Pälsvård

MayDay

Trådstartare
Har en katt med pälsproblem, eller ja han har inga större problem men jag som han sätter tänderna i så fort kammen kommer fram tycker att det är ett problem. :D

Katten är långhårig av "lantras" ;) Han har extremt många hårstrå och de är supertunna och ungefär jämnlånga på hela kroppen. Pälsen känns ungerfär som underpäls allt ihop, dvs väldigt lätt och flygigt och extremt lätt för att tova sig. Tovorna dyker upp lite varstans, alltså inte bara under hakan, runt öronen mm utan det kan lika gärna bli en tuss mitt på sidan. De verkar dessutom dyka upp med kort varsel. Kamma en dag, dagen efter är där 4 nya tovor. Så till problemet.

Katten ifråga hatar kammen. Brukar försöka ta lite med jämna mellanrum men han uppskattar det aldrig. Yttra sig oftast med ett välplacerat bett någonstans på matte vilket gör att det tar ännu längre tid innan kammen kommer fram igen. Lite otur också måste tovorna klippas bort.
Bada går däremot väldigt mycket bättre så det brukar han få göra med 1-2månadres mellanrum.
Använder mig av en stålkam när jag kammar honom. Har en karda med men tycker inte att det kommer ner i pälsen.
I badet blir det K9 schampo och balsam. Tycker att det är ok men inte mer.

Nu har jag bestämt att ta tag i det här ordentligt och försöka få till någon form av rutin där vi slipper strider med sax och kam. Så alla ni som har långhåriga katter av alla dess slag. Hur sköter ni pälsen på bästa sätt?
Vad använder ni för att reda ut den? Hur ofta badar katten och vad använder ni för schampo/balsam? Finns det något tillskott som kanske skulle kunna få pälsen att bli bättre?

Alla råd mottages tacksamt!
 
Sv: Pälsvård

Testat borste ist? Jag har en karda på min och han spinner bara han ser den :love: Kan tänka mig att det blir lite mer massage och mindre hårda pinnar som ser lekfulla ut ;)

Borsta när han sover/myser? Då brukar dom ändå inte vara så sugna på att attackera den.
Försök hålla undan huvudet? :P
 
Sv: Pälsvård

Har en karda med små smala stålpinnar. Är det en sådan du menar? Jag upplever att den inte kommer ner i pälsen. Får inte med någon lös päls och tovor bara kasar den över. Kanske finns någon bättre sort.

Jag brukar försöka borsta honom när han sover och han biter inte speciellt hårt utan markerar bara. Det som är så trist är att det ändå inte blir bra. Katten tycker det är pest och resultatet är nja... :(
 
Sv: Pälsvård

jag har lite samma problem som du - katten blir galen när jag borstar...

Men har kommit fram till att det fungerar alldeles utmärkt om min mamma borstar katten, har ingen aning om vad de skulle spela för roll men då gillar hon de!
 
Sv: Pälsvård

Har du testat nåt sånt här?

LÄNK

En bekant hade en katt som varken accepterade kam eller karda, men en sådan här gick bättre. Antar att det inte behöver vara en kattborste egentligen, en lite tätare "människoborste" borde väl funka lika bra. Billigare med, om katten inte gillar den heller. :D

Edit: F'låt! Såg att Zorba redan kommit med tipset!
 
Senast ändrad:
Sv: Pälsvård

Skaffa en furminator det är guds gåva till långhåriga kattägare :D Sen kamma kamma kamma så du får bort så mycket underull som möjligt. När du badar katten tänk på att skölja ordentligt. När du har sköljt klart skölj i ytterligare 10 minuter.

Hur gör du när du schamponerar katten. Tar du schampo i näven o gnor in? Som vi gör när vi tvättar håret. Du ska späda ut schampot med vatten ( 1 msk i 1 liter vatten) o massera in det. sen skölj o skölj o skölj o skölj. Sen är det bara att skölja mer sen ytterligare sköljning samt torka (o föna).

Du har nu förhoppningsvis förstått att det är superviktigt att man sköljer ordentligt.
 
Sv: Pälsvård

Vad lustigt, så är min katt med. Har försökt se vad det är som min mamma gör som katten tycker är ok men kan inte komma på vad det är. Min mamma är dessutom den enda som katten hoppar upp i knäet till. Problemet är bara att mamma bor 35mil ifrån mig, så det blir lite väl långt mellan kammningarna ;)

Chappe_ , Nu förstår jag vad ni menar med karda. Trodde att ni menade typen som var längre ner på din länk, en sådan med stålpinnar. Ska gensat testas.

hundar, tycker att jag sköljer väldigt noga men ska prova och skölja ännu mer. Är det lagom att bada ungefär 1gång per månad eller blir det för ofta?
 
Sv: Pälsvård

Jag har en kisse som inte heller tycker om borsten :(
Min lösning var att hitta ett bra foder som hjälper honom med pälsen, och måste säga att det funkar jätte bra! Nu är det inte alls lika tovigt!
Ger honom eukanuba för långhåriga katter.http://www.zoowebben.se/eukanuba-hairball-p-329-c-147.aspx
Badar honom med http://www.zoowebben.se/silky-show-cat-355-ml-p-254-c-183.aspx och deras balsam i samma serie.
Handskar på både vid bad och vid borstning med denna katt :) Därför blev jag så glad när fodret hjälpte!
Ville lägga upp en bild på honom, men lyckades inte :( Någon som kan förklara för mig hur man gör?
 
Sv: Pälsvård

Har mer än en katt så eget foder till pälsbollen är inte aktuellt. Är dessutom så nöjd med det foder vi har så jag vill helst inte byta överhuvudtaget ;)

Fick ju tipset här i tråden på en annan typ av borste. Letade upp en av mina borstar bara för att testa och pälsbollen gillade den! :bump: Så i helgen har ha blivit borstad 3 gånger utan ett enda bett eller missnöjd min. Till och med lite spinn bjöd han på igår. Iofs så är inte borsten speciellt bra ur pälssynpunkt, den är liksom för gles så den varken reder ut eller får bort lös päls. Men jag tänkte försöka vänja honom vid denna borste också smyga med kammen lite då och då i fall jag hittar en tova.

Ska kolla på schampot du rekommenderade. Det är dax att köpa nytt då gamla flaskan är slut.
 

Liknande trådar

S
Hundhälsa Hej! Nu är det så att jag har gått och blivit med yorkshireterrier, tyckte det var dags med sällskap till min chihuahuakille. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Laa
·
Övr. Hund Ni som vet och har erfarenhet: finns det någon minimilängd på pälsen för att det ska vara "lönt" att ställa ut hunden? :confused...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 996
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp