Pälsvård Pudel

Jag har en mellanpudel och tycker inte det är svårt att sköta pälsen själv. Man behöver en bra frisörsax, en bra klippmaskin, en stark fön samt ett lämpligt ställe att hålla till på med bra belysning. Det är kul att kunna variera frisyren efter årstid och efter hur mycket tid man vill lägga på pälsen. Det är mycket mysigare att hålla på med pälsvården på en pudel än att dammsuga golv och möbler efter en fällande ras :-)
Fast bor man i Australien på en ö är man nog mest intresserad av en helskalad klippning som är lättskött på alla sätt och vis. :D
 
Har storpudel och hade aldrig haft nån pälsras förut. Jag köpte en billig klippmaskin först pga snål, men det funkade dåligt, så då köpte jag en dyr - och då funkar det bra! Hon är helt kortklippt utom en liten "mössa" på huvudet. Klipper när jag får feeling. Badar henne innan klippning för att inte slita onödigt mycket på klipp-skären, och sen måste skären oljas och slipas ibland.

Jag bara drar lite löst i håren inuti öronen ibland så ev lösa hår lossnar (inte så det gör ont), det verkar räcka hittills. Har inte heller hennes tassar "finklippta", och hittills inga problem med det heller. (peppar peppar)

Fantastisk ras!! (säger jag med min gedigna erfarenhet av en (1) st pudel! :-D )
 
Har storpudel och hade aldrig haft nån pälsras förut. Jag köpte en billig klippmaskin först pga snål, men det funkade dåligt, så då köpte jag en dyr - och då funkar det bra! Hon är helt kortklippt utom en liten "mössa" på huvudet. Klipper när jag får feeling. Badar henne innan klippning för att inte slita onödigt mycket på klipp-skären, och sen måste skären oljas och slipas ibland.

Jag bara drar lite löst i håren inuti öronen ibland så ev lösa hår lossnar (inte så det gör ont), det verkar räcka hittills. Har inte heller hennes tassar "finklippta", och hittills inga problem med det heller. (peppar peppar)

Fantastisk ras!! (säger jag med min gedigna erfarenhet av en (1) st pudel! :-D )
Biltemas maskin för 319 kronor är överlägsen alla andra flera tusen kronors maskiner jag provat och haft genom åren, bara ett tips 😅
 
Har storpudel och hade aldrig haft nån pälsras förut. Jag köpte en billig klippmaskin först pga snål, men det funkade dåligt, så då köpte jag en dyr - och då funkar det bra! Hon är helt kortklippt utom en liten "mössa" på huvudet. Klipper när jag får feeling. Badar henne innan klippning för att inte slita onödigt mycket på klipp-skären, och sen måste skären oljas och slipas ibland.

Jag bara drar lite löst i håren inuti öronen ibland så ev lösa hår lossnar (inte så det gör ont), det verkar räcka hittills. Har inte heller hennes tassar "finklippta", och hittills inga problem med det heller. (peppar peppar)

Fantastisk ras!! (säger jag med min gedigna erfarenhet av en (1) st pudel! :-D )
De ÄR fantastiska! Clowner och divor... och väldigt bra på att linda sina människor om tassarna.
 
Bara för att vi nu är inne på det, hur är lagotto päls jämfört med pudel?

(Såg just ett fb inlägg och tänkte "den ser ju ut som en pudel" men har inte hunnit googla rasen. Har bara hört gott om rasen innan men har 0 erfarenhet, aldrig träffat nån och vet inte om den finns i Aus)
 
Bara för att vi nu är inne på det, hur är lagotto päls jämfört med pudel?

(Såg just ett fb inlägg och tänkte "den ser ju ut som en pudel" men har inte hunnit googla rasen. Har bara hört gott om rasen innan men har 0 erfarenhet, aldrig träffat nån och vet inte om den finns i Aus)
Inte för att vara den men du har betydligt större chans att hitta en bra pudel än en lagotto.
 
Bara för att vi nu är inne på det, hur är lagotto päls jämfört med pudel?

(Såg just ett fb inlägg och tänkte "den ser ju ut som en pudel" men har inte hunnit googla rasen. Har bara hört gott om rasen innan men har 0 erfarenhet, aldrig träffat nån och vet inte om den finns i Aus)
Vi hade en trevlig (men speciell) lagotto förut. Generellt säger man väl att de ofta är rädda/aggressiva osv. Han kunde definitivt bli aggressiv om man pushade i fel lägen men han funkade bra i vår familj. Han gjorde aldrig några potentiellt farliga utfall men det fanns definitivt situationer där man behövde känna honom för att undvika att han skulle bli arg. Han var väldigt ljudrädd, blev bara värre med åren tyvärr, och vi fick ta bort honom pga artros (både grav HD och ED trots röntgade och godkända föräldrar). Dock supersnäll för det mesta, lätt och okomplicerad att ha med sig, snäll hos veterinären och tålmodig med barn.

När det gäller pälsen så har lagotto underull, men i övrigt är de nog ganska lika pudlarna. Man behöver borsta båda raserna, olika hur ofta beroende på frisyr. Det är nog lättare att hitta en mentalt bra pudel än en mentalt bra lagotto. Det finns ju även portugisisk och spansk vattenhund, men även i de raserna finns det lite problem med rädslor osv. Gäller att ha koll på vad man köper, och även då kan man ju ha otur. En familj i vår släkt har en spansk vattenhund som är superrädd för det mesta, och han har ändå bra föräldrar och var tänkt att gå i avel (men så blev det såklart inte med hänsyn till hans mentalitet).
 
Valet ligger mellan labrador och pudel för tillfället.

Som jag skrev tidigare, vi vill ha en lättsam och rolig hund, enkel att träna, lära in lite tricks, förhoppningsvis gillar den att bada.
Kommer motioneras varje dag såklart men mer av typen promenad samt leka/simma/springa på beachen. Nos-aktiviteter hemma.
Tror inte det finns någon tränare/valpkurs här på ön men om man hittar fler som är intresserade kanske man kan få ihop en grupp och ta hit en tränare en gång i månaden kanske.

Realistiskt kommer vi inte åka på färjan veckovis med en valp för att gå på valpkurs, jag känner mig själv och min sambo hahh..

Tror det vore lättare att hitta en bra pudel än en bra labrador här i Aus. Labbe-"aveln" har exploderat under covidtider men det kanske gäller de flesta raser...
 
Valet ligger mellan labrador och pudel för tillfället.

Som jag skrev tidigare, vi vill ha en lättsam och rolig hund, enkel att träna, lära in lite tricks, förhoppningsvis gillar den att bada.
Kommer motioneras varje dag såklart men mer av typen promenad samt leka/simma/springa på beachen. Nos-aktiviteter hemma.
Tror inte det finns någon tränare/valpkurs här på ön men om man hittar fler som är intresserade kanske man kan få ihop en grupp och ta hit en tränare en gång i månaden kanske.

Realistiskt kommer vi inte åka på färjan veckovis med en valp för att gå på valpkurs, jag känner mig själv och min sambo hahh..

Tror det vore lättare att hitta en bra pudel än en bra labrador här i Aus. Labbe-"aveln" har exploderat under covidtider men det kanske gäller de flesta raser...
Jag tror båda två skulle passa er alldeles utmärkt! Det kan vara så enkelt att valet faller på att ni hittar en uppfödare ni gillar. :) Personligen föredrar jag definitivt pudel. :angel:

Angående pälsen brukade jag hjälpa min kompis klippa ned hennes dvärgpudlar regelbundet, och det var en rätt trevlig stund med bad och fön och klipp, tog kanske en timme per hund. De badade visserligen i havet häruppe i östersjön då och då men jag har ingen anign om hur pudelpäls beter sig i saltvatten.
 
Min är såpass kortklippt så det inte blir tovor, och jag borstar egentligen inte heller för hon gillar inte det så värst. Bad + klippning med ojämna mellanrum räcker för oss. Fönar inte heller... #badpoodleowner

(Och jag väljer också pudel över labbe alla dagar i veckan :D)

En oväntad bonus: Hon dreglar inte alls, nånsin! Och äter heller inte vad som helst som hon hittar, som *möjligen* en labbe kan tänkas göra... :angel:
 
Vi hade storpudel när jag var barn. Han hölls ganska kortklippt (fick dock ha lite mer päls vintertid) och som jag minns det var hans päls ganska lättskött. Mamma borstade igenom hela hunden någon gång i veckan (lite oftare om pälsen var längre) och han duschades vid behov (typ när han rymt hemifrån och badat i träsket i skogen :banghead:). Ingen fön, inga pälsprodukter, väldigt långt från min fördom om utställningspudlar :D Han fällde ju aldrig ett hårstrå och kändes generellt som en rätt "ren" hund (utom träskincidenterna då :laugh:). Jag hade inte avstått eller avrått från pudel pga pälsen, även om det såklart är mer pälsvård än på en labrador.
 
Nu kan jag inte pudelpäls alls men jag har hört att de har svårt att torka helt om de blivit blöta. Men det gäller kanske bara om de har längre päls och inte kortklippt? Någon sa att de måste föna sin pudel torr efter bad och det verkar jobbigt om man bor på en ö och tänker sig bada med hunden i havet ofta.

Om en badande hund är väldigt viktigt är ju labbe det självklara valet då de oftast älskar vatten eftersom de är vattenapporterande raser. Vår golden älskade att bada. Det var enda gången han drog från oss (i övrigt lydig hund). Om vi var nära en plats där han brukade få bada sprang han i förväg dit och hoppade i vattnet. Jag tänker mig att labben och golden borde vara rätt lika när det gäller kärleken till vattnet.
 
Valet ligger mellan labrador och pudel för tillfället.

Som jag skrev tidigare, vi vill ha en lättsam och rolig hund, enkel att träna, lära in lite tricks, förhoppningsvis gillar den att bada.
Kommer motioneras varje dag såklart men mer av typen promenad samt leka/simma/springa på beachen. Nos-aktiviteter hemma.
Tror inte det finns någon tränare/valpkurs här på ön men om man hittar fler som är intresserade kanske man kan få ihop en grupp och ta hit en tränare en gång i månaden kanske.

Realistiskt kommer vi inte åka på färjan veckovis med en valp för att gå på valpkurs, jag känner mig själv och min sambo hahh..

Tror det vore lättare att hitta en bra pudel än en bra labrador här i Aus. Labbe-"aveln" har exploderat under covidtider men det kanske gäller de flesta raser...
Då är nog valet mest om du vill klippa eller ha hår överallt i hemmet :)
 
Nu kan jag inte pudelpäls alls men jag har hört att de har svårt att torka helt om de blivit blöta. Men det gäller kanske bara om de har längre päls och inte kortklippt? Någon sa att de måste föna sin pudel torr efter bad och det verkar jobbigt om man bor på en ö och tänker sig bada med hunden i havet ofta.

Om en badande hund är väldigt viktigt är ju labbe det självklara valet då de oftast älskar vatten eftersom de är vattenapporterande raser. Vår golden älskade att bada. Det var enda gången han drog från oss (i övrigt lydig hund). Om vi var nära en plats där han brukade få bada sprang han i förväg dit och hoppade i vattnet. Jag tänker mig att labben och golden borde vara rätt lika när det gäller kärleken till vattnet.
Det är inget jag märkt av, mina pudlar torkar lika fort som vilken annan hund som helst.
Dock är det långt ifrån alla pudlar som badar ,jag har en som simmar och simmar och resten doppar en tass eller sträcker sig efter en boll i vattenbrynet på sin höjd :)

Vill man ha en simhund är nog labbe mycket roligare:)
 
En oväntad bonus: Hon dreglar inte alls, nånsin! Och äter heller inte vad som helst som hon hittar, som *möjligen* en labbe kan tänkas göra... :angel:
Eller rulla i skit... alltså riktig skit, andra djur och eventuellt människors avföring, har jag hört 😆
 
Jag har inget emot "lite" pälsvård och om vi skulle ha en pudel så blir den kortklippt och att hålla efter det borde inte vara såå svårt tänker jag.

På vintern här går det ned till ca 16 (plus)grader på natten. Runt 24 på dagarna.

Sommar är ju å andra sidan åt andra hållet... upp mot 35 på dagtid med medel till hög luftfuktighet på 67-80%. Upp emot 90% som värst men det håller inte i sig många dagar och då flåsar ju allt liv på ön... tur vi har aircon inne...

Jag måste ändå säga att jag lutar åt pudel. Tanken på att inte behöva dammsuga varannan dag är lockande.

Staffyn (blandras jag gissar med heeler) vi var hundvakter till senaste året var det hår överallt efter!
Man lär sig väl leva med det med men ändå :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 848
Senast: Sebastian
·
Hundavel & Ras Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 936
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Tänkt skaffa en till hund i framtiden, inte på studs, men senare. Har ingen större erfarenhet av pudlar men har alltid velat ha en...
Svar
12
· Visningar
5 060
Senast: jappisen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp