Pälsätare - erfarenheter, tips, råd?

Åh har de ändrat då. När jag skulle ha för 3 år sen fick jag jaga efter nån som hade licens, det var ju så jobbigt att söka den. :confused:

De har tydligen kliniklicens.
Det vill säga, alla de veterinärer som för tillfället jobbar på kliniken har en gällande licens för alla dem som söker kliniken.

Så fungerar det inom humanvården också.
Exempelvis vissa medel mot acne är licenspreparat.
Alla läkare anställda på vissa hudkliniker har automatiskt licens medan de är anställda på kliniken.
 
Hejsan behandlade två åringar igår klippte av man och pannlugg helt. Många vita ägg längs mankammen! :O känner ni gen detta ni som har erfarenhet? Har aldrig haft löss/pälsätare innan. Det konstiga är att de inte kliat sig så mkt innan.. Dränkte in med Ultrashield mest mankam pannlugg o även kropp , gnuggade in. Har inte sett några levande löss trots tittat noga m pannlampa..? Idag kliar de sig en hel del.. Jag undrar betyder det att lössen fortfarande lever? :mad: om någon har erfarenhet av förloppet vore d toppen m kommentar. :up: Har också avmaskat med Cydectin comp, vet att Ivermecitin ska ta löss och att Cydectin tillhör samma grupp.. men vt inte om de är verksamt på löss. Har teltid m Vet i efm.
 
Jag har använt Ultrashield mot löss med god effekt, dock fick jag spraya MYCKET och ganska ofta till en början, men det fixade sig.
Tog du varje dag eller väntade du 10 d och sprayade igen? Har också tvättat alla borstar i maskin 60gr och sprayat väggar och bädd... (gödslat ut den tjocka varma bädden)
 
Två av hästarna i flocken hos oss har pälsätare, de är inte så farligt angripna men på vissa ställen under manen börjar det bli kala fläckar. På min syns det mest bakom öronen, under manen och mellan ganascherna.

En duktig tränare var ute i ett annat ärende häromveckan och hon sa att de brukar försvinna när de fällt klart vinterpälsen, och att man inte behöver oroa sig så länge det inte blir sår i pälsen.

Vad är era erfarenheter? Jag vet flertalet i min närhet som tvättar med grönsåpa, men jag vill gärna vänta med tvätt tills det blir plusgrader då vi har lösdrift och inget varmvatten.

Finns det något annat medel man kan använda i torr päls? Etotal och switch är de enda jag känner till, men de har väl försvunnit från marknaden nu?
Klipp med klippmaskin under manen , på,halsen. Jag har använt den som finn att köpa nuförtiden den svarta antiflugsprayen det har räckt för mindre utbrott.

Är det inte så farligt försvinner det med pälsen nu försvinner men det är klart du ska åtgärda och tvätta för det riskerar att komma tillbaka nästa vinter.
 
Klipp med klippmaskin under manen , på,halsen. Jag har använt den som finn att köpa nuförtiden den svarta antiflugsprayen det har räckt för mindre utbrott.

Är det inte så farligt försvinner det med pälsen nu försvinner men det är klart du ska åtgärda och tvätta för det riskerar att komma tillbaka nästa vinter.
Tack! 😊Minns du hur snabbt klådan avtagit?
 
Tog du varje dag eller väntade du 10 d och sprayade igen? Har också tvättat alla borstar i maskin 60gr och sprayat väggar och bädd... (gödslat ut den tjocka varma bädden)
Oj, det minns jag inte, det var över 6 år sedan, jag har inga hästar idag.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: matador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp