Paketorättvisor

I familjen är det tackolov bara min syster som har barn, 2 st. Jag har inga och vi köper inte till kusiner osv. Mina föräldrar och min moster + morbror avtalade tidigt bort all form av presentköpande både till födelsedagar och jular. Oavsett hur vi firar och med vem.

För vår familjs del är det så att jag köper till syrrans barn och dom köper nåt till mig. Jag har försökt avtala bort det men känner ändå att till barnen hör det till att köpa nåt. Syrran vill ge mig nåt eftersom jag köper åt barnen så ja, hon får väl göra det då...
Vi har ingen uttalad summa men om det är dyrare klappar det är frågan om så brukar jag köpa ihop med barnens mormor och morfar. Jag tycker av princip att antalet klappar kan hållas ner, det är sån hets i samhället. Barnen är 6 och 10 år nästa jul och jag tycker det börjar kännas svårt att hitta på bra saker, därför ber jag om önskelistor och sen väljer jag i regel en klapp var åt barnen utifrån det...

@Rugge Jag tror att ni ska försöka avtala bort hela grejen. Strunta i att köpa nåt alls? Det kommer aldrig bli millimeterrättvist, men det känns mer som en onödig källa till irritation..?
 
[QUOTE="hvala, post: 19325697, member:

Sen att känna att man satsar mycket mer än syskonen, den känslan känner jag verkligen igen. Plus att mitt ena syskons barn är så sjukt otacksamma. Vi har därför nästan helt slutat med presenter till syskonbarnen, för det blir inte bra. Jag lägger hellre pengarna på mina egna barn.
[/QUOTE]
Det är mycket det du nämner som också gör att jag känner som jag gör. Ungarna kan inte ens säga tack, och de har inte ens koll på vem som ger dem vad.
 
I familjen är det tackolov bara min syster som har barn, 2 st. Jag har inga och vi köper inte till kusiner osv. Mina föräldrar och min moster + morbror avtalade tidigt bort all form av presentköpande både till födelsedagar och jular. Oavsett hur vi firar och med vem.

För vår familjs del är det så att jag köper till syrrans barn och dom köper nåt till mig. Jag har försökt avtala bort det men känner ändå att till barnen hör det till att köpa nåt. Syrran vill ge mig nåt eftersom jag köper åt barnen så ja, hon får väl göra det då...
Vi har ingen uttalad summa men om det är dyrare klappar det är frågan om så brukar jag köpa ihop med barnens mormor och morfar. Jag tycker av princip att antalet klappar kan hållas ner, det är sån hets i samhället. Barnen är 6 och 10 år nästa jul och jag tycker det börjar kännas svårt att hitta på bra saker, därför ber jag om önskelistor och sen väljer jag i regel en klapp var åt barnen utifrån det...

@Rugge Jag tror att ni ska försöka avtala bort hela grejen. Strunta i att köpa nåt alls? Det kommer aldrig bli millimeterrättvist, men det känns mer som en onödig källa till irritation..?
Millimeterrättvisa existerar inte någonstans i världen lika fiktivt som flygande rosa elefanter 😉.
Jag personligen vill ha bort hela julklappsgrejen, oavsett relationer.
Varje år skapar det en stress, denna hets, och pengar som ska flöda,
Ibland känns det som att man lika gärna bara ku de bytt pengar med varandra.

Klapphetsen förstör hela julstämningen
 
Angående ”orättvisan” när ena familjen har fler barn än den andra. Ponera att du inte haft några barn och ditt syskon hade barn. Hade du då tyckt det känts fel att ge syskonbarnen presenter? Det hade du förmodligen inte. Fast det är egentligen samma sak.

Sen att känna att man satsar mycket mer än syskonen, den känslan känner jag verkligen igen. Plus att mitt ena syskons barn är så sjukt otacksamma. Vi har därför nästan helt slutat med presenter till syskonbarnen, för det blir inte bra. Jag lägger hellre pengarna på mina egna barn.
Jag har aldrig köpt presenter eller julklappar till mina syskonbarn. Ungarna får drivor med dyra grejer så det är helt meningslöst att försöka ge nått uppskattat åt dem 🤷‍♀️
 
Jag hade definitivt inte bytt presenter då.
Jag ser hellre att vi i vår lilla familj har en egen liten klapputdelning, och att man med resten av familjen firar med god mat och umgänge.
Barn idag blir så fixerade vid mängden klappar, vem som fick flest, störst, dyrast osv.

Min dotter fick ett par solglasögon av mig idag, köpte dem för 10 kr . Hon blev så löjligt glad.
Så oförstörd och ren glädje, över en sån billig pryl.
 
Jag hade nog försökt prata om saken. Har själv inga barn men mina kusiner (är mer som mina syskon då jag inte har några syskon) har ett respektive två barn. Vi ger ibland födelsedagspresenter om vi råkar besöka dem i närheten av födelsedagar men annars inte, julklappar lite oftare men inte så dyra saker.
Med den ena kusinen har jag faktiskt pratat om hur äckligt dyrt det är med leksaker när jag frågade vad barnen är intresserade av just nu. Vi skrattade lite åt att mina framtida ungar bara kommer få second hand och kottar. Nu lyckades vi hitta saker till en rimlig peng som matchade mot vad de önskade sig, men vi köpte även en varsin bok vilket var det som de uppskattade ännu mer. Ibland tror jag att man (man = verkligen även jag själv) måste komma ihåg att saken är viktigare än prislappen.
 
Julklappsleken är ingen dum ide alls. Har aldrig tänkt på den. Faktiskt aldrig provat ens
Med sambons familj är det också julklappslek, dels för oss vuxna (och de större barnen, det brukar vara lätt att veta vilken julklapp de vill ha så de brukar vi inte slåss om ;)) och sen brukar vi göra så att varje barn (eller vi föräldrar då) lägger typ 50-100 kr på en julklapp var, som vi sedan byter. Men då rör det sig om 1-3 barn per familj.
 
Jag har aldrig köpt presenter eller julklappar till mina syskonbarn. Ungarna får drivor med dyra grejer så det är helt meningslöst att försöka ge nått uppskattat åt dem 🤷‍♀️

Det är just det som iofs är det roliga att hitta något barnet verkligen gillar. Min lilla systerson fick en radiostyrd bil (han var tokig i Cars just då) och en lillebror samma år och meddelade sin mamma att han gillade min present mer och det var det bästa med året. :rofl:
 
Det är just det som iofs är det roliga att hitta något barnet verkligen gillar. Min lilla systerson fick en radiostyrd bil (han var tokig i Cars just då) och en lillebror samma år och meddelade sin mamma att han gillade min present mer och det var det bästa med året. :rofl:

Haha jag håller med! Mina syskonbarn gillade alltid mina presenter bäst!
När de var 6 och 10 år hittade jag en militär och polis stort leksaksset med helikoptrar bilar, gubbar osv. En helikoptern och en bil var radiostyrd dessutom.
Detta kostade runt 300kr (bara) men de fick dela på presenten och turas om!

Dom har alltid varit snälla bröder :laugh:

Bor nu i Australien sen nästan 6 år tillbaka så dessa år har blivit väldigt sporadiskt med presenter...


Sorry ot.
 
@Rugge Du kan inte se att det kanske jämnar ut sig i slutändan? På ena sidan har mina barn äldre kusiner, de är tre och mina är två så det blev alltid lite mer presenter åt deras håll när barnen var mindre. Idag är kusinerna vuxna och köper presenter åt mina barn istället. Nu fyller min äldsta 18 år och två av hennes kusiner ta med henne ut på restaurang som del av deras present.

Om det sen är situationen vid jul som du tycker är problematisk, försök hitta en lösning på det. Vi träffar kusinerna som jag skriver om ovan, på julafton. Men till frukost eller förmiddagsfika. Så då byter kusinerna julklappar och vi umgås. Det blir inga mängder med paket och när de var mindre hann de börja leka med grejerna.
Sen byter vi inom familjen på kvällen. Hos oss är då kusinerna på andra sidan med vartannat år. Nu är de mycket mindre än mina barn och får därmed betydligt fler paket. Mina får istället dyrare grejer. Mycket lugnt och alla hinner öppna i lugn och ro.
 
Går det gå ihop med andra familjemedlemmar för köpa det dom önskar sig så ni bara behöver lägga typ 100kr per barn?
Dom kan inte hjälpa ni valt skaffa färre antal barn. Blir konstigt om ni kräver dom ska köpa en dyrare present till er dotter. Blev dottern glad över senaste presenten? Om hon blev glad oavsett pris så köpte dom rätt.

Jag har ett barn plus två bonusbarn. Min syster har inget barn. Hon har i alla år köpt julklappar till alla barnen..
 
Jag kan förstå din känsla. Jag har ett barn, mina syskon har fler barn. Det jag känner är tråkigt är att jag lägger ner tid på att hitta bra presenter/julklappar till alla barn medan ett syskon inte gör det utan väljer första, billigaste sak ungefär.

Jag saknar omtanken bakom gåvan och tycker det är trist att den familjen inte riktigt ger mitt barn någon tid, försöker inte skapa en relation. Jag pratar och busar med deras barn men upplever inte att de försöker mot mitt barn så att säga.

Jag saknar nog mest lite mer intresse från deras sida egentligen, men det är ju inget jag kan påverka tyvärr.
 
Med risk för att framstå som småsint eller snål.. Here we go.

Min mans syster har fyra barn i varierande ålder från 5 upp till 15.
Vi har ett på 2.5 år

Vet inte hur jag ska formulera mig för att det ska uppfattas så som jag tänker mig.

När det kommer till födelsedagar och jul så upplever vi att det blir en del orättvisor när det ska köpas presenter och julklappar.
Vi kan lägga några hundralappar på deras 4 barn, men det är sällan de har köpt något till vårt barn som ens kommer i närheten av vad vi lägger på deras.

Har börjat tröttna lite på det hela, nu ska de snart ha kalas, och så kom önskelistan, rätt dyra saker.

Sist köpte de själv någon pärlpryl de hittat i ullared, kan inte kostat mer än 40 kr till vår dotter.
Medan de kommer med önskelistor för flera hundra.

Jag och min man har diskuterat detta och kommit fram till två alternativ.

1 - Vi köper något själv åt vår dotter i deras namn, så får de köpa till sina egna barn, i vårt namn.

2 - vi ger intej ulklappar, utan träffas bara och umgås.

Hur hade ni ställt er till det hela?
Hm jag hade inte gjort någonting utom irriterat mig.

Att göra någonting aktivt trasslar bara till livet för en.

Men jag skulle valt det billigaste på deras önskelista, kanske, om det var något vettigt.

Annars skulle jag bara alltid köpt en bok till deras barn varje födelsedag varje barn, varje år.
(Och definitivt inte uteslutit pocketböcker)

Och ok, böcker kan vara dyra, mellan 100-250 kr, men det är bra att läsa :D, främjar empati också, och det är ju era syskonbarn :D (Jag skulle valt böcker jag gillar och som är bra såklart) som ska leka med ert barn, då är empati bra.

Önskelistor är just önskelistor, inte beställningslistor faktiskt.
 
Nej. Inget uttalat.
Men även om vi skulle säga max 100 kr/ barn, så blir det ju ändå fel.
De lägger 100 kr, och vi 400
Det blir helt orättvist mellan barnen om ert barn ska ha en present för 400 kr bara för att deras fyra barn får en present var värd 100 av er. Det går absolut inte.

Däremot är det såklart knasigt om ni ger vart och ett av deras barn en present värd 200 och ert barn får av dem en present värd 40.

Det enda sättet att vinna den striden rättvist är att skaffa 8 barn för er :D. Det liksom bara är och ni kan ju bara vara glada över att ni har färre barn i övrigt.
 
Uhm apropå nästan ingenting alls (eller gammal vanlig moraltantighet)

Köper barnen inte alls några julklappar? Till varandra? till mor och farföräldrar? till sina kusiner?

Köper inte ens 15 åringen en liten present till sin minsta kusin?

Jag gav alltid bort julklappar som liten, till kusiner och mor och farföräldrar och föräldrar. (och var självklart med och valde presenter till kalas. Det var bara två killar i klassen som inte visste vad som var i presenter till kalas innan och vi skrattade åt dem lite.)

Det kan inte vara onormalt heller, om man läser Petter och Lottas jul tex eller andra gamla böcker kan man notera att barnens glädje i julen ligger mycket i att se mormor öppna presenten man gett henne. (eller såklart i det här fallet Farbror Blå och tant Grön, tant Brun och tant Gredelin.)

Är det något man berövar barn numera alltså? Glädjen i att göra/välja en present och att få se någon öppna den och säga tack? (Läser precis en Ring av Järn av Susan Cooper, det är jul och barnen köper/tillverkar alla julklappar till sina syskon och föräldrar.)

Jag tror man kan ha julklappar utan julklappshets.
 
Senast ändrad:
Uhm apropå nästan ingenting alls (eller gammal vanlig moraltantighet)

Köper barnen inte alls några julklappar? Till varandra? till mor och farföräldrar? till sina kusiner?

Köper inte ens 15 åringen en liten present till sin minsta kusin?

Jag gav alltid bort julklappar som liten, till kusiner och mor och farföräldrar och föräldrar. (och var självklart med och valde presenter till kalas. Det var bara två killar i klassen som inte visste vad som var i presenter till kalas innan och vi skrattade åt dem lite.)

Det kan inte vara onormalt heller, om man läser Petter och Lottas jul tex eller andra gamla böcker kan man notera att barnens glädje i julen ligger mycket i att se mormor öppna presenten man gett henne. (eller såklart i det här fallet Farbror Blå och tant Grön, tant Brun och tant Gredelin.)

Är det något man berövar barn numera alltså? Glädjen i att göra/välja en present och att få se någon öppna den och säga tack?

Jag tror man kan ha julklappar utan julklappshets.
Mina barn har varit involverade tidigt med att köpa presenter. Idag köper dottern de allra bästa presenterna i familjen. Inte de dyraste men de mest genomtänkta.
Jag tror det är viktigt, just nu har vi deal med syrran om att visserligen ge hennes barn mina barns gamla leksaker. Det gör att de nyss åkte hem med en stor flyttlåda med smålego. Man får nog leta för att hitta alla delar till byggsatserna men i gengäld har de fått typ 20 byggsatser och massor av bitar till fri lek. :) Men mina barn är noga med att det ska vara roliga grejer som ges bort, och vissa grejer vill de behålla själva. :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur sparar ni (och om ni vill delge, hur mycket)? Tänkte fixa konto åt lillen då hans pengar nu ligger i pappans namn. Men sparkonto är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 644
Senast: Sofie_B
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 553
Senast: Sockerbit
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 898
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 978
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp