Paintchampionatet

malumbub

Trådstartare
I helgen var det Paintchampionat på Grevagården och precis som förra året var deltagarantalet lågt. Jag som kom dit som paintägare, men framför allt publik, skämdes över att behöva visa upp en sliten anläggning, få hästar och bristande intresse för de trevliga domarna från andra sidan Atlanten. Arrangören flyger över domare till en tävling som ska vara årets stora Painttävling...men så dyker nästan ingen upp. Jag tycker det är pinsamt.

Om man bortser från anläggningen, vad kan arrangören göra annorlunda nästa år? Jag hade tänkt delta redan i år, men hästen är inte i form, så nästa år ska vi vara där. Visst är det kul med rosetter, men jag vill ha förtjänat dem, inte fått dem bara för att det inte är fler som ställer upp. Så vad kan de göra annorlunda? Vad saknas eller behöver ändras på?



Till er som var där; det var kul att se alla fina ekipage och alla riktigt läckra hästar! :love:
 
Sv: Paintchampionatet

En sak jag direkt saknade när proppen kom upp; fler klasser för gröna ryttare. Då hade t o m kunnat ställa upp, om hästen hade varit lite mer i form. får man ut de oerfarna så att de vågar prova på, så tror jag att deltagarmängden ökar även i andra grenar/klasser.
 
Sv: Paintchampionatet

Det är väl fler än du som skyller på att hästen inte är i form.

Lätt att sitta på internet och gnälla över proppen när man inte ens deltog. Talade du om dina synpunkter på proppen för tävlingsarrangören?
 
Sv: Paintchampionatet

Nej, jag har inte kontaktat arrangören än, men det betyder inte att jag inte tänker göra det.

Jag ser inte den här tråden som gnäll. Min tanke var att få igång en diskussion om vad man kan göra bättre eller ändra på.
 
Sv: Paintchampionatet

Good Luck!

Löser du den nöten så har du räddat Western-Sverige.
 
Sv: Paintchampionatet

Good Luck!

Löser du den nöten så har du räddat Western-Sverige.

Med den inställningen kan vi ju lika gärna lägga ner... *suck*


Jag var där och tittade på kompisar som tävlade AQHA. Och ja, det var lite folk och häst. Det var första gången jag var på Greva (skratta inte :P), men jag vet inte om jag tyckte att det var speciellt slitet.
Jag hörde många som sa att det var få pga underlaget som är på Greva, men att det även fanns någon "inre strid" bland paintfolket, som jag inte riktigt förstod...
 
Sv: Paintchampionatet

Inre stridigheter i SPHA har det väl alltid varit, mer eller mindre, så det var inga nyheter direkt.

Att Grevagården bytte underlag så det inte passar för reining längre var ju ett aktivt val för att inte behöva ha oss westernryttare där mera. Trist för oss, ännu tristare för dem kan man tycka.

Vad gäller inställningen så är det inte direkt min inställning. Det är bara att titta dig omkring på alla westerntävlingar. Jättemånga ställs in pga för få anmälda. Trenden har varit så länge, iaf inom WRAS.

Själv har jag tävlat klart men ser sällan nya ansikten på banan. Bara gamla rävar och en del av dem är hjärligt less på alla nya regler, licenser och annat hit och dit. Var de nya westernryttarna, som borde ta över tävlandet, är kan man fundera över.
 
Sv: Paintchampionatet

Jag är en av dom nya som var på tävlingen!
Tyckte att anläggningen var super o trivdes bra.
Enda jag kan klaga på är att inga hålltider sattes, men det
är ju inte anläggningens fel.
Var på danska paintch. i aug o där var det 83 paintar så jag trodde
det skulle ligga runt där så lite besviken blev man ju.

111001%252520HUNTER.JPG


Nu ska vi träna för fullt under vintern för att få fram en längre hals i Huntern:)
 
Senast ändrad:
Sv: Paintchampionatet

Synd att det kom så få. Tävlingen ligger ju lite för sent på året för min del.. Fast jag har ju en quarter å inte paint. Och tittar man på SQHAs tävlingar så verkar ju W&T dra en hel del folk. Alla har ju inte EM-klara hästar utan rider gärna en sån klass som uppvärmining + att man även får dit de lite nyare ryttarna. Hade de haft fler öppna lätta klasser hade jag vart med, men nu var de ju bara en...
Själv gillar jag Grevagården mycket bättre än Axvalla, så jag är hellre där.
Roligt att de var den enda tävligen i hela Skaraborg, på hela året, som ordnade en lead line klass! Anntar att inga var med där heller. Min dotter var ju ensam ryttare i den klassen förra året och hade gärna vart med i år igen, med de kände pinsamt att komma med min ponny, som inte är paint, bara för den klassen..

Jag tycker de borde ta efter sqha, med nybörjarinfo första dan och mer lätta klasser och gärna allbreedsklasser så de får dit mer folk.
 
Sv: Paintchampionatet

Enda jag har att skylla på är avstånden. Sisådär 150mil (enkel väg) är ju inte gjort över en handvändning.

Jag hade GÄRNA visat min 15månaders painthingst, MEN det känns inte resan värd. Dels att ställa honom dom vansinningt långa sträckorna i en transport men också konstnaden, blir ju så hutlöst dyrt då det inte går att åka "över en helg". (resor, uppstallning och boende under resvägen, extra lediga dagar från jobb osv.)

För mig (observera att jag skriver MIG) skulle det optimala (eller okej det realistiska) vara om fler tävlingar låg i Sundsvall, där det finns en TOPPEN anläggning i Timrå.

Fantastiska utebanor, ridhus, gäststallar osv. och till ett rimligt avstånd från många håll. JAPP det blir längre för sörlänningarna (som dock har massor med andra tävlingar att götta sig i) MEN det är fortfarande rimligt för stora delar av sverige men också för norge/finland för dom som känner för det.

// Jeanette
 
Sv: Paintchampionatet

Avståndet är ju alltid problem i ett avlångt land,
till tävlingen i dk så hade vi precis lika långt 30mil som till Skövde.
Men 5 timmars bilfärd är smärtgränsen för mig.
 
Sv: Paintchampionatet

Ja det är ju det återkommande bekymmret.

Med fem timmar i bilen är jag glad om jag kommit till en klubbtävling eller en helgclinic.

Allt är relativt och beror på vem man frågar. För mig handlar det inte om att lägga tävlingarna närmast mig själv (och mina närmsta vänner) utan i realistisk närhet för många.
 
Sv: Paintchampionatet

Om man fick till ett bra sammarbete, mellan sqha och spha, så borde det ju inte vara omöjligt att ha tävlingar både där(Timrå) och i Skara/Skövde. Kanske inte ett championat kanske.. lite svårt att ha två... Men rastävlingar i alla fall.
 
Sv: Paintchampionatet

LÅTER SUPER!!

Det behöver absolut inte vara ett championat, men en "större" tävling, en rastävling för både SPHA och SQHA men det får gärna också vara iaf någon öppen klass.

Vore roligt med ett större meeting, (och för att locka ännu fler även ha några öppna klasser) där fler får chansen att testa på. Jag har själv bara varit och tittat och assisterat under större tävlingar i söder, just på grund av avstånden och det är verkligen någonting helt annat än en klubbtävling på hemmaplan. Vet också att det finns ett gäng här uppe som träffas och tränar på kor, har köpts in en cuttingmaskin till klubben osv. men tyvärr finns inga tävlingar inom det här uppe, kanske en chans för dom också att testa på att tävla inom det?!

:-D
 
Sv: Paintchampionatet

Och min förening har precis arrangerat årets största tävling med 30-nånting ekipage. I år har vi inte ställt in en enda tävling (inte förra året heller vill jag minnas). Det känns som att det bara blir fler och fler som vill vara med vilket är jättekul.
 
Sv: Paintchampionatet

För min del var det ekonomi'n som satte käppar i hjulet. Ofrivilligt blev jag deltidpermitterad juni-september, och det märks i plånboken när man har 40% mindre lön. Så det fanns inte en chans. Det är ju så DYRT att tävla! Bara boxen kostar ju en förmögenhet, och startavgifterna är också höga. :(
Ridning är en sport för rika människor!
Men hoppas på möjligheter för 2012 säsongen, måtte allt klaffa då!
 
Sv: Paintchampionatet

Vad gäller kostnader så behöver man ju inte stå på Grevagården, när syrran och jag var ner i början på juni så hyste vi in både oss och Fröken på Jutagården...funkade skitbra..:D
 

Liknande trådar

Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 190
Senast: emma-vsm
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 246
Senast: ako
·
Kropp & Själ Anonymt nick men "van"(?) bukefalist... Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Egentligen undrar jag om det finns flera som inte har...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 436
Senast: modig2017
·
Kropp & Själ Vet inte hur pinsamt detta kommer vara, men riktigt mycket. Ni behöver inte svara någonstans men skulle varit sjukt skönt att äntligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 103
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp