Asa_S

Trådstartare
Börjar seriöst undra om jag är slut som artist. De värsta ryggproblemen tycks ha "gått över" dvs jag känner att det finns där, men det har hållit sig i bakgrunden senaste månaden. Istället har jag fått massiva problem med en axel, som innebär väldigt begränsad användning av höger arm. Det uppstod på en arbetsresa där ett av inslagen bestod av ett närmare tre timmars långt pass på temat avstressande, frigörande dans. Förmodligen har jag väl tänjt ut eller överansträngt något fäste av något slag men det känns mer som att axeln är ur led. Jag kan dock ta tag i armen med andra handen och lyfta och röra den i nästan alla riktningar så ur led är den nog inte, jag kan bara inte använda den. Om någon har något tips för hur man får till det är jag tacksam men troligtvis är det väl bara vila och avlastning (igen!) som gäller och jag känner mig bara extremt less och gnällig eftersom det gör ont som f-n, jag är ensam hemma med 4 hästar varav en unghingst där man helst vill kunna röra sig obehindrat, det ska ledas hästar, packas hö, dras vatten, lyftas hönät etc. Vilket är svårt att göra med en hand. Jag kan inte ens öppna en dörr! Jag kan inte äta ipren heller just nu eftersom min mage inte klarar av mer retning än nödvändigt. Min enda konkreta fundering egentligen är om jag kan använda mig av arbetsgivarens kanaler för att få hjälp med detta, eftersom det utlöstes på arbetstid, även om det inte var i min ordinarie arbetsroll?
 
Sv: Paj axel

Så hade jag också och jag var tvungen att operera, tre av fyra muskelfästen var av. Inte konstigt att jag inte kunde lyfta armen, tog nån annan och lyfte var det inga problem. Sen rensade de upp i axelleden och fixade muskelfästena så jag fick tre istf fyra. Blev av med jobbet och fick ersättning för arbetsskada. Gå till läkare och be att få en röntgen till att börja med. Jag fick tjata en hel del innan jag kom rätt tyvärr (med tanke på en annan tråd).
 
Usch, det låter inte roligt. Jag är faktiskt rätt mycket bättre idag även om jag fortfarande har rejält ont och inte kan använda armen i någon större omfattning. Köpte Naproxen istället för Iprenen på inrådan av en bekant, de ska tydligen vara snällare mot magen men jag har inte testat ännu.
 
Ja, du behöver röntgas och undersökas ordentligt. En kollega hade ryckt av ett par muskler och fick vänta på operation i ett år. Men än fast hon blev tvungen att vänta så länge på operation så blev hon till slut återställd och kom tillbaks till jobbet som undersköterska nattetid. Hon är över sextio och ändå gick det bra, så det finns hopp!
Jag använder ett slags liniment som heter Sasco aloe vera rub. Det är bra för cirkulationen också är det antiinflammatoriskt. Det finns på life hälsokost. En liten tub kostar ca 130 men gillar man varan och vill ha mycket så tar dom hem en 500 ml flaska, kostar 380 kr. Jag är storkonsument och har även vidarebefodrat ett antal flaskor till kompisar i Norge. Nu har jag allt gjort fin reklam Sasco!:)
 
Vanlig röntgen visar troligen inget alls, så det tror jag inte behövs.
Däremot behöver du träffa och bli undersökt av en läkare som kan axlar, dvs en ortoped.
 
Tack för era svar! Tog en Naproxen för några timmar sedan och jag tror faktiskt att rörligheten är OK, även om det fortfarande finns lägen jag "inte går till" ännu så känns övrig funktion rätt normal och det går att styra armen med egen muskelkraft något så när nu. Jag sköt ifrån med armbågarna i soffan i går när jag skulle upp från halvliggande och det var då det vred till och blev mycket värre än tidigare men blir det ändå bättre så här fort så känns det inte som om jag vill uppta någon tid på akuten utan då försöker jag boka tid till veckan istället eftersom jag ändå dragits med det sedan mitten av februari.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 145
Senast: tornblomma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans ridlektion blev ytterligare en timme på roligaste Ägrim! :heart Fast jämfört med förra veckan var han på lite sämre humör och...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp