Påhoppad igen ...

Calazirya

Trådstartare
Jag blir så matt, så less, så trött och så ARG.

Min hund är tyvärr inte guds bästa barn, vi har haft stora problem med hans aggressivitet mot andra hanhundar.

Men som vi har jobbat och kämpat för att få honom till den hund han är idag.

Så finns det ( ursäkta orden nu ) jävligt IDIOTISKA hundägare som kan förstöra allt på några minuter.

Händelseförlopp:

Jag och min sambo + hunden var ute och traskade i skogen. Eftersom jag numer kan ha min hund helt lös och han lyssnar utan tvivel på mina inkallningar så har jag honom lös i skog.

Plöstligt kommer en STOR fet labrador hane kutandes på stigen mot oss, jag kallar in min hund som kommer direkt.

Vi set ingen ägare, min sambo springer mot den hund som kommer och vrålar ( och stampar i backen )men hunden stannar inte.

Han spinger förbi och flyger på min hund :mad: fortfarande igen ägare syns till.

Slagsmål utbryter då min hund börjar förvara sig.

Då kommer en gubbe små joggande efter stigen, han ropar inte på hunden ( eller han gör närmare bestämt igenting ) som är som en igel på min.

Jag kallar in min vovve som slutar och kommer till mig. Då kastar sig ägaren på sin hund och drar den där ifrån.

Utan att fråga hur det gick så lämnar han platsen och fortsätter att ha sin hund lös ..

TACK :bow: där försvann lite av det som vi jobbat så hårt för.

/ Madelene som är fruktansvärt irriterad !
 
Sv: Påhoppad igen ...

Himla tråkigt! Men i och med att din hund kom när du kallade in honom var det kanske mer läte än bitslagsmål - eller blev han illa biten också?

Visst har ni förlorat något då ni som flockledare inte kunde försvara er hund men det är ju bara att fortsätta med samma spår som ni har jobbat med tidigare.
 
Sv: Påhoppad igen ...

det värsta med den här historien är ju den andra ägarens uppträdande... jag balanserar också lite på gränsen nu med min labbe, han är inte 100% lydig (har inte stuckit, men jag litar inte fullt på honom), men skillnaden är att är han inte välkommen så går han igen, och jag skulle inte få för mig att göra annat än att be om ursäkt och fortast möjligt få tag på min hund...
 
Sv: Påhoppad igen ...

Jag förstår att du är arg :crazy: . Det är så himla tråkigt med hundägare som inte tar sitt ansvar. Alla kan göra fel, men då kan man väl åtminstone be om ursäkt efteråt.

Min hanhund har inga problem med utfall eller så, men hans förhållande till andra hanar är klart lite infekterat, och bjuder någon upp så är han inte sen att tacka nej. Tyvärr har han fått slåss några gånger (mitt fel som missbedömt) men nu har jag tagit beslutet att han aldrig mer ska få chansen. För varje gång tar vi steget närmare ett problem, känns det som.
Att inte kunna promenera i lugn och ro, och riskera att bli påflugen fastän man har lydnad (eller t o m koppel) är tråkigt!

Vi har en spets(hane) här i byn som springer vind för våg. Hitills har han gått att skrämma iväg med rösten, men det känns ändå hemskt obehagligt. Och hur mycket man än påpekar detta för ägarna bryr de sig inte. :crazy:

Som sagt, jag förstår att du är arg!
 
Sv: Påhoppad igen ...

Jo jag tycker också det är skamligt att inte kunna be om ursäkt, och väldigt nonchalant att släppa hunden lös igen.

Han hade nollkoll på sin hund, kom säkert 1 minut efter det att hunden hoppat på oss.

Beda:

Något jag har uppfattat här i området vi bor är att många äldre
( vuxna ) har labradorer som troligtvis är dåligt lydnadstränade och understimulerade.

Jag har 3 gånger sedan vi flyytat hit blivit påhoppad av 3 olika hundar men alla har varit labradorer ( den tunga typen )
 
Sv: Påhoppad igen ...

usch så tråkigt! Tycker det är ett allt för vanligt fenomen, folk har sina hundar lösa och helt plötsligt möter man denna lösa hund. Vi träffade också en labrador av tyngre typen springande lös i skogen, den försökte komma fram till vår hund men vi lyckades skrämma bort den med diverse hjälpmedel!! Senare kommer en fet gubbe gående och blir arg på OSS för att hans hund är faktiskt inte farlig så därför kan den gå lös. Jag var arg som ett bi och skällde ut honom! Tyvärr var inte det sista gången vi träffade på denna hund lös i skogen.
 
Sv: Påhoppad igen ...

men de vill ju bara leka... :crazy: :mad:

nu när jag läste det kom jag på att jag kanske måste vara lite tydligare, ägarna kommer gärna med den kommentaren då de flesta labbar faktiskt är ganska vänligt sinnade. men min schäfertik vill minsann inte leka och tyvärr finns det de, även labbar, som svarar upp på hennes morr och skall.
 
Senast ändrad:
Sv: Påhoppad igen ...

Jo den kommentaren har jag fått många gånger.

Då brukar jag svara att min hund gillar inte andra hundar och vill inte leka, detta skall respekteras.

Dessa labbar som hoppat på oss har dock inte varit sen på att börja mucka...
 
Sv: Påhoppad igen ...

jo så är det tyvärr ofta... att de svarar upp. min labbe gör det tack och lov inte, han brukar bara stå stilla och vänta på att dom ska sluta om de flyger på, eller om han får chansen så smiter han.
 
Sv: Påhoppad igen ...

Min hund blev oxå påhoppad idag. :crazy: Av en STOR hanhund som satt bunden men slet av repet. :eek: :mad:

Trodde han skulle ha ihjäl min älskling först :cry: , men sen lyckades min komma på fötter och då bet han sej fast i den andra hunden. :devil:
Problemet va bara att få han att släppa sen men de gick efter en stund. :angel:

Min älskling verkar oskadd, ett pyttelitet sår ovanför ögat bara. Vet inte hur de gick me den andra, men han blödde iaf.

Usch. blev så himla rädd, min hund är inte i form för slagsmål längre. Han är 11 år och har kronisk artros. Men han verkar ok som tur är.

Tänk på de ni som binder era starka hundar, ha ett ordentligt rep och se till att dom sitter fast! :bow:

Obehagligt när man inte ens kan gå ut med vovven i koppel utan att behöva oroa sej för att bli överfallen. :(
 
Sv: Påhoppad igen ...

Jag brukar säga i lagom nonchalant ton " mej kvittar det, låt dem leka, det är inte så många som vill att deras hundar ska leka med mina när dom hör att dom har löss" :devil: det brukar få fart på dem


Calazirya skrev:
Jo den kommentaren har jag fått många gånger.

Då brukar jag svara att min hund gillar inte andra hundar och vill inte leka, detta skall respekteras.

Dessa labbar som hoppat på oss har dock inte varit sen på att börja mucka...
 
Sv: Påhoppad igen ...

Ibland är det skönt att ha en rottweiler. Visserligen stöter vi också på lösa hundar då och då, men när en rottis vrålar och fräser så hörs det och tjohej vilken fart hussarna och mattarna brukar få då. Enda nackdelen är väl att de mumlar något om mördarhundar, men jag orkar inte tjafsa med puckon längre. De lämnar oss ifred i varje fall.
 
Sv: Påhoppad igen ...

Vad säger lagen? Har man någon möjlighet att agera, om ens hund blir anfallen av en annan hund? :confused:
 
Sv: Påhoppad igen ...

Vi blev inte påhoppade men väl påhälsade idag.
Och det är så jääääävla irriterande.

Jag var på promis med min Lancashire Heeler och min Grand Danois tillsamans med 2 andra Grand Danois.

Vi var på ett ställe med god sikt och alla våra hundar var lösa och lekte.
Men så såg vi att det kom ett par gående med 2 boxer och 1 engelsk bulldog.

Då kopplade jag mina, eftersom jag hade båda med mig. Jag ville försäkra mig om att dom inte skulle sticka fram, uppspelta som dom var.
Jag gick även till sidan och satte mina hundar ner. Jag hade lite meck med kopplena och grejade för fullt med dem när plötsligt en fet engelsk billdog kom i full karriär mot oss.
Jag skrek och vevade mot den "Gå väck med dig"!
Den äckliga vovven reagerade inte ens.
Jag gjorde det igen men det avbört inte hennes framfart.
Då tog jag fram min fot och putade iväg henne samtidigt som jag skrek igen.
Ägarna såg måttligt roade ut.

Men det skiter jag fullkomligt i.
Hur jävla pantade var dom?
Det kunde varit farliga, rädda eller sjuka hundar den sprang fram till och dom lyfte inte ett finger för att vara ledare och inte låta hunden göra mötet på egen hand.
SKRÄMADE.
 
Sv: Påhoppad igen ...

Hej hopp!

Förstår att du är upprörd. Jag hade knappast låtit hundägaren passera utan att ha förklarat för honom hur lagen lyder samt tagit hans namn och telefonnummer ifall min hund blivit skadad och jag behöver anmäla saken. Punkt slut. Ibland är det ganska skönt att vara en supersubba... :-)

Just en liknande händelse inträffade när jag hade min lilla drever, hon blev sig aldrig lik efter den händelsen och vi kunde aldrig möta en svart hund utan att hon gjorde "utfall".

Jag är lite nervös för hur det ska gå där jag bor nu eftersom det är många lösa hundar här, och många kamphundar. Jag ska försöka hitta områden härikring som verkar "lugna"...

Jag hoppas att din hund inte tagit alltför mycket "skada" av det som hänt.

Pinglan
 
Sv: Påhoppad igen ...

*lånar svarsknappen*

Det som är jobbigt är att vi kliver tillbaks ett steg när sådant händer.

Han blir mer sur/arg mot hanhundar igen m.m
 
Sv: Påhoppad igen ...

Vad som hjälpte oss med hanhundsaggressivitet när vi mötte lösspringande hundar var att vända på klacken och springa därifrån. Dels fick min lära sig att "vi viker oss" dels fick jag motion. De flesta hundar slutar förfölja när man kommit långt nog bort från husse/matte...
 
Sv: Påhoppad igen ...

Kanske ska lägga till lite morr och fräs jag då nästa gång.

Så den slarviga husse eller matte tror att deras hund håller på att bli uppkäkad :idea:
 
Sv: Påhoppad igen ...

Förstår precis hur det känns, hade själv en hund som visade aggrissivitet gentemot
andra hanhundar. Något jag konstant fick kämpa med att försöka få bort under mina
år med honom. Hela tiden med ett steg framåt och två steg bakåt-principen tack vare
andra hundägare. Var det inte en greyhound som gång på gång sprang ifrån sin gård
och efter oss så var det min granne och hans jämte som kom eftersom grannen ansåg
det vara djurplågeri att inte låta min hund leka med honoms.
Dessutom, varför skulle han lyssna på en sådan liten flicksnärta som mig?
Han själv hade ju mångårig erfarenhet av hundar och kunde ju minsann berätta för mig
att vad jag sysslade med var djurplågeri, framförallt att säga till min hund att sätta sig
bredvid mig och stanna medans hans hund fick springa runt, kunde jag inte förstå att
dom måste få leka med varandra?
Att jag sedan hade som regel att min hund ENDAST fick leka med andra hundar
okopplad och när jag tillät det var ingenting han tänkte ta hänsyn till.
Min hund visste ju ändå vem som bestämde eftersom jag var den som gav honom mat :smirk:
Vissa människor blir man inte klok på, och det värsta är att dom flesta vägrar lyssna,
för oftast vet dom minsann bäst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund...
Svar
8
· Visningar
2 103
Senast: Smulis
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 691
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Jag brukar inte lufta mina fördomar här, men idag blev det bara för mycket. Jag och en kompis var ute och gick i skogen, och min...
2
Svar
26
· Visningar
6 085
Övr. Hund Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :) Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över...
Svar
13
· Visningar
4 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp