Pälsfällning

Heulwen

Trådstartare
Min mammas Welsh Corgi, 9 år, har inte fällt sin vinterpäls ännu. Tidigare år har hon fällt ganska rejält med underull men i år har det inte lossats något hår alls i princip. Pälsen är väldigt blank och fin i övrigt.
Hon har dock verkat mer trött på promenaderna på sistone och flåsat en del, kan det bero på att vinterpälsen är kvar? Blodprov, hjärta, lungor (det mesta) är genomkollat för en månad sedan på klinik och hon är helt frisk i övrigt, bortsett från en inflammerad magsäck (hon får specialfoder nu) och lättare förslitningar.

Är det vanligt att hundar plötsligt slutar fälla vinterpälsen? Vad kan det bero på - någon brist? Och vad kan man göra för att hjälpa henne på traven om det behövs?
 
Sv: Pälsfällning

Om hunden är pigg för övrigt så hade jag möjligtvis badat den, då just bad verkar kunna få i alla fall mina hundars päls att "rasa" av. ;)

Men annars skulle jag tro att den kalla vintern och sena - i alla fall på mina bredgrader - våren som gör att fällningen kommit lite ur fas.

/Swat
 
Sv: Pälsfällning

Bad var ett bra tips, det ska jag föreslå. :) Får se om det hjälper och ifall energin kommer tillbaka om pälsen rasar. Annars kanske det är den där inflammerade magsäcken som spökar, antar att man inte har så mycket energi om man går runt och mår illa till och från.
 
Sv: Pälsfällning

Min fäller också senare i år, i vanliga fall börjar han släppa tussar nu men han släpper inga mängder alls just nu. Tror det beror på 2 saker, sen vår + att jag tror att pälssättning och pälsfällning tar längre tid ju äldre dom blir. Vet inte om det sista är någonting som är "sant" men det är så jag upplevt det iaf :p
 

Liknande trådar

Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 700
Hästvård Min kära lilla shettis verkar för andra året i rad välja fel sommarpäls. Han blir i år 20 år & är tokigt fräsch & pigg. Han har i...
Svar
5
· Visningar
2 291
Senast: Buck
·
Hästvård Kelefjant fifflar med pälsfällningen igen. Hon började fälla i tid, men hon har inte slutat fälla än (även om hon fäller ganska lite nu)...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: apocalypsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp