Pälsvård för att hjälpa fällning? Dubbelpälsat hundskrälle

Vassi

Trådstartare
Söker tips på schampo och verktyg för att hjälpa stjärnan att fälla ur ordentligt. Han uppskattade inte värmen på träningsplan igår, det syns i hela lägenheten att han fäller mer nu men när vi borstar kommer det inga mängder av ull.
Han har lite olika pälskvalitet på kroppen, det mörkare är silkesmjukt, lite kortare och kanske inte lika mycket underull? Ljusare partierna är grövre, längre täckhår och fluffigare. Vi använder karda, kam och furminator. Framförallt sistnämnda känns lite som att det inte kommer "igenom" täckhåren nog för att komma till underullen på flera delar av kroppen, om ni förstår hur jag menar?

Så, andra med dubbelpälsad hundar, hur gör ni? Magiska verktyg, fällnings-schampoo? Aldrig testat sistnämnda, men är sugen på det nu ifall det hjälper...

Bild på Skrälle-stjärnan i fråga, mest för att han är söt!
 

Bifogade filer

  • DSC_0435.JPG
    DSC_0435.JPG
    253,9 KB · Visningar: 90
För att underlätta fällning på mina hoffar är det borsta och bada som gäller. Jag använder mig inte av nått särskilt fäll-schampo utan det jag normalt använder sen blåser jag dom torra om jag har möjlighet. Borstar med lite olika borstar. Bland annat nån underullsutredare, liknar tovutredare men skär inte, gles kam och ”schäferkarda”. Furminator upplever jag sliter på pälsen så den används inte alls.
 
Man kan inte tvinga fram fällning, utan det är bara att kamma ur hunden och hoppas att fällningen snart sätter igång på riktigt, så pälsen försvinner. Fällningsschampo är jättebra när hunden väl fäller på riktigt, men det framkallar ingen fällning.
 
Kör med knivkam och nu köpte även maken en furminator som faktiskt tar underullen bra. Vi har samma problem med Nano och alternativet är att köra förra årets lösning och helt enkelt trimma ner henne. Vi satsar dock på en vecka av ordentlig genomborstning först varje dag för att tunna ur pälsen.
 
Schampo (som fått bra omdömen enl sökfunktionen) och ny kam/borste med dubbla rader roterande piggar införskaffat. Den kom ner ordentligt jämfört med dom kammar och borstar vi har hemma vilket gav en resultat. Kränkt, nyduschad hund ligger i soffan. Hoppas på resultat av duschen så djurplågeriet är värt det :angel:
 

Bifogade filer

  • DSC_0503.JPG
    DSC_0503.JPG
    368,7 KB · Visningar: 66
Man ska inte använda furminator på dubbelpäls. Jag badar mina och sen torkar jag med blaster/fön samtidigt som jag borstar med en kam. Då lossnar allt som sitter löst. Om inte pälsen är lös så hjälper inget bad i världen utan då får man ta fram rakapparaten 🙄
 
Man ska inte använda furminator på dubbelpäls. Jag badar mina och sen torkar jag med blaster/fön samtidigt som jag borstar med en kam. Då lossnar allt som sitter löst. Om inte pälsen är lös så hjälper inget bad i världen utan då får man ta fram rakapparaten 🙄

Förstår inte vad du menar?
Från produktbeskrivningen: "FURminator är en pälskam som tar bort underullen och löst hår på hundar med lång päls, utan att skada täckhåren..." sen står det att den användas på alla typer av lång päls som är längre än 5 cm.
 
Jag borstar i fällperiod men rycker även mina hundar, Tinja fäller bröstpälsen just nu och det går mycket fortare att dra loss än att hålla på med borste eller kam. Det som vill lossna lossnar, det som inte vill lossnar inte.
 
Förstår inte vad du menar?
Från produktbeskrivningen: "FURminator är en pälskam som tar bort underullen och löst hår på hundar med lång päls, utan att skada täckhåren..." sen står det att den användas på alla typer av lång päls som är längre än 5 cm.
På lapphund iaf så är furminator big no no. Den tar både gammal och ny underull samt skär av täckhåren. Den kan ödelägga en funktionell päls. Men om man inte ställer ut så gör det kanske inget om hunden ser lite ruggig ut. 🙈
 
På lapphund iaf så är furminator big no no. Den tar både gammal och ny underull samt skär av täckhåren. Den kan ödelägga en funktionell päls. Men om man inte ställer ut så gör det kanske inget om hunden ser lite ruggig ut. 🙈
Har väldigt svårt att tro att en furminator gör det. När jag rycker lös päls från mina så kan jag aldrig dra loss päls som inte vill lossna.
 
På lapphund iaf så är furminator big no no. Den tar både gammal och ny underull samt skär av täckhåren. Den kan ödelägga en funktionell päls. Men om man inte ställer ut så gör det kanske inget om hunden ser lite ruggig ut. 🙈

Fast man lär ju inte trimma ner hunden heller om man tänker ställa ut?
Jag kan förstå att furminator inte är jätteintressant om man har stort utställnings intresse men det är nog bättre alternativ än till att trimma ner pälsen helt då man troligen blir diskad eller kep. Sen kan jag tycka att pälsmängden på många raser är ohyggligt ofunktionell när det kommer till vad som verkar placera sig bra i utställnings
sammanhang.
 
Schampo (som fått bra omdömen enl sökfunktionen) och ny kam/borste med dubbla rader roterande piggar införskaffat. Den kom ner ordentligt jämfört med dom kammar och borstar vi har hemma vilket gav en resultat. Kränkt, nyduschad hund ligger i soffan. Hoppas på resultat av duschen så djurplågeriet är värt det :angel:

Han ser mycket missnöjd ut 😁😝
 
Jag borstar i fällperiod men rycker även mina hundar, Tinja fäller bröstpälsen just nu och det går mycket fortare att dra loss än att hålla på med borste eller kam. Det som vill lossna lossnar, det som inte vill lossnar inte.
Intressant! Att dra en hand genom pälsen är ju ett sätt som jag märker att han fäller mer just nu. Kan borsta tills borsten inte tar något mer, för att sen klappa och gosa lite och få fullt med päls mellan fingrarna. Ska testa, just bröstpälsen är ju nästan värst!
Han ser mycket missnöjd ut 😁😝
Då skulle du se bilden jag egentligen tänkte ladda upp, blev något strul med fotouppladdningen :angel:

Lite allmänt; Han har fått nödsnaggas för två år sedan när det var så varmt. Det var hemskt att ha en hund som gick hela koppellängden bakom mig, med sänk huvud, dreglandes under en tio minuters promenad. Förra året klarade vi med att snagga magen men vi plockar såklart inte fram klippen innan vi gjort det vi kan med borste och bad först.
Ang furminator så upplever jag inte att den sliter farligt på just hans päls, som sagt glider den bara över de längre täckhåren på honom utan att komma åt ullen.
Han är i fällning. Varenda möbel i lägenheten skvallrar om det. Det är som sagt mer det att det är svårt att "komma åt" pälsen på ett bra sätt som är problemet.
 
Intressant! Att dra en hand genom pälsen är ju ett sätt som jag märker att han fäller mer just nu. Kan borsta tills borsten inte tar något mer, för att sen klappa och gosa lite och få fullt med päls mellan fingrarna. Ska testa, just bröstpälsen är ju nästan värst!

Då skulle du se bilden jag egentligen tänkte ladda upp, blev något strul med fotouppladdningen :angel:

Lite allmänt; Han har fått nödsnaggas för två år sedan när det var så varmt. Det var hemskt att ha en hund som gick hela koppellängden bakom mig, med sänk huvud, dreglandes under en tio minuters promenad. Förra året klarade vi med att snagga magen men vi plockar såklart inte fram klippen innan vi gjort det vi kan med borste och bad först.
Ang furminator så upplever jag inte att den sliter farligt på just hans päls, som sagt glider den bara över de längre täckhåren på honom utan att komma åt ullen.
Han är i fällning. Varenda möbel i lägenheten skvallrar om det. Det är som sagt mer det att det är svårt att "komma åt" pälsen på ett bra sätt som är problemet.
Jag rycker även täckhåren när de vill lossna. Brukar vara mest på korset och manken. Jag tycker det är väldigt kul, och Tinja bryr sig inte eftersom pälsen ändå vill lossna :p Men ja, bröstpälsen är värst. Inte någon borste eller kam som rår på den.
 
Har väldigt svårt att tro att en furminator gör det. När jag rycker lös päls från mina så kan jag aldrig dra loss päls som inte vill lossna.
Furminator skär sönder pälsen och är inget som rekommenderas hos chow chow heller. Antingen så låter man naturen ha sin gång och hunden kommer att fälla när pälsen är mogen för det, eller så får man raka ner hunden (fast då tappar ju den dubbla pälsen all funktion).
 
Och precis som @mysboll och @LaMagia skriver så är Furminator big no no även hos eurasier.

Min far har faktiskt provat på sin kastrerade hane som hade rätt hemsk päls men den blev inte bättre om man säger så. Han gick över till kam och bad igen efter det.
 
Jag tycker furminatorn är helt underbar om hunden är ordentligt kammad med gles kam innan.
Men om man nu inte vill använda det så känns det som att blåsa ut är det enda vettiga alternativet? Tycker vanliga piggborstar osv är värdelösa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp