Pälsglans som är anti-statisk?

Den som kommer med en lösning på det här med statisk elektricitet och häst borde få pris!
Mina work-arounds just nu för att inte få en livrädd häst för att matte "bits" varje gång hon tar i honom:
  • Fukta händerna innan borstning (och flera gånger under tiden) - så fort jag torkat blir det stötar igen
  • Håll handen som ej borstar mot nåt i metall - boxgrind, kedjan på skötselplatsen, diskbänken om den är inom räckhåll
  • Pälsglans på insidan täcken - de blir iaf lite midre statiska, men inte jättemycket
Ingenting jag testat hittills hjälper mer än för stunden, tyvärr. Pälsglans, vatten - allt hjälper tills det torkat.
 
Den som kommer med en lösning på det här med statisk elektricitet och häst borde få pris!
Mina work-arounds just nu för att inte få en livrädd häst för att matte "bits" varje gång hon tar i honom:
  • Fukta händerna innan borstning (och flera gånger under tiden) - så fort jag torkat blir det stötar igen
  • Håll handen som ej borstar mot nåt i metall - boxgrind, kedjan på skötselplatsen, diskbänken om den är inom räckhåll
  • Pälsglans på insidan täcken - de blir iaf lite midre statiska, men inte jättemycket
Ingenting jag testat hittills hjälper mer än för stunden, tyvärr. Pälsglans, vatten - allt hjälper tills det torkat.
Ja, det är verkligen hemskt den här årstiden! Gör samma som dig (doppar handen i vattenhinken om det krävs ;)) och har dessutom bara täcken med blank insida (absolut ingen fleece!) och borstar i naturmaterial. Klappar också min häst lite bestämt på halsen med hela handflatan när jag går in till honom, då blir stöten lite mer "utspridd" och döljs förhoppningsvis lite av klappandet också.
 
Brukar blanda egen "anti-stat"spray i en tom pälsglansflaska. Använder vanligt sköljmedel blandat med vatten. Det enda jag brukar tänka på är att köpa ett allergivänligt sköljmedel utan parfym.

Använder inget recept utan blandar på känsla men det räcker med ganska lite sköljmedel i förhållande till vattnet.

Sprayar antingen direkt på hästen eller på insidan av täckena. Vilket det blir avgörs lite från gång till gång beroende på individ och material på täcket.
 
Ja, det är verkligen hemskt den här årstiden! Gör samma som dig (doppar handen i vattenhinken om det krävs ;)) och har dessutom bara täcken med blank insida (absolut ingen fleece!) och borstar i naturmaterial. Klappar också min häst lite bestämt på halsen med hela handflatan när jag går in till honom, då blir stöten lite mer "utspridd" och döljs förhoppningsvis lite av klappandet också.
Ja, fleece-täcken av alla slag är borta här, likaså borstar i syntet. Förutom Magic Brush, för det eller piggborste är liksom det enda som går igenom islandshästvinterpäls...

Innan jag klappar försöker jag ta i nåt i metall, typ ta i boxgaller eller liknande, så får jag stöten och inte han.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 344
Senast: Darkie
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 942
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp