Pälsvård Pudel

Ny hund att utforska; Schnauzer?
Tänker mellan-varianten. Bara läst på skk just och det står att kammar man igenom hunden nån gång i beckan "kan man" slippa att den fäller.

Är det sant? O_o

I övrigt, skulle den rasen generellt passa oss?
 
Ny hund att utforska; Schnauzer?
Tänker mellan-varianten. Bara läst på skk just och det står att kammar man igenom hunden nån gång i beckan "kan man" slippa att den fäller.

Är det sant? O_o

I övrigt, skulle den rasen generellt passa oss?
Det är en trimras så jag skulle börja med kolla upp möjligheten för trimning på den ö ni bor på och även hur långt ni behöver åka för att få tag på en? Det är ingen jättevanlig ras och det finns en del dåliga exemplar med mycket skärpa, integritet och dålig tillgänglighet. Så jag skulle inte vilja köpa en Schnauzer från otestade linjer. Hur utvärderas mentalitet hos er? Här finns ju MH och BPH. Långt ifrån alla fungerar med barn, om det är viktigt för er. De kan ha mycket jakt i sig dvs svåra att ha lösa (men inte alla) och vissa gillar vatten medan andra avskyr det.
Det är en envis och tuff hund, och inte lika socialt tillgänglig som en labrador.
Men en bra schnauzer är en riktigt härlig hund.

Ullkamning behöver göras och sedan trimning då utöver borsta igenom skägg och benhår då och då. De är strävhåriga men kan fälla lite ändå (dock inte som exempelvis en labrador). Den mindre varianten Dvärgschnauzer fäller inget alls i jämförelse.
 
:cautious:Det är en trimras så jag skulle börja med kolla upp möjligheten för trimning på den ö ni bor på och även hur långt ni behöver åka för att få tag på en? Det är ingen jättevanlig ras och det finns en del dåliga exemplar med mycket skärpa, integritet och dålig tillgänglighet. Så jag skulle inte vilja köpa en Schnauzer från otestade linjer. Hur utvärderas mentalitet hos er? Här finns ju MH och BPH. Långt ifrån alla fungerar med barn, om det är viktigt för er. De kan ha mycket jakt i sig dvs svåra att ha lösa (men inte alla) och vissa gillar vatten medan andra avskyr det.
Det är en envis och tuff hund, och inte lika socialt tillgänglig som en labrador.
Men en bra schnauzer är en riktigt härlig hund.

Ullkamning behöver göras och sedan trimning då utöver borsta igenom skägg och benhår då och då. De är strävhåriga men kan fälla lite ändå (dock inte som exempelvis en labrador). Den mindre varianten Dvärgschnauzer fäller inget alls i jämförelse.
:bow:
Buke-hund-medlemmar = levande hund-lexikon.

Tack för svar. Jag tror inte rasen är stor här i Aus och med våran icke erfarenhet av rasen tror jag vi skippar vidare efterforskningar...


Just nu lutar vi åt labrador men även.där nu är det lite svårt. Tyvärr verkar det som om "tidigare" uppfödare som.för ett år sedan fördömde priserna (covid-priser) har nu själva börjat avla mer och ta högre priser.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot att betala för en hund. Men såld på "limited register" för 4500 aus dollar jämfört med 1500 för 2 år sedan....


Jag är också glad idag att inte tillräckligt många tikar föddes i den kullen vi var intressenter för samt kullen efter var en fantomgrav.

Jag vet nu att den uppföderen håller 6 tikar "i bur" (kennel) och avlar kull efter kull. Inte med samma tikar och hanar osv.. men jag vill ha en liten familjeuppfödd valp.... logiskt?

Denna uppfödaren är inte dåkig men känns för mig lite för opersonlig med 5-6 kullar senaste 1.5 åren... på lika många tikar men ändå........
 
Ny hund att utforska; Schnauzer?
Tänker mellan-varianten. Bara läst på skk just och det står att kammar man igenom hunden nån gång i beckan "kan man" slippa att den fäller.

Är det sant? O_o

I övrigt, skulle den rasen generellt passa oss?
Det är en trimras, så den fäller nog inte så mycket men ska ryckas istället.
:bow:
Buke-hund-medlemmar = levande hund-lexikon.

Tack för svar. Jag tror inte rasen är stor här i Aus och med våran icke erfarenhet av rasen tror jag vi skippar vidare efterforskningar...


Just nu lutar vi åt labrador men även.där nu är det lite svårt. Tyvärr verkar det som om "tidigare" uppfödare som.för ett år sedan fördömde priserna (covid-priser) har nu själva börjat avla mer och ta högre priser.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot att betala för en hund. Men såld på "limited register" för 4500 aus dollar jämfört med 1500 för 2 år sedan....


Jag är också glad idag att inte tillräckligt många tikar föddes i den kullen vi var intressenter för samt kullen efter var en fantomgrav.

Jag vet nu att den uppföderen håller 6 tikar "i bur" (kennel) och avlar kull efter kull. Inte med samma tikar och hanar osv.. men jag vill ha en liten familjeuppfödd valp.... logiskt?

Denna uppfödaren är inte dåkig men känns för mig lite för opersonlig med 5-6 kullar senaste 1.5 åren... på lika många tikar men ändå........
Vad är fantomgrav?
 
:bow:
Buke-hund-medlemmar = levande hund-lexikon.

Tack för svar. Jag tror inte rasen är stor här i Aus och med våran icke erfarenhet av rasen tror jag vi skippar vidare efterforskningar...


Just nu lutar vi åt labrador men även.där nu är det lite svårt. Tyvärr verkar det som om "tidigare" uppfödare som.för ett år sedan fördömde priserna (covid-priser) har nu själva börjat avla mer och ta högre priser.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot att betala för en hund. Men såld på "limited register" för 4500 aus dollar jämfört med 1500 för 2 år sedan....


Jag är också glad idag att inte tillräckligt många tikar föddes i den kullen vi var intressenter för samt kullen efter var en fantomgrav.

Jag vet nu att den uppföderen håller 6 tikar "i bur" (kennel) och avlar kull efter kull. Inte med samma tikar och hanar osv.. men jag vill ha en liten familjeuppfödd valp.... logiskt?

Denna uppfödaren är inte dåkig men känns för mig lite för opersonlig med 5-6 kullar senaste 1.5 åren... på lika många tikar men ändå........
Ni verkar ju leta en mellanstor hund som helst inte fäller jättemycket? Har ni kikat något på de lite större terrierna exempelvis irländsk terrier? Soft wheaten? Kerry blue? Staffe, eller är det för litet?
Pinscher (mellan) finns ju också, även kromfohrländer. Men frågan hur utbudet är hos dig.
Stötta uppfödare med hundar i bur känns för jävligt. Så tråkigt att det ska vara så hos er!

Har ni likar något på omplacering? Både privat och kanske på något shelter om ni har det hos er?
 
Såå.... nu har sambon pratat med någon som säger att små hundar är bättre än stora.

De mognar fortare, äter mindre, kräver mindre motion men är samtidigt lika roliga och bra sällskap.

Så sambon har öppnat något för en mindre ras nu...

Yey, jag har inget emot en mindre hund. Min lilla kineshund i Sverige för måånga år sedan nu, hängde med på allt!


Visade foton på en Coton de Te..... hur de nu stavas, för sambon och han tyckte om utseendet.

Väääääldigt Begränsat antal uppfödare i Aus dock. Men ändå 😄

Försöker hitta något som passar oss båda och med så lite fällande päls som möjligt 😅
 
Såå.... nu har sambon pratat med någon som säger att små hundar är bättre än stora.

De mognar fortare, äter mindre, kräver mindre motion men är samtidigt lika roliga och bra sällskap.

Så sambon har öppnat något för en mindre ras nu...

Yey, jag har inget emot en mindre hund. Min lilla kineshund i Sverige för måånga år sedan nu, hängde med på allt!


Visade foton på en Coton de Te..... hur de nu stavas, för sambon och han tyckte om utseendet.

Väääääldigt Begränsat antal uppfödare i Aus dock. Men ändå 😄

Försöker hitta något som passar oss båda och med så lite fällande päls som möjligt 😅

Har inte en del småhundar svårare att bli rumsrena än stora hundar? D.v.s. mognar senare? Men det kanske bara är de riktigt små?
 
Har inte en del småhundar svårare att bli rumsrena än stora hundar? D.v.s. mognar senare? Men det kanske bara är de riktigt små?
Vi har två Pappilon-yngel som båda blev rumsrena rätt fort. De räknas nog som rätt små. Den som är nio månader ger 3,2 kg och den som är 6 månader väger ca 2,6 kg.
Min uppfödare säger att det inte tar någon längre tid för Pappisar. Hon har tidigare haft stor ras.
Så storleken gör inte automatiskt att de skulle vara sena.
 
Västgötaspets?

Fattar ju att de fäller men mindre än en labrador men större än en väskhund.
Trodde inte utbudet var stort här i Aus men har fått kontakt med en urgullig uppfödare som dessutom har många kontakter i det lilla nätet.

Är det sant att de skäller mer än "normalt"?

Har träffat några i Sverige, de har varit stallhundar och jag märkte inte att de skällde onormalt mycket?

Hittar inget om pälsvård på dom. Är deras päls typ som schäfer, med underull och "byxor"?
 
Västgötaspets?

Fattar ju att de fäller men mindre än en labrador men större än en väskhund.
Trodde inte utbudet var stort här i Aus men har fått kontakt med en urgullig uppfödare som dessutom har många kontakter i det lilla nätet.

Är det sant att de skäller mer än "normalt"?

Har träffat några i Sverige, de har varit stallhundar och jag märkte inte att de skällde onormalt mycket?

Hittar inget om pälsvård på dom. Är deras päls typ som schäfer, med underull och "byxor"?
En västgöte fäller två gånger om året, sex månader i taget... De har liknande schäferpäls, rejält med underull. Ja, de skäller, men jag tycket nog att min collie skäller värre. Men är det inte väldigt varmt där du bor? Min västgöte älskar kyla och lider i värme. Över 16 grader börjar han flämta.
 
En västgöte fäller två gånger om året, sex månader i taget... De har liknande schäferpäls, rejält med underull. Ja, de skäller, men jag tycket nog att min collie skäller värre. Men är det inte väldigt varmt där du bor? Min västgöte älskar kyla och lider i värme. Över 16 grader börjar han flämta.
Ja, det blir fruktansvärt äckligt klibbigt varmt här på sommaren (nu). Verkligen värt att tänka på om det är humant.

Å andra sidan är det många som har huskies här.

Den uppfödaren jag pratat med har en uppfödarvän "här uppe" med som jag kan få kontakt med. Se hur hennes hundar och syn på klimatet är.

Vi har ju aircon, fläktar och takfläktar med men förstår verkligen vad du menar
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 775
Senast: Sebastian
·
Hundavel & Ras Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 866
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Tänkt skaffa en till hund i framtiden, inte på studs, men senare. Har ingen större erfarenhet av pudlar men har alltid velat ha en...
Svar
12
· Visningar
5 052
Senast: jappisen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 968
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp