Pälsvård på långhårig katt

Sofie.S

Trådstartare
Borstar ni era långhåriga katter?
Vi har en långhårig katt som alltid har skött sin päls själv, har bara behövt ta någon tova då och då. Men nu kände jag igenom honom och har hade rejäla tovor på ryggen. Han är uppemot 10-12 år gammal och kanske därför han slutat sköta pälsen.
Tänkte ringa och boka klippning hos veterinären, han är inget fan av att bli borstad tyvärr..
 
Min mest långhåriga skulle behöva borstas ofta för att undvika tovor, men han gillar det inte. Istället klipper jag, med sax eller klippmaskin beroende på hur stora tovorna är och hur nära huden de sitter.

Den andra har mer lättskött päls och får sällan tovor som tur är. Får han ändå något klipper jag bort det med en sax.

Tycker det är lättare/går snabbare att klippa istället för att borsta, och katterna verkar föredra det.
 
Jag borstar dagligen med karda eller en sån där handske med piggar. Katten sköter pälsen bra men jag vill ha mindre päls på möbler och gardiner :angel:
 
En av två behövde bli borstad. Den ena hade den absolut perfekta pälsen. Fällde minimalt, fick aldrig tovor och hade en fantastiskt fin glansig päls in i det sista. Hon var bondkatt. Den andra, en maincoon, behövde borstas dagligen men fick ändå tovor som fick klippas bort.

Om katten inte har haft tovor förut så bör han undersökas och tas prover på nu när de har uppstått. Det kan bero på sjukdom att han inte sköter pälsen som tidigare och det kan också bero på sjukdom om pälsen börjar tova lättare.
 
@Sofie.S min långhåriga mainecoonmix behövde borstas . Mer i äldre dar då pälsen ändrade kvalitet. Innekatt. Om man verkligen ville igenom pälsen för att ”undvika” så mycket fällning så mycket behövde man inte bara borsta utan även använda kam .
 
Haha Lysa borstar jag och känner igenom så inga strån börjar trassla sig typ 3-5ggr/dag 😇, speciellt om hon varit ute så hon inte har nån fästing som sätter sig. men använder då bara fingrar och mjuk svinhårsborste.
Sen duschas hon regelbundet och kammas för utställning. Och det är just för hon är utställningskatt som jag är lite övernojjig så det aldrig blir nån tova. Men annars så håller hon sin päls väldigt fin själv, är vid pälsfällning som underullet kan tova sig.

Lycko har aldrig varit bra på att tvätta sig, eller han tvättar din snopp, resten får jag sköta. Men blir någon/några gånger i veckan med borste och kam.

Sheldon är ju typ korthårig långhår, men väldigt lättskött. Han behöver jag oftast bara borsta/kamma (och självklart duscha) om han ska med på utställning. Sen blir han borstad om han kommer och vill när jag borstar dom andra, är ju bra massage för kroppen och blir lite mindre päls som ur runt i huset eller som han slickar i sig.

Lova som är väääldigt långhårig brukar sköta pälsen bra, men vid pälsfällning och nu när hon börjat vara ute på landet och blir smutsig så får jag plocka/kamma bort en hel del tovor.
Hon och Lycko brukar bli duschade 2ggr/år och märker stor skillnad efter, pälsen håller sig finare och tovfri i ett par månader efter.

Krullisen (Selkirk rex långhår) känner jag igenom dagligen, men hon verkar ha bra kvalitet och får inga tovor, men kammar igenom pälsen (försiktigt med kam med rullande piggar) ca 2 ggr/vecka. Sen ordentlig men försiktig kamning innan dusch inför utställning.

Vår förra katt, duschades aldrig på sina 15 år, och hon hatade bli borstad så klippte eller rakade bort när det blev tovor.
 
Min semilånghåriga huskatt behöver knappt borstas så länge han håller sig inne, men på sommaren när han är utomhus mer blir han skitig och småtovig varje dag. Tycker det blir värre med åldern, nu är han 13 år, känns som att han börjar tackla av allmänt.
 
Vår sibirier (innekatt) behöver borstas åtminstone varannan dag (vi har efter många experiment kommit fram till att en vanlig hårborste med plastpiggar samt en kam är bäst), men eftersom det är svårt för både honom och oss att komma åt på bakdelen brukar vi behöva klippa ett par tovor där någon gång i månaden. Så har det varit ända sedan han fick sin vuxenpäls (han är 3 nu).
 
Förut behövde jag aldrig borsta men de senaste tre åren har han fått mer tovor, han hatar dock att bli kammad/borstad så jag brukar slita bort tovorna vilket tydligen är jättemysigt 😒 knäppo.
Ibland tvångskammar jag honom men då blir han skitsur.
 
Jag har perser och borstar varannan dag med kam och karda. Hon är van att bli borstad sen hon var liten och tycker det är trevligt.
Tar inte ens fem minuter och borsta igenom pälsen. Har inte anlag för tovor vad jag har märkt men jag vill förebygga samt ha så lite hår i lägenheten som möjligt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
843
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 045
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp