Pälsvård

Enya

Trådstartare
Fler här har ju hundar med mycket päls.
Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp och sedan mest torkar av med fuktig duk och försiktigt borstar pälsen då och då, så är den myckna pälsade huskyn jag har nu som en motpol på riktigt.

Jag har funderat på hur man bäst håller pälsen i fint skick på en hund med så mycket päls? Jag är inget fan för att duscha och bada hundar ofta, typ bara för att, utan tycker inte att man ska slita på pälsens naturliga förmåga att vara ren, men pälsvård i någon form behövs absolut på en hund med päls av den kalibern. När han kom till oss förra året fick han ett rejält bad det första vi gjorde med honom, vilket behövdes, vattnet blev svart. Efter det har han inte behövt badas, men vi har några gånger spolat av hans ben lite grann då han ibland råkar pinka på sina vita framben. Borsta gör vi ofta, framför allt när han fäller och eftersom han allt som ofta kravlar i buskarna och har halva skogen med sig hem så behöver man ju också borsta bort "skogsmaterial" ur pälsen.

Ni med hundar med mycket päls, har ni någon superborste ni älskar att använda? Köpte en vanlig hundborste förra året och piggarna trillade av i början av sommaren nu, en efter en. Köpte då en stålkam av något slag som funkar ok till pälsen när han fäller, men funderar på om det finns någon mirakelpryl jag saknar?

Och vita hundar, han är ju svart och vit, benen är vita, som blir lite gulaktiga så fort han pinkar på dem och känns lite svåra att få riktigt vita alltid. Det finns ju skimmelschampo för häst, har hund något liknande?

Som varandes huskys ogillar han att borstas, men tja, det ingår liksom i livet så han får vackert finna sig i att bli ompysslad även på det viset! ;)


20200422_150354.jpg
 
Mina hundar badar 1-max 2 gånger per år med schampo. Tassar och ben vaskas av i en balja när det är skitigt ute. Gällande borstning så borstar jag alldeles för lite (har ändå långhåriga collies)... det blir mer i fällperioder och mindre resten av tiden. Har en plast"kam" med glesa, grova tänder som är jättebra för att få loss lös underull. Sen har jag några olika borstar med många små piggar i olika längd. Effileringssax är bra för tovor. Kam för mjuk päls runt öron och på magen.
 
Jag har schäferkarda och det är i princip det enda jag använder till mina dubbelpälsade corgis. I övrigt är pälsen väldigt självrenande och jag bryr mig inte om huruvida benen är tillräckligt vita eller ej (det blir omöjligt på en gård med skogen runt hörnet). Utöver kardan är handduk något vi använder ofta, drar av den fukt, lera och grus som är kvar på benen och magen när vi ska gå in.
 
Badade bara mina långhårschäfrar om jag var tvungen. Den med fruktansvärt tjock underull hade jag en speciell kam, underullskarda, till som skar bort och tunnade ur. Superbra. Till vitt som blir gult är potatismjöl bra. Suger upp och bara att borsta ur.
 
Tack för svar! då kanske jag inte ska störa mig på hans ibland lite guliga ben utan spola av när det ser ut att vara mer.

Bada tycker jag verkligen inte behövs speciellt ofta alls, han badade bara den gången förra året i april men luktar inte illa eller så.

Han har verkligen underull, man når inte ens ner till huden på vintern! Tror inte jag vill tunna ur den eftersom han sover på balkongen på natten, när han vill, får själv välja var han vill sova och då blir det där även vid minusgrader....

Men då ska jag alltså skaffa en karda utöver kammen jag har nu.

@Luff tack för tipset om potatismjöl, men jag tror jag avstår att testa. :D När jag ser bilder på folks vardagsrum här på buke ser jag fina soffor med kuddar och plädar fint placerade och ingen hundhår.... Min soffa har minst en kudde omkullvält, oftast alla tre, soffkudde på ryggen alltså, och kuddarna som jag satte i som prydnad och extra stöd hamnade alltid på golvet ihop med filten så de fick jag ta bort... och soffan är brun med vitt på! :angel::D
 
Om du vill få bort underull är Coat King eller furminator väldigt bra på polarhundar och liknande päls.

För att bara borsta ur pälsen en rejäl karda av grooming-kvalitet. Sådana billiga från dogman är bara skit.
Vill du ha något rejält är Chris Christensen Slicker Brush väldigt populär. Men kostar en slant. Annars kolla på andra stora kardor (slicker brush). Parma, 4dogs och Häromi brukar ha en del grooming-grejer :)
 
Jag har chow chow (långhår och korthår) och borstar igenom pälsen vid behov för att den ska se prydlig ut. Till långhåret använder jag en stålkam för att kamma igenom pälsen ordentligt ner till skinnet och däremellan använder jag en borste med raka stålpiggar utan plastploppar längst ut. Till korthåren använder jag främst en karda. När hundarna fäller kammar jag ur dem ordentligt med en stålkam. Jag skulle aldrig riskera att förstöra pälsen med t ex en Furminator, utan man kommer långt med bara kam och karda. För att få bort det sista när de fällt klart och för att de ska bli fräscha så badar jag dem och blåser dem torra. Då blir de fräscha i pälsen och man får bort det sista lösa håren.
xilla2_210605.jpg
 
@Luff tack för tipset om potatismjöl, men jag tror jag avstår att testa. :D När jag ser bilder på folks vardagsrum här på buke ser jag fina soffor med kuddar och plädar fint placerade och ingen hundhår.... Min soffa har minst en kudde omkullvält, oftast alla tre, soffkudde på ryggen alltså, och kuddarna som jag satte i som prydnad och extra stöd hamnade alltid på golvet ihop med filten så de fick jag ta bort... och soffan är brun med vitt på! :angel::D
Jag kör med begagnade skinnsoffor. Och mina kuddar är rätt så snuskiga alltemmellanåt eftersom jag har en dreggeljycka. Filtar har jag många. Dom hamnar ju i tvätten ofta för dom sticks efter alla gånger dom hamnat på golvet.😁 Orkar inte städa varje dag bara för att hund fäller.🐕
 

Bifogade filer

  • 1630405115613965830996033167472.jpg
    1630405115613965830996033167472.jpg
    342 KB · Visningar: 28

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
831
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 493
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 895
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 383
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp