Pälsvård Pudel

IMG_1977-01.jpeg
 
Följdfråga om pälsen: hur mycket skräp och snö fastnar om den inte är superkortklippt?

Jag har varit lite intresserad av pudel men valt bort dem pga ser framför mig hur ALLT fastnar så fort pälsen blir bara lite lång. Typ om hunden inte är fullkomligt snaggad har man halva skogen med sig hem. Dessutom skulle jag nog vilja låta pälsen växa ut lite på vintern för att skydda mot kylan men då lär det väl bli värsta snöbollsfabriken istället. Eller?
 
Följdfråga om pälsen: hur mycket skräp och snö fastnar om den inte är superkortklippt?

Jag har varit lite intresserad av pudel men valt bort dem pga ser framför mig hur ALLT fastnar så fort pälsen blir bara lite lång. Typ om hunden inte är fullkomligt snaggad har man halva skogen med sig hem. Dessutom skulle jag nog vilja låta pälsen växa ut lite på vintern för att skydda mot kylan men då lär det väl bli värsta snöbollsfabriken istället. Eller?
Tycker inte att det fastnar särskilt mycket skräp om inte pälsen är riktigt utsparad och fönad. Mina går i skogen varenda dag och har en del päls nu på vintern och vi får inte in något särskilt skräp ifrån skogen men är det kramsnö blir det självklart snöbollar på alla hundar som har päls på tassar och ben men det är inte så många dagar det är kram(snö) här nere :)
 
Följdfråga om pälsen: hur mycket skräp och snö fastnar om den inte är superkortklippt?

Jag har varit lite intresserad av pudel men valt bort dem pga ser framför mig hur ALLT fastnar så fort pälsen blir bara lite lång. Typ om hunden inte är fullkomligt snaggad har man halva skogen med sig hem. Dessutom skulle jag nog vilja låta pälsen växa ut lite på vintern för att skydda mot kylan men då lär det väl bli värsta snöbollsfabriken istället. Eller?
Min har ett par cm päls på vintern, jag tycker knappt det fastnar nåt alls i skogen. Utom som sagt snö på tassarna då, men den är lätt att få bort.
 
Följdfråga om pälsen: hur mycket skräp och snö fastnar om den inte är superkortklippt?

Jag har varit lite intresserad av pudel men valt bort dem pga ser framför mig hur ALLT fastnar så fort pälsen blir bara lite lång. Typ om hunden inte är fullkomligt snaggad har man halva skogen med sig hem. Dessutom skulle jag nog vilja låta pälsen växa ut lite på vintern för att skydda mot kylan men då lär det väl bli värsta snöbollsfabriken istället. Eller?
Snön var värst, annars tyckte inte jag att det fastnade så speciellt mycket.
 
Följdfråga om pälsen: hur mycket skräp och snö fastnar om den inte är superkortklippt?

Jag har varit lite intresserad av pudel men valt bort dem pga ser framför mig hur ALLT fastnar så fort pälsen blir bara lite lång. Typ om hunden inte är fullkomligt snaggad har man halva skogen med sig hem. Dessutom skulle jag nog vilja låta pälsen växa ut lite på vintern för att skydda mot kylan men då lär det väl bli värsta snöbollsfabriken istället. Eller?
Jag tycker det fastnar mycket mindre skräp från skogen i pudelpälsen än det gjorde i cockerspanielpäls. Behöver i princip aldrig plocka bort barr, småkvistar eller löv. Det kan fastna mycket snö beroende på typ av snö och temperatur ute. Overall vid kramsnö!
 
Jag tycker det fastnar mycket mindre skräp från skogen i pudelpälsen än det gjorde i cockerspanielpäls. Behöver i princip aldrig plocka bort barr, småkvistar eller löv. Det kan fastna mycket snö beroende på typ av snö och temperatur ute. Overall vid kramsnö!
Ja cocker spaniel och andra raser med den där släpiga pälsen under magen är ju omöjliga i skogen 😅
 
Tack för svar, det låter ju ändå överkomligt :up: Har bara haft släthåriga hundar så allt vad pälsvård heter känns både främmande och jobbigt, haha!

Har dessutom samma problem som trådstartaren Seabaz: maken tycker pudlar är "för jävla fula" så vi får se hur det blir. :grin:
 
Tack för svar, det låter ju ändå överkomligt :up: Har bara haft släthåriga hundar så allt vad pälsvård heter känns både främmande och jobbigt, haha!

Har dessutom samma problem som trådstartaren Seabaz: maken tycker pudlar är "för jävla fula" så vi får se hur det blir. :grin:
Bara vänja dig vid att ungefär alla tycker pudlar är fula 😅
 
Klart man tycker olika, det är ju bara en sådan konstig hund att kalla just "ful". En ganska nätt men neutral sporttyp a'la pointer typ, inte extrem på något vis, särskilt inte om man gillar en sportig och aktiv labrador. :)
Nja, jag tycker just så - gillar utseendet på labradorer, men har svårt för pudelns utseende, framförallt tror jag pga pälsen (tycker inte att andra krullhåriga raser är särskilt snygga heller).
 
Nja, jag tycker just så - gillar utseendet på labradorer, men har svårt för pudelns utseende, framförallt tror jag pga pälsen (tycker inte att andra krullhåriga raser är särskilt snygga heller).
Jag tänkte mest på att med en helt nedklippt pudel ser man ju i princip bara siluetten och då är pudeln för mig en helt 'normal' hund. Slank och elegant. Ingenting extremt i exteriören alls.
Men jag lägger kanske större laddning i ordet 'ful' helt enkelt, för mig ska det till någonting rätt extremt och avvikande för att jag ska kalla en hund för det. :)
 
Tack för svar, det låter ju ändå överkomligt :up: Har bara haft släthåriga hundar så allt vad pälsvård heter känns både främmande och jobbigt, haha!

Har dessutom samma problem som trådstartaren Seabaz: maken tycker pudlar är "för jävla fula" så vi får se hur det blir. :grin:
Jag har bara haft släthåriga förut och tyckte dessutom att pudel var en allmänt fånig ras. Var skeptisk men valde till slut ras pga temperamentet. Det blev bra!! Inte så värst jobbigt att klippa om man inte är för petig, men framför allt slipper jag ju hår överallt!
20211220_195322.jpg
 
Exet tyckte inte om pudel innan vi började träna på SBK, där hade vi en lejonklippt som gick i samma grupp som våran Sokka och snacka om roligt hund! Han och Sokka fick dessutom tokryck på träningarna när någon av dem gjort något bra och sprang i cirklar i varsitt varv runt gruppen och gjorde high five varje gång de möttes, som det såg ut. 🙌

Klassens clowner. 😍
 
Man måste ju inte klippa nosen på pudlar om man inte vill. Min är visserligen inte renrasig men ser ut som en renrasig pudel mer eller mindre, såhär klipper jag hennes ansikte:
20211211_084145.jpg

Lite skägg alltså! Huvudet och detaljer/finlir på benen klipper jag med vanlig sax och resten med maskin. Tar ca 1 timme att klippa henne, behövs typ var 10e vecka lite beroende på hur kort jag klipper och hur långhårig jag låter henne bli.
 
Nu kan jag inte pudelpäls alls men jag har hört att de har svårt att torka helt om de blivit blöta. Men det gäller kanske bara om de har längre päls och inte kortklippt? Någon sa att de måste föna sin pudel torr efter bad och det verkar jobbigt om man bor på en ö och tänker sig bada med hunden i havet ofta.

Om en badande hund är väldigt viktigt är ju labbe det självklara valet då de oftast älskar vatten eftersom de är vattenapporterande raser. Vår golden älskade att bada. Det var enda gången han drog från oss (i övrigt lydig hund). Om vi var nära en plats där han brukade få bada sprang han i förväg dit och hoppade i vattnet. Jag tänker mig att labben och golden borde vara rätt lika när det gäller kärleken till vattnet.

Våran pudel klippte vi ner helt i April/maj ungefär, då var han kortpälsad under större delen av sommaren, sen till hösten började det bli längd (tror vi klippte en gång till under sommaren?) och under vintern var han väldigt långhårig, och då behövde han definitivt fönas för att bli torr om vi badade honom, men han var så ren i pälsen så han badades inte ofta på vintern, och på sommaren var han ju kortpälsad så då torkade han ändå.

Uppfödaren sa att han hade otroligt mycket päls, en av de mest välpälsade pudlarna hon träffat, så det kan ju vara därför vi fick lov att föna, en ”normal” pälsad pudel kanske torkar ändå.

Det största problemen var öronen, växte lika mycket päls i dom också, och trots att vi ryckte och trimmade så hade man mycket problem med öronen.

Ansiktet och tassar rakades såklart året om, växte in i ögon och munnen annars.

Även problem med att snön fastnade i pälsen på vintern, var det kramsnö så hade han stora snöbollar runt benen och under magen, men det hjälptes relativt bra med en overall.

Fantastisk och jätterolig hund var det då iallafall. Han var med mig i stallet, på ridturer, både på marken och uppe i sadeln med mig, och satt i cykelkorgen när vi cyklade.

Alltid jättesnäll mot andra hundar, men bråkade någon så var han inte sen att svara emot. Det var han som bossade hemma över den stora! 🙈😂

AAFCDDA2-6121-469E-ADDC-BA479086D418.jpeg


Tyvärr så drabbades han av diskbråck som inte ville bli bra, och efter att försökt att behandla det ett tag så fick han magsår så då gav vi upp då han hade ont, och han fick somna in strax innan han fyllde 11. Lilla Toy! ♥️
 
Jag har inte haft någon hund som INTE gillat skit, pudeln inkluderad! :D Nuvarande hund har en förkärlek för rävbajs (vi bor i skogen), både att rulla sig i det och äta det! :banghead: Pudeln gillade kobajs och rutten tång (plus att bada i träsket då...), samtliga hundar som fått chansen har ätit hästbajs... Så det är nog en hundgrej snarare än en rasgrej! :D

Min nuvarande skulle hellre dö än att rulla i skit. Hon får panik om hon råkar gå för nära någon skit som gömmer sig i gräset när vi är på promenad, hoppar rakt upp och kastar sig åt sidan, sen går hon och fnyser flera meter efter. Det är så ÄCKLIGT enligt henne!

En gång så råkade hon kliva i något skit när vi var ute i skogen, jag höll knappt på att få med mig henne hem igen, hon stod där på tre ben och vägrade röra sig och stirrade på mig med panik i blicken. 🤣
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 776
Senast: Sebastian
·
Hundavel & Ras Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 869
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Tänkt skaffa en till hund i framtiden, inte på studs, men senare. Har ingen större erfarenhet av pudlar men har alltid velat ha en...
Svar
12
· Visningar
5 052
Senast: jappisen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 971
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp