tillgängliga för behandling av löss på husdjur. LÅg giftighet för hästen men dålig för vattenlevande organismer. Finns samma ämne i Ultra Shield tror jag men för låg dos.
 
Men såklart att ni ska behandla! Samtliga hästar dessutom. En del får otrevliga former av eksem och sår utav löss.

http://www.sva.se/djurhalsa/hast/hudsjukdomar?lid=34126

Moderna flugsprayer har nog föga effekt, som du säger så är de "avvisande" snarare än dödande.

Men ett medel innehåller verksamma substanser, och det är:
Absorbine Ultrashield Brand Residual Inseticide (Permetrin, Pyretriner)
http://webapps.kemi.se/BkmRegistret...etails?produktId=11501&produktVersionId=11508
Om det är tillräckligt stark för att ta död på lössen vet jag inte.

http://www.sva.se/djurhalsa/hast/parasiter-hos-hast/medel-mot-hudparasiter-hast

Antagligen fungerar Fipronil också, jag har ju "håriga hästar", och har vid något tillfälle fått med mig fotskabb hem efter att hästarna varit iväg. Och Fipronil är det "minst giftiga" preparatet förutom Switch, att använda mot fotskabb.

Fipronil är dock inte godkänt för häst, men säljs under varumanet "Frontline" mot löss och kvalster på hund och katt. Det är receptfritt. Finns både spray och pipetter att t.ex. klämma ut under manen och i svansroten.

http://www.sva.se/djurhalsa/hast/hudsjukdomar?lid=34125
 
Jag har använt Ultrashield mot löss med god effekt, dock fick jag spraya MYCKET och ganska ofta till en början, men det fixade sig.
 
Fick på mitt gamla halvblodssto sent i höstas. Behandlade henne och hagkompisen med Switch ett par gånger...som veterinären skrev ut (o jag muttrade långa eder om varför jag gav bort min gamla flaska...då det numera är DYRT). Det fungerade dock bra och det spred sig inte till någon av mina andra hästar.
 
Tack för alla svar! :)

Efter telefonsamtal med vet idag tipsade hon mig om just grönsåpa, eller att raka bort pälsen där det ser värst ut. Hon sa att jag bör börja med de lättare metoderna först innan hon skriver ut Switch, och det känns ju rimligt. Hon lugnade mig iallafall med att de inte är farliga så länge det inte blir sårigt, och att det oftast reder sig framåt våren.

Jag vill gärna inte klippa hästen pga lösdrift, men förhoppningsvis blir det snart lite mer plusgrader så jag kan tvätta henne åtminstone huvud, hals, man och bringa.
 
Min ponny hade det förra året. Jag rakade utsatta delar och klippte manen (han hade lång man). Kletade in hela hästen i grönsåpa, lät verka 15min och sköljde sedan. När han var torr gick jag loss med Ultrashield som innehåller samma ämne som switch fast i lägre dos. Gnuggade verkligen in medlet (plasthandskar på!) överallt, jättenoga. Upprepade dagligen tills flaskan var slut. Veckan därpå gjorde jag om samma procedur.
På inrådan av veterinär såklart. Hen ville inte heller skriva ut switch som första åtgärd. En annan i stallet fick det också på sin häst och hen använde bara Ultrashield, tvättade alltså inte före. Det gick också bra :)
 
Alltså jag fattar verkligen inte det här. Kollar man andra trådar kan man läsa om stall där man sliter i månader med diverse medikamenter och man får inte bort skiten.
Sen kan man läsa någon annan stans att det går bort av sig själv eller med enkla huskurer.
En sak vet jag i alla fall, de lägger ägg i manen, så att det skulle försvinna med vinterpälsen är jag skeptisk till. Den klipper man ju knappast bort.
Jag hade behandlat alla gånger.
 
Fick på mitt gamla halvblodssto sent i höstas. Behandlade henne och hagkompisen med Switch ett par gånger...som veterinären skrev ut (o jag muttrade långa eder om varför jag gav bort min gamla flaska...då det numera är DYRT). Det fungerade dock bra och det spred sig inte till någon av mina andra hästar.

Switch går att beställa från Storbritannien/England inte spec dyrt, bara ett tips. Utan recept. :) Vet iof inte vad det kostar här nu och vad som är dyrt, men jag betalade ca 700 kr för två flaskor switch när jag beställde från SB. (Efter inrådan av vet, också pälsätare)
 
Min ponny hade det förra året. Jag rakade utsatta delar och klippte manen (han hade lång man). Kletade in hela hästen i grönsåpa, lät verka 15min och sköljde sedan. När han var torr gick jag loss med Ultrashield som innehåller samma ämne som switch fast i lägre dos. Gnuggade verkligen in medlet (plasthandskar på!) överallt, jättenoga. Upprepade dagligen tills flaskan var slut. Veckan därpå gjorde jag om samma procedur.
På inrådan av veterinär såklart. Hen ville inte heller skriva ut switch som första åtgärd. En annan i stallet fick det också på sin häst och hen använde bara Ultrashield, tvättade alltså inte före. Det gick också bra :)

Kletade du in grönsåpan i torr päls eller blötte du först?
 
Alltså jag fattar verkligen inte det här. Kollar man andra trådar kan man läsa om stall där man sliter i månader med diverse medikamenter och man får inte bort skiten.
Sen kan man läsa någon annan stans att det går bort av sig själv eller med enkla huskurer.
En sak vet jag i alla fall, de lägger ägg i manen, så att det skulle försvinna med vinterpälsen är jag skeptisk till. Den klipper man ju knappast bort.
Jag hade behandlat alla gånger.

Jag hade också behandlat, att tvätta fungerar inte, då får man ju tvätta om och om igen allt eftersom äggen kläcks. Jag hade löss på ponnyn när han var ung, sådär 13 år sen, då drog jag en sträng med switch direkt och dom dog nästan omgående. Drog en rand till efter någon vecka för att säkerställa skydd mot äggen och han behövde aldrig behandlas igen. Hagkompisen, med helt annan pälstyp, fick aldrig löss och behandlas således inte heller.

Får du inte ut switch så skulle jag köra med ultrashield, i huvudsak i pannlugg och man men även på kroppen.
 
Switch går att beställa från Storbritannien/England inte spec dyrt, bara ett tips. Utan recept. :) Vet iof inte vad det kostar här nu och vad som är dyrt, men jag betalade ca 700 kr för två flaskor switch när jag beställde från SB. (Efter inrådan av vet, också pälsätare)

Jag betalade mer än så för en flaska....., men visst - så länge det bara fungerar så. Men tack för tipset om England!=)
 
Måste säga att det är smidigt ibland...
En av mina fjordingar har fått pälsätare. Inte så farligt angrepp, men ändå.

Idag har jag ringt till det lokala hästsjukhuset.
Det har kliniklicens och lovade att fixa det under eftermiddagen/kvällen idag, så är det klart att hämta på apotek imorgon.
Eftersom licensen inte behöver sökas enskilt...
 
Måste säga att det är smidigt ibland...
En av mina fjordingar har fått pälsätare. Inte så farligt angrepp, men ändå.

Idag har jag ringt till det lokala hästsjukhuset.
Det har kliniklicens och lovade att fixa det under eftermiddagen/kvällen idag, så är det klart att hämta på apotek imorgon.
Eftersom licensen inte behöver sökas enskilt...
Åh har de ändrat då. När jag skulle ha för 3 år sen fick jag jaga efter nån som hade licens, det var ju så jobbigt att söka den. :confused:
 

Liknande trådar

M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: matador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp