Pälsvård Pudel

Seabaz

Trådstartare
Sambon och jag funderar fortfarande på hund efter förra årets alla "fail" (som nu känns som om det var någon mening med).
Vi har köpt eget hus och behöver fixa en hel del på det innan det blir aktuellt med hund.

Jag var först inne på corgi eller blue heeler men sambon gillar inte corgi och jag har insett att en heeler är nog för mycket jobb för oss samt att kunna tillfredsställa hundens behov.

Sambon gillar boxer men det gör inte jag.

Så vi har varit inne på labrador. En kul och hyfsat lätt hund att tillfredställa, motionera och träna med.

Jag har smugit in lite på schäfer också men känner mig inte hemma i "den världen" och även om jag tycker att en välvårdad och vältränad schäfer är bland det vackraste som finns, är jag inte säker på om vi skulle kunna göra ett tillräckligt bra jobb.

Vi är väl medvetna och villiga att träna och motionera en hund varje dag men det är ju verkligen skillnad på 1-2h och 3-4h....

Igår nämnde jag storpudel (standard poodle) för sambon. Ärligt talat blev jag förvånad hur positiv han var. Fördomar om att vara gapiga små tanthundar (de små pudlarna).

Nu funderar jag dock på hur man sköter pälsen på dom?
Om de simmar i saltvatten flera ggr i veckan?
Klippa dom med maskin kan man väl lära sig själv?

Jag lärde mig grooma min nakna kines ( :cautious: ) själv för många år sedan. Men en storpudel är ju något mer massa så att säga. Som att klippa en liten häst?

Någon som har pudel här på forumet?
 
Sambon och jag funderar fortfarande på hund efter förra årets alla "fail" (som nu känns som om det var någon mening med).
Vi har köpt eget hus och behöver fixa en hel del på det innan det blir aktuellt med hund.

Jag var först inne på corgi eller blue heeler men sambon gillar inte corgi och jag har insett att en heeler är nog för mycket jobb för oss samt att kunna tillfredsställa hundens behov.

Sambon gillar boxer men det gör inte jag.

Så vi har varit inne på labrador. En kul och hyfsat lätt hund att tillfredställa, motionera och träna med.

Jag har smugit in lite på schäfer också men känner mig inte hemma i "den världen" och även om jag tycker att en välvårdad och vältränad schäfer är bland det vackraste som finns, är jag inte säker på om vi skulle kunna göra ett tillräckligt bra jobb.

Vi är väl medvetna och villiga att träna och motionera en hund varje dag men det är ju verkligen skillnad på 1-2h och 3-4h....

Igår nämnde jag storpudel (standard poodle) för sambon. Ärligt talat blev jag förvånad hur positiv han var. Fördomar om att vara gapiga små tanthundar (de små pudlarna).

Nu funderar jag dock på hur man sköter pälsen på dom?
Om de simmar i saltvatten flera ggr i veckan?
Klippa dom med maskin kan man väl lära sig själv?

Jag lärde mig grooma min nakna kines ( :cautious: ) själv för många år sedan. Men en storpudel är ju något mer massa så att säga. Som att klippa en liten häst?

Någon som har pudel här på forumet?
Vi har haft pudel och klippa med maskin är enkelt, i synnerhet om man som jag antar i ert fall vill ha den kortklippt. Om den simmar i saltvatten flera gånger/vecka skulle jag duscha av den för att få bort saltet.
 
Vi har haft pudel och klippa med maskin är enkelt, i synnerhet om man som jag antar i ert fall vill ha den kortklippt. Om den simmar i saltvatten flera gånger/vecka skulle jag duscha av den för att få bort saltet.

Ja precis, vi kommer inte ställa ut eller nåt. 100% aktiv sällskapshund så jag tänker att jag är inte helt oduglig och kan göra det själv. Vill inte ha några "pudeltoffsar" osv...

Jag funderar också på hur lära den så att klippning blir enkelt och avslappnande. Antar att börja i tidig ålder, lite i taget.
Lär väl finnas hundratals klipp på youtube hur börja.

Förhoppningsvis (krav från oss?) På att uppfödaren kanske redan börjat smått med valp eller har tips på hur vi kan göra det till en bra upplevelse... lite som att lära hunden klippa klor tänker jag.

Kinesen jag hade var så himla enkel, brydde sig aldrig om vare sig det ena eller andra
 
Ja precis, vi kommer inte ställa ut eller nåt. 100% aktiv sällskapshund så jag tänker att jag är inte helt oduglig och kan göra det själv. Vill inte ha några "pudeltoffsar" osv...

Jag funderar också på hur lära den så att klippning blir enkelt och avslappnande. Antar att börja i tidig ålder, lite i taget.
Lär väl finnas hundratals klipp på youtube hur börja.

Förhoppningsvis (krav från oss?) På att uppfödaren kanske redan börjat smått med valp eller har tips på hur vi kan göra det till en bra upplevelse... lite som att lära hunden klippa klor tänker jag.

Kinesen jag hade var så himla enkel, brydde sig aldrig om vare sig det ena eller andra
Min erfarenhet är att det var som med din kines, inga problem alls. Första gången lämnades han in på trim men sen började jag klippa själv. Pälsen är mycket lättklippt.
 
Jag har en storpudel. Jag skaffade henne när hon var fem månader och hon är nu fem år.

Jag har hela tiden klippt henne och skött pälsen själv, utan någon som helst erfarenhet tidigare. Första gångerna blev det dock kanske inte supersnyggt ;) Jag har blandat mellan kortklippt, lite längre päls och lejonklippning - mest för att ge henne lite mer päls vintertid för att slippa täcken men även en gång för utställning. Om pälsen är helt kortklippt är det enkelt att både sköta och klippa - men blir den längre och börjar blir tovor är den jobbigare att sköta och klippa. Så det bästa är väl att ha ett ganska regelbundet intervall så man klipper igen innan den är tillräckligt lång för att bli mer att hantera.

Uppfödaren hade redan klippt henne några gånger innan jag hämtade henne, men hon var ju äldre än vanligt när jag hämtade henne. Uppfödaren gick också igenom basic info om pälsens skötsel vid hämtningen. Det är dock några delar på kroppen som hon tycker är jobbigare att klippa - ansiktet vid ögon och mun, tassarna och andra områden som är mer känsliga och där det gäller att vara mer försiktig.

Jag har ingen erfarenhet av saltvatten, min pudel gillar inte att bada i sjöar, hav etc så det har aldrig varit något jag behövt fundera på.

Min storpudel, här dock i påbörjan till lejonklippning snarare än kortklippt (hittade inga okej foton på henne som kortklippt)
IMG_20211119_094418_658.jpg
 
Det är enkelt att skala ner en pudel själv tycker jag, bara man lär dom från valptiden :)
Man får dock inte glömma öronen, man måste plocka håret i öronen regelbundet. Detta är inte poppis hos min överhuvudtaget :(
 
Ska du bara ha vardagsfrisyr är den inte mer krävande än andra pälsraser.
Klipper du ner var tredje eller fjärde månad räcker det med att borsta lite grann när pälsen börjar växa ut samt klippa runt ögon och rumpa och tassar och nos om man tycker det är fint :)

Tycker pälsvården på pudel beskrivs som mycket överdriven då man ofta blandar ihop utställningsfrisyr med vardagsfrisyr vilken skiljer enormt mycket i jobb.
 
Det är enkelt att skala ner en pudel själv tycker jag, bara man lär dom från valptiden :)
Man får dock inte glömma öronen, man måste plocka håret i öronen regelbundet. Detta är inte poppis hos min överhuvudtaget :(
Jag har inte plockat hår sen början av 2000 talet och ingen av mina har dåliga öron tvärtom upplever jag mindre problem när man låter öronen vara ifred.
 
Plocka hår i öron på en hund har jag aldrig gjort.... låter inte trivsamt dock? Gör det inte ont på dom??
 
Plocka hår i öron på en hund har jag aldrig gjort.... låter inte trivsamt dock? Gör det inte ont på dom??
I början kan det vara obehagligt, men precis som när man noppar sina egna ögonbryn eller epilerar benen så vänjer man sig och efter några gånger så gör det inte ont öht längre. Att plocka håren i öronen är ofta absolut nödvändigt för att hunden inte ska få stora toviga hårproppar i öronen som leder till infektioner/inflammationer.
 
I början kan det vara obehagligt, men precis som när man noppar sina egna ögonbryn eller epilerar benen så vänjer man sig och efter några gånger så gör det inte ont öht längre. Att plocka håren i öronen är ofta absolut nödvändigt för att hunden inte ska få stora toviga hårproppar i öronen som leder till infektioner/inflammationer.
Gäller det alla raser???
Jag har haft Lapphund, Tax, Bichon Frise, ocn schapendes, och aldrig plockat hår ur öronen????
Har aldrig haft öronbekymmer på någon av dessa 4 heller...
Har jag haft tur, eller :nailbiting:

* Jenny *
 
Gäller det alla raser???
Jag har haft Lapphund, Tax, Bichon Frise, ocn schapendes, och aldrig plockat hår ur öronen????
Har aldrig haft öronbekymmer på någon av dessa 4 heller...
Har jag haft tur, eller :nailbiting:

* Jenny *
Nej inte alla raser. Ofta är det pälsraser som även får tjockt med hår ned i hörselgångarna, exempelvis pudel. Sen är det också lite individuellt. Men om man vänder upp örat på hunden och tittar ned i örat så ska det vara luftigt och fint, är örat fullt av päls så kan man behöva hålla ett extra öga på om man behöver plocka.
 
Jag har en mellanpudel och tycker inte det är svårt att sköta pälsen själv. Man behöver en bra frisörsax, en bra klippmaskin, en stark fön samt ett lämpligt ställe att hålla till på med bra belysning. Det är kul att kunna variera frisyren efter årstid och efter hur mycket tid man vill lägga på pälsen. Det är mycket mysigare att hålla på med pälsvården på en pudel än att dammsuga golv och möbler efter en fällande ras :-)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 776
Senast: Sebastian
·
Hundavel & Ras Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 866
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Tänkt skaffa en till hund i framtiden, inte på studs, men senare. Har ingen större erfarenhet av pudlar men har alltid velat ha en...
Svar
12
· Visningar
5 052
Senast: jappisen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 971
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp