Pälsglans vill ha en superglasnig päls!

Då rullar den ardennern sig inte i lera skulle jag tro. Min är blanka när det inte är lerigt eller när de har halva boxen (spänet) i sin päls.
mvh
Pudlan
Klart att de rullar sig i lera, det var väl inte det vi pratade om? Att de hamnar smuts och damm på hästar är ju självklart, men det hjälper ju inte spruta på pälsglans ovanpå det. Det är väl ändå blankheten på en rengjord häst vi pratar om och inte att få en häst blank utan att behöva borsta av skiten? För då har jag uppfattat hela tråden helt fel.
 
3OGdkul.jpg



mitt tips är svarta solrosfrön och olja i maten!
 
Jag använder k9 Mirrah shine eller deras nanospray. Fungerar utmärkt. Kan även spraya det på lerig häst, låt torka och sen bara att borta bort. Gör hästen blank och ger en yta som gör att allt annat (lera, spån, halm mm) inte fastnar lika mycket. Har även i det i man och svans innan jag försöker reda ut dem med borste. Rekommenderas varmt! :) (Ha dock inte där sadeln ska vara, det blir haaalt)
 
Klart att de rullar sig i lera, det var väl inte det vi pratade om? Att de hamnar smuts och damm på hästar är ju självklart, men det hjälper ju inte spruta på pälsglans ovanpå det. Det är väl ändå blankheten på en rengjord häst vi pratar om och inte att få en häst blank utan att behöva borsta av skiten? För då har jag uppfattat hela tråden helt fel.

Jag vill få mina i alla falla med extra lilla blanka i bland. Självklart borstas mina hästar noggrant dagligen. Jag är i stallet 4-5 ggr per dag. Till vardags är de ute och ser ut som hästar som kan rulla sig. Men med K9 i pälsen är det helt klart lättare att få bort smuts lera o tovor i svans.
Mvh
pudlan
 
Mina hästar är väldigt blanka. Borstar dem mycket. Använder pälsglans i svansen och har ett par hästar med vita ben jag brukar spraya. Dels för det gör det svårt för stygnflugan att sätta sina äckliga ägg, dels för det gör att skit inte fäster lika bra.
Använt dem flesta märkena. Favoriterna är K9 i svansarna. Nanospray är för mjukheten och mirrah för glansen. Brukar ha nano.
Foxfire på benen. Tycker cowboy magic stinker för mycket. Inte impad av deras produkter.
Gillar även Absorbines produkterna :)
 
Vad använder ni för pälsglans? Söker en pälsglans som ger hästen super glansig päls. Ungefär som en del hår produkter ger oss människor. Så en bild i ridsport special den hästen hade den glansen jag söker. Har provat foxfire, espri (osäker på stavningen) ,sjöbogården de har inte den glasen jag söker.
Några tipps?


Ja denna tråden handlar INTE om jag eller andra borstar sin hästar eller om vi har korrekt foderstat.
den handlar om PÄLSGLANS :) de som ger det där lilla extra blänket!

Skall testa K9 och några andra förslag. Hoppa att den inte har för mycket doft K9.
 
Förutom rykt med borste och skrapa kan jag rekommendera linfröolja. Båda mina kusar är som sammet i pälsen.

Haha dagens aha! Just undrat varför mitt hår plötsligt slutat vara tovigt och istället "halkigt" glansigt ! Kan vara linfröna jag börjat äta till varje frukost ;)
 
Ja denna tråden handlar INTE om jag eller andra borstar sin hästar eller om vi har korrekt foderstat.
den handlar om PÄLSGLANS :) de som ger det där lilla extra blänket!

Skall testa K9 och några andra förslag. Hoppa att den inte har för mycket doft K9.

K9 luktar inte särskilt mycket.

Men använd både schampo, balsam och mirra shine så blir det bäst.
 


Utan pälsglans och mkt sparsam borstning.

Jätte fin häst och den är som jag kallar vardags blank.
Men jag är ute efter super glans för visning och tävling. Blank blir min också i sommar päls. Vinterpäls är ingen höjdare. Inte hur de ser ut i sommarpäls eller vad ni ger för foder eller hur mycket man borstar. Utan det där extra glansen!

Isis
 
En långhårig häst kan aldrig blänka som en korthårig häst så det kommer du aldrig uppnå oavsett vad du sprayar med.

Min fux är glänsande blank utan pälsglans men jag brukar använda Cowboy Magic i man+svans och lite på kroppen om det är låg luftfuktighet pga statisk elektricitet.
 
Min islandshäst är brun-svart och fäller ganska långsamt. Hon är just nu jättesvår att få blank. Speciellt eftersom de går i en hage som inte är fullproppad med gräs. Det finns massa göttig sand och jord att rulla sig i.
 
Hon är en sånn som om man klappar henne på rumpan står det ett dammoln runt om. Oavsett om jag borstat innan eller inte.
 
Här är en till som bara har pälsglans i man och svans på kroppen brukar jag ta en fuktig trasa (från gamla sängkläder) och dra över hästen med för att få med det sista dammet.
 
Jätte fin häst och den är som jag kallar vardags blank.
Men jag är ute efter super glans för visning och tävling. Blank blir min också i sommar päls. Vinterpäls är ingen höjdare. Inte hur de ser ut i sommarpäls eller vad ni ger för foder eller hur mycket man borstar. Utan det där extra glansen!

Isis

Bada den ;)
 
I produkter för glans, för både människor och hästar förstås, hittar man ofta t ex nedanstående båda ämnen. Ex balsam, pälsglans, barnolja. Läs innehållsförteckningarna på era produkter för både häst och miljö.

(Barnängens barnolja innehåller endast två ingredienser, Paraffinum Liquidum samt Cetyl Alcohol.)

Mineralolja används som mjukgörare och utvinns ur råolja som även används för att framställa bensin, eldningsolja, asfalt och fotogen. Det är billigare att framställa än vegetabiliska oljor men innehåller ingen näring alls, varken mineraler,fettsyror eller vitaminer. Mineralolja absorberas inte naturligt av huden utan lägger sig som en hinna på hudens yta vilket medför att den rubbar hudens naturliga återfuktning, täpper till porer och torkar ut huden. Mineraloljor nämns i innehållsförteckningar som t ex: Mineral oil, paraffinum liquidum, vaselin, paraffin, oleum petrolen, oleum vaselini och paraffinum.

Silikoner används som mjukgörare både i hud- och hårprodukter. Många silikoner är inte vattenlösliga vilket gör att de är oerhört svåra att tvätta bort från både hud och hår. De täpper till porer och torkar ut huden samt är svåra för naturen att bryta ned. Silikon känns igen genom attingredienserna
slutar på -cone eller -xane (ex. Cyclomethicone, Dimethicone och Cyclopentasiloxane).
 
I produkter för glans, för både människor och hästar förstås, hittar man ofta t ex nedanstående båda ämnen. Ex balsam, pälsglans, barnolja. Läs innehållsförteckningarna på era produkter för både häst och miljö.

(Barnängens barnolja innehåller endast två ingredienser, Paraffinum Liquidum samt Cetyl Alcohol.)

Mineralolja används som mjukgörare och utvinns ur råolja som även används för att framställa bensin, eldningsolja, asfalt och fotogen. Det är billigare att framställa än vegetabiliska oljor men innehåller ingen näring alls, varken mineraler,fettsyror eller vitaminer. Mineralolja absorberas inte naturligt av huden utan lägger sig som en hinna på hudens yta vilket medför att den rubbar hudens naturliga återfuktning, täpper till porer och torkar ut huden. Mineraloljor nämns i innehållsförteckningar som t ex: Mineral oil, paraffinum liquidum, vaselin, paraffin, oleum petrolen, oleum vaselini och paraffinum.

Silikoner används som mjukgörare både i hud- och hårprodukter. Många silikoner är inte vattenlösliga vilket gör att de är oerhört svåra att tvätta bort från både hud och hår. De täpper till porer och torkar ut huden samt är svåra för naturen att bryta ned. Silikon känns igen genom attingredienserna
slutar på -cone eller -xane (ex. Cyclomethicone, Dimethicone och Cyclopentasiloxane).
Du vet att du har skrivit i 3 trådar nu som är gamla?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en väldigt lurvig Nordsvensk med jättemycket man och svans. Vill gärna köpa bra shampoo och pälsglans till vettiga priser. Haft...
Svar
11
· Visningar
1 249
Senast: pilmen
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 315
Senast: fejko
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp