Pälsvård av långhåriga raser

Astralis

Trådstartare
Vad använder ni för borstar till era långhåriga raser?
Jag har två långhåriga katter, en perserkorsning hane på snart ett år. Och en Birmahona på tre år. Hanen har en enormt tjock och fluffig päls som har en förmåga att knuta sig ofta, speciellt då under benen och magen där han inte kommer åt att tvätta sig så bra. Jag borstar dom båda med en kattkarda, men hanen är näst intill omöjlig att borsta på magen så nu försöker jag hålla pälsen där kortklippt för att få det lättare att sköta. Birman blir inte alls lika knutig och har en längre päls men inte lika tjock. För övrigt är dom båda pigga,glada och välmående innekatter. Så vad har ni för tips på borstar? Hur sköter ni pälsvården på era katter med extremt lång och/eller tjock päls? Alla tips mottages gärna :)
 
Sv: Pälsvård av långhåriga raser

Det som gäller är ett par riktiga stålkammar från zoobutik, en med glesa pinnar och en mer fintandad kam. En borste glider bara utanpå en trasslig päls och gör knappt någon nytta alls. En karda kan vara bra till de långa håren på svansen.
 
Sv: Pälsvård av långhåriga raser

jag var inne i en djuraffär idag och fick även tipset där att prova med en kam som kommer ner ordentligt i pälsen, så får väl bli att testa det och se om det hjälper på tovorna. Tack för tipset
 
Sv: Pälsvård av långhåriga raser

Jag har en perserhane som jag faktiskt har klippt. Pälsvården gick bra på sommaren men jag klarade inte av att hålla borta tovorna på vintern. Han är snäll att kamma osv men till och med han blev sur när man kammade honom på magen till slut. Det luggades säkert en massa. Tills slut så tänkte jag att det är bästa att klippa honom och köpte en klippmaskin.

Efter klippningen så fick jag världens piggaste och gladaste katt :D. Jag hittade en massa små tovor när jag klippte honom som jag inte hade hittat innan :cry:. Jag hade endå kammat varje dag och badat en gång i månaden.

Jag kan rekomendera att raka katten, i alla fall på magen. De blir gladare när de slipper tovorna.
 
Sv: Pälsvård av långhåriga raser

Ja jag funderar också på att klippa honom helt på magen. Vad har du för klippmaskin?

Jag får också dåligt samvete när jag ser knutorna på magen, men då vet jag att även andra katter får det. Kanske just Perserna som har så tjock och krävande päls. För birman blir ju som sagt inte alls så.
Min är ju inte så lätt att kamma heller, han är fortfarande inte ett år ännu och kattunge av sig. Så han ligger inte still och attackerar borsten och mina händer varenda gång :p
Att hålla magen klippt verkar vara enklast och bäst för både Alvar och mig :)
 
Sv: Pälsvård av långhåriga raser

Moser rex tror jag den heter. Den var inte så farligt dyr.

Jag tror att det är underullen som gör det. Jag mäkte stor skillnad på vinterpälsen och sommarpälsen. Det tovar sig mycket mycket mer. Han kommer få fortsätta ha rakad mage i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 071
Senast: inverterad
·
Katthälsa Borstar ni era långhåriga katter? Vi har en långhårig katt som alltid har skött sin päls själv, har bara behövt ta någon tova då och då...
Svar
9
· Visningar
2 664
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 153
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp