L

LillTihra

om hästen ingte "glänser"
vad har den då brist på?
B-vitaminer?
om hästen e helklippt kan man ändå ge extra B-vitaminer utan att pälsen växer ut för snabbt?
 
Det kan bero på många faktorer. Tex proteinbrist, mineral o vitamin brist, osv osv. Hur ser din foderstat ut o vad har du för värden på ditt grovfoder?
 
...eller mask...glöm inte maska för styngflugan nu.
Sen finns det en del hästar som får bedrövlig päls på vintern, utan att för den skull det är nåt fel
är det ett sto kan det vara hormonellt, en valack KAN det slå fel hormonellt vid kastrering
att tänka på är att hingstar sällan är långhåriga, första o andra året(vintern)efter kastrering kan dom se ut som sju svåra år i pälsen, en del repar sig aldrig.....
 
jag har inte tagit några värden än.
hur exakt gör man det? o var skickar man det?
jag har ett sto.
jag rider 6 dagar i veckan, tränar dressyr för tränare en dag o för hopptränare en dag.
jag tävlar typ var trejde helg. ibland varannan.
så hon går rätt så mycket o nu får hon:
1.3 kg havre(morgon och kväll)
3 dl torr betfor (morgon o kväll som jag såklart blötar)
1 kg hö på morgonen
1,5 kg hö på kvällen.
25 ml kalk.
25 ml chevinal plus.
25 ml mineraler.

för övrig så e hon precis lagom pigg och glad. kanske liite liite mage men hon står ju på halm :crazy:
men pälsen e lite matt. hon är 14 år gammal. :smirk:
 
glömde att säga att jag avmaskade henne för drygt en vecka sedan...o har mockat ut i heela hagen..
hon avr ltie lös i magen innan jag avmaskade henne.
 
:confused:Får hästen bara 2,5kg hö /dag? :confused:
Jag mäste ha läst fel! :confused:
Hästar som står i hagen hela dagar ska ju ha minst1kg hö/100kg häst och ännu mer om den arbetar...
Höet är grundpelaren i foderstaten.
Min häst(en arab 153cm hög och ca 350-400kg helt perfekt i hullet)hon går 1 tim ridning/dag och ibland för tränare hon får 7kg hö 1,5kg havre 0,6kg korn ca 1dl krafft miner röd och 0,5kg torr betfor(som blötläggs).
 
Varför ger du Chevinal och mineraler? I Chevinalen finns nästan allt (mineraler, vitaminer, aminosyror) UTOM kalcium (Ca) och fosfor (P). Om du ger Chevinal ska du inte ge några andra mineraler än då möjligtvis kalcium och fosfor, annars är det lätt att du överdoserar mineralintaget och det kan vara skadligt!

Och snälla, du måste ha skrivit fel på hömängden? Väger hästen 600 kg får den väl inte bara 2,5 kg hö? Den behöver minst 8 - 9 kilo hö eller motsvarnde mängd hösilage.
 
ja som sagt får verkligen hoppas att du skrivit fel på hömängden :crazy: Det ska vara minst 1.5-2 kg/ 100 kg kroppsvikt!Du kan skicka analys till www.analycen.se där står cokså hur du går tilväga det är bara att beställa emballage.
 
OJ OJ!!
Har du verkligen skrivit rätt mängd på hö- och havregivorna??
 
min häst e en ponny!!!
hon väger 360 kg. och e lätt född.
då menar jag LÄTT född.
hon har russ i sej...
dom andra i stallet ger osså mineraler och chevinal plus.
hur kan det vara skadligt?

sammanlagt får hon tre kg hö och går i en hage med gräs i.

hon kan inte få mer för hon blir tjock. riktigt tjock.
 
Men vad sjutton ger du 1,3 kg havre för då om hästen lätt blir tjock? 3 kg hö är PÅ TOK FÖR LITE. Hästen är en gräsätare och ska således ha tillräckligt med hö. Minimum 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt. Rekommenderad giva 1,5 kg-2 kg per 10 kg häst.

Du är helt ute och snurrar vad gäller fodret, inte konstigt att hästen inte blänker..

Gör en höanalys och ge ponnyn en välbalanserad foderstat så kommer hon inte vara tjock. Och med tjock- menar du då stor mage enbart? För det får hästar när de har näringsbrist bl.a.... De sväller upp.
 
suck, får fan bara ta all skit idag.orkar inte.
snacka om kränkning.

ska hon få 4 kg hö då?

nej hon sväller inte upp, hon får för mycket hull!!!!!!! :mad:
 
Men du gör ju FEL så hästen blir lidande. Ska jag inte säga något alls? Är det inte bra att du får reda på hur du ska göra?
 
jo det e snällt att man vill hjälpa till men man behöver för fan inte snäsa!
hästen e ju pigg o glad för övrigt ju.
lider gör hon inte!!

tills jag har fått analysen hur mycket hö ska hon ha?
4? eller mer?
 
ska hon få 4 kg hö då?

Läser du inte vad Nina skriver? Rekomenderad giva hö är minst 1,5 kg/100 kg kroppsvikt det blir alltså minst 5,4 kg hö din häst behöver för att tillgodose tuggbehovet och för att magen ska fungera normalt. Alltså, mindre kraftfoder och mer grovfoder. Hästen är gräsätare.
 
Och du behöver inte svära.

5 kg hö är mer lämpligt, och dra ned på havren så blir hon inte tjock..

Du undrar inte över hur ponnyn kan bli tjock på så pass lite mat?
 
ok.
hur mycket havre tycker du hon ska få då?
någon nämnde att jag inte ska ge henne mineraler?
nej det gör jag inte.
jag gav henne mer hö innan men en i stallet sa att så mycket hö fick inte ens hennes stora häst.
hon sa att jag skulle dra ner på det... det e ingen bortförklaring.
 
Oss. :cool: Du kan beställa ett foderhäfte för dryga 100 lappen, från SLU, Sveriges lantbruksuniversitet. Det kan du visa för dem i stallet så får du nog tyst på dem. :devil: Där står nämligen hur mkt grovfoder man minst ska ge hästen.

Hur mkt krafftfoder du ska ge, och vilket krafftfoder beror ju på höet. Samma med mineralerna. Men tills vidare, 0,5 kg havre räcker absolut. Men försök få iväg analysen nu i helgen!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
391
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hur tänker ni kring vitaminer i fodret? Utgår ni ifrån att hästen får i sig alla vitaminer den behöver om den har en komplett foderstat...
Svar
5
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp