Pälsätare

Jamtland

Trådstartare
Vi hade pälsätare på en av mina hästar förra vintern, tyckte det var konstigt att vi fick det då då jag nästan aldrig är utanför gården med hästarna, men hade fått hem en ny häst någon månad tidigare, fast den hästen fick aldrig några symtom på pälsätare (men behandlades såklart).

Nu, ett år senare och med bara två hästar här hemma som inte varit utanför gården på flera månader så misstänker jag pälsätare igen?! Var fan kommer de ifrån?! Hur sprids eländena?!
 
Vi hade pälsätare på en av mina hästar förra vintern, tyckte det var konstigt att vi fick det då då jag nästan aldrig är utanför gården med hästarna, men hade fått hem en ny häst någon månad tidigare, fast den hästen fick aldrig några symtom på pälsätare (men behandlades såklart).

Nu, ett år senare och med bara två hästar här hemma som inte varit utanför gården på flera månader så misstänker jag pälsätare igen?! Var fan kommer de ifrån?! Hur sprids eländena?!
Utrustning kan också bära dem med sig..

Saxar från SVA:
"För behandling med kemiska preparat se ”Medel mot hudparasiter hos häst” för uppdaterad information. Tvätta all utrustning och föremål som varit i kontakt med hästen, till exempel vojlock, täcken, borstar. Om korttidsverkande bekämpningsmedel används bör man tvätta inredningen för att förhindra att hästen blir återsmittad. Används långtidsverkande medel dör de löss som råkar återvända till den behandlade hästen. "

Den informationen gäller även pälsätare, inte enbart vanliga löss.
https://www.sva.se/djurhalsa/hast/parasiter-hos-hast/loss-hast
 
Vi hade pälsätare på en av mina hästar förra vintern, tyckte det var konstigt att vi fick det då då jag nästan aldrig är utanför gården med hästarna, men hade fått hem en ny häst någon månad tidigare, fast den hästen fick aldrig några symtom på pälsätare (men behandlades såklart).

Nu, ett år senare och med bara två hästar här hemma som inte varit utanför gården på flera månader så misstänker jag pälsätare igen?! Var fan kommer de ifrån?! Hur sprids eländena?!

Min unghäst hade pälsätare som ettåring, jag har aldrig sett det förr och kan inte påminna mig om att någon bekant pratat om det heller. Jag läste på lite och såg då någonstans att vissa hästar kan vara bärare av pälsätare men inte få dem själva så att säga. Jag tänker att unghästen hade med dem eller så hade någon av de andra hästarna det och unghästen var den som utvecklade dem. Jag behandlade alla hästarna och har inte sett pälsätare efter det.
 
Utrustning kan också bära dem med sig..

Saxar från SVA:
"För behandling med kemiska preparat se ”Medel mot hudparasiter hos häst” för uppdaterad information. Tvätta all utrustning och föremål som varit i kontakt med hästen, till exempel vojlock, täcken, borstar. Om korttidsverkande bekämpningsmedel används bör man tvätta inredningen för att förhindra att hästen blir återsmittad. Används långtidsverkande medel dör de löss som råkar återvända till den behandlade hästen. "

Den informationen gäller även pälsätare, inte enbart vanliga löss.
https://www.sva.se/djurhalsa/hast/parasiter-hos-hast/loss-hast

Jag frågade min veterinär om det här och hon tyckte att det skulle räcka med att lägga all utrustning som unghästen använt i en snödriva ett par dagar :idea: Det var den här tiden på året eller tidigare och jag vill minnas att det var kring -15. Mina går på lösdrift så det hade ju varit omöjligt att tvätta ligghallen den tiden på året. Har man stora problem bör man nog göra mer än jag gjorde.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 438
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp