Jag skrev inte att hästen inte ska ha några mineraler! Du ska däremot inte blanda Chevinal (som är ett mineral- och vitamintillskott) med något annat mineraltillskott för då är det väldigt lätt att det blir fel på hästens mineralintag och det är inte bra.

Välj ett mineraltillskott och ge rekommenderad dos till just din typ av häst, gör det inte svårare än det är.

Lyssna på Nina, hon är jätteduktigt på foder och har hjälp många här på forumet. Vi vill bara att din häst ska må bra! Och det var du som ställde en fråga.

Lycka till!
 
ok.
men var skickar man det? till SLU?

ok men hon blir inte slö då? om hon bara får ett 0.5 kg havre? jag rider henne mycket o tävlar.
 
då ger jag henne inte "vanliga" mineraler då.
bara chevinal plus och kalk.

ja jag lyssnar ju på vad nina säger.

min häst mår ju bra. men hon har alltid haft en konstig päls.
även när jag fick henne.
 
glömde säga att hon blänker på baken o magen men inte i virvelen och på halsen.
så hon e inte helt matt...!!
 
Är hon ordentligt avmaskad? Jag har läst här på forumet att om hästen har lång, tovig eller ful päls på magen/virveln kan det bero på ett kraftigt maskangrepp.

Du kanske bör göra ett träckprov och skicka till SVA http://www.sva.se/ för att vara på den säkra sidan.
 
vi har avmaskat henne ordentligt.
men jag skickar in ett sådant iallafall.
angående hö analysen
var beställer man det?
hur exakt gör man?
 
ok det var en fråga till.
nu får hon 4 kg hö om dagen.
men kommer hon inte att få för mycket hull då?? :crazy:
eftersom hon är så himla lätt född.
hon är 138 cm och russ/new forest och welsh.
 
Nej hon kommer inte få för mkt hull. Och 5 kg sa vi väl? Och dra ned på havren. :smirk:

Bra att du tar tag i detta nu, och skickar in för analys! På emballaget och följesedeln du kommer få hem kommer det att stå exakt hur du ska göra. Så gör du som det står, och sen knölar du ned paketet i en brevlåda- det är det svåraste med att göra analys tycker jag. :D
 
hon får 0.7 kg havre nu.
5 kg låter mycket för min lilla ponny...en stor häst i stallet får 6 kg. och den är alldelles lagom pigg, glänser nästan överdrivet mycket och så.

min kompis har gjort en analys så hon får hjälpa mej..

ska till bibioteket i morron och låna ALLA böcker om foder och foderstater...
 
Mkt av bibliotekets material är gammalt. Fel kvoter och fel kunskap.

Hästen i ditt stall som får 6 kg får för lite! Ska jag berätta om en häst som dog, för att den fick för mkt krafftfoder och för lite hö? En hemsk historia, du kan iof leta reda på tråden om det, skriven av "caballus".

Hästen är som sagt ett betesdjur, och ska således ha så mkt hö det går. Hela hästkroppen är gjord för det ändamålet. Om du ändrar på det så kan hästen få magsår, understimulans, tandproblem, kolik osv osv....

Om du vill ha en bok som är korrekt kan du köpa en från SLU. Maila sune.jingstrom@service.slu.se och beställ "Hästen. Näringsbehov och fodermedel", av Christina Planck m.fl. Den kostar ca 120 kr.
 
jag kollar givetvis när boken gjordes. :smirk:

ok. då får jag hoppas att du har rätt då.
men min häst har aldrig varit sjuk.
aldrig haft kolik, tandproblem eller någonting.
förra året fick hon 5 kg hö
1 kg på morgonen, 1.5 kg på kvällen typ 2 kg i hagen och 1 senare på kvällen
och 1 liter havre och 4dl torr betfor
och då hade hon föör mycket hull...
hur går det ihop?
 
Jag vill börja med att säga att det var absolut inte meningen att hacka på dig.
Jag trodde att alla som var hästägare kunde sån där, men tydligen inte....


Om du går in på Krafft.nu så kan du beställa en bok GRATIS som heter utfodringens A B C i den står det väldigt mycket om hästens behov mm även om hur foderstaten ska byggas upp. Ganska mycket även om krafft produkterna men det behöver man ju inte bry sig i om man nu inte funderar på krafft.

Jag anser att jag har rätt bra koll(flera olika foderkurser + massor av egen läsning+hadde bästa resultat på hästskötarexamen om foder och jag har inte gått nått naturbruksgymnasium) vad det gäller hästar och foderstater och detta är lite av vad jag vet och mina erfarenheter.

*Jag vet att ponnyer har ett lägre proteinbehov än stora hästar. Dom blir ofta lätt feta!
*På stora hästar rekomenderas det att man ger upp till 1,5kg hö/100kg häst när hästen bara går och slappar. Av erfarenhet så rekomenderar jag att man till en ponny ger 1kg hö/100kg ponny om den bara slappar i hagen.
*Om inte din häst får tillräckligt med hö så kommer den att äta annat typ halm, torv mm för att få i sig dom långa fibrerna.
* Rekomenderad havregiva för häst är max 1kg/100kg häst. På ponny är den lägre(kan ej rekomendera efter som att protein behovet hos ett russ skiljer sig ganska mycket mot tex en new forest). Om man ger för mycket havre så dödar du microberna i magen och då får hästen svårt att tillgodo se sig maten.

Om du vill så kan jag räkna på en lämplig foderstat åt din häst.
Det jag vill veta då är...
Ålder, kön, ca vikt, över/under/lagom hull, hur mycket den rids och vilka fodermedel som används. Det är också bra om jag kan få veta analys värden på höet. Om höet ej är analyserat så vill jag veta hur det ser ut tex lite gult met tunna långa strån stor ax/blomma för då kan jag räkna på ett ca värde.

Jag säger absolut inte att allt jag tycker är rätt och andra människor kan har helt andra åsikter.
Jag har 26års daglig häst erfarenhet, jag har själv ägt 5 hästar, jag har arbetat med både trav, stuteri och ridskolehästar, En av mina hästar som jag ägde hadde jätte problem med magen pga att han hadde fått för stor havregiva hos förra ägaren så microberna i mage/tarm var typ döda, det tog ca4år att få den hästen normal i hullet(Han var ruskigt mager när jag köpte honom). Hästen är idag 15år (detta hände när han var ca3år) och han måste fortfarande gå på en speciell foderstat pga att hans mage aldrig kommer att bli helt återställd. Och det är tackvare honom som jag kan det jag kan om foder för jag var ju tvungen att lära mig för annars så hadde han nog varit död idag.


:bump: :bump: :banana: :banana: :bump: :bump: :banana: :banana:
 
Men nu är det så att Sveriges Lantbruksuniversitet säger ngt annat. Forskning och djurskyddssyn säger 1,2 kg hö per 100 kg häst. 1 kg ts per 100 kg häst, du kanske blandat ihop dem? Men det är iaf minimum, och det säger ju sig självt att hästen ska ha så mkt grovfoder som möjligt.

Sedan anser jag själv att till ponnys bör man försöka ha ett hö med lite mindre energi än idealhöet för ridhästar. T.ex. 6 MJ per kg, då kan man ge mer hö utan att energin skjuter i höjden. Dock ska det ju fortf. vara 6 smrp per MJ även för ponnys. Och som alltid finns det undantag! :)

LillTitra och jag har PM:at och jag kommer att sammanställa en foderstat till henne snart, så det är fixat och klart! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hur tänker ni kring vitaminer i fodret? Utgår ni ifrån att hästen får i sig alla vitaminer den behöver om den har en komplett foderstat...
Svar
5
· Visningar
630
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 218
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp