Påkörd, vad händer nu?

Nixehen

Trådstartare
Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor.
Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage (traktor + släp) fick stopp på min bil för att backa till mötesplats om inte traktorn stannade för att släppa förbi. Då vi båda kom över krön, med svacka emellan (kort sikt och dessutom ymnigt snöfall) så var det så att säga kort varsel (inte mer än 50m eller så).
Men i allafall, jag får stopp på min bil och inser att traktorföraren ser mig betydligt senare än jag såg honom, och att han inte får hejd på sitt ekipage. Istället kommer de glidande mot mig i full fart på vägen pga halka. Traktorföraren försöker vika ut ekipaget i diket men pga halkan så händer det liksom ingenting.
Allt går på fåtalet sekunder och jag hinner inte ens få i backen på bilen innan jag har en traktor i fronten.
Både bil och traktor far ner halvt i diket och min bil är till hälften mosad. Tacka gudarna för att jag har (hade) en rejäl saab och inte körde nåt litet plastmonster...

I vart fall. Föraren pratar inte svenska och ytterst lite engelska, han är anställd på gården där jag bor (hyr bostad) så ingen okänd så. Efter att ha konstaterat att jag inte är skadad så springer han tillbaka till gården och hämtar en annan traktor för att hjälpa mig upp ur diket. Drar sedan hem mig baklänges till gården och nu står bilen här utanför.

Jag har fått namn på föraren, namn på företaget där han är anställd och deras försäkringsbolag. Skickat in en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag och de sa på telefon att eftersom jag bara har halvförsäkring på bilen så är det motpartens bolag som ska kliva in och ta det här.

Men vad händer nu? Bilen är bortom räddning, halva motorutrymmet är krossat och jag tvivlar mycket starkt på att något försäkringsbolag i skulle kosta på att laga en gammal saab med värde under 15000kr.
Bilen står här hemma som sagt, vem ser till att den kommer till skroten? Är det försäkringsbolaget eller kommer jag behöva lösa (och betala) för fortforsling själv?

Sen då? Får jag ersättning för min bil? Hyrbil under tiden jag nu står utan bil? Hur lång tid tar en utredning av det här slaget?

Jag känner mig helt handfallen!

Sjukt beroende av bil, bor mitt ute på landet och har 6km till närmaste busshållplats. En treåring som behöver på fsk för att jag ska kunna sköta mina högskolestudier. Ja ni fattar...
 

Bifogade filer

  • IMG_2147.jpg
    IMG_2147.jpg
    409 KB · Visningar: 116
Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor.
Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage (traktor + släp) fick stopp på min bil för att backa till mötesplats om inte traktorn stannade för att släppa förbi. Då vi båda kom över krön, med svacka emellan (kort sikt och dessutom ymnigt snöfall) så var det så att säga kort varsel (inte mer än 50m eller så).
Men i allafall, jag får stopp på min bil och inser att traktorföraren ser mig betydligt senare än jag såg honom, och att han inte får hejd på sitt ekipage. Istället kommer de glidande mot mig i full fart på vägen pga halka. Traktorföraren försöker vika ut ekipaget i diket men pga halkan så händer det liksom ingenting.
Allt går på fåtalet sekunder och jag hinner inte ens få i backen på bilen innan jag har en traktor i fronten.
Både bil och traktor far ner halvt i diket och min bil är till hälften mosad. Tacka gudarna för att jag har (hade) en rejäl saab och inte körde nåt litet plastmonster...

I vart fall. Föraren pratar inte svenska och ytterst lite engelska, han är anställd på gården där jag bor (hyr bostad) så ingen okänd så. Efter att ha konstaterat att jag inte är skadad så springer han tillbaka till gården och hämtar en annan traktor för att hjälpa mig upp ur diket. Drar sedan hem mig baklänges till gården och nu står bilen här utanför.

Jag har fått namn på föraren, namn på företaget där han är anställd och deras försäkringsbolag. Skickat in en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag och de sa på telefon att eftersom jag bara har halvförsäkring på bilen så är det motpartens bolag som ska kliva in och ta det här.

Men vad händer nu? Bilen är bortom räddning, halva motorutrymmet är krossat och jag tvivlar mycket starkt på att något försäkringsbolag i skulle kosta på att laga en gammal saab med värde under 15000kr.
Bilen står här hemma som sagt, vem ser till att den kommer till skroten? Är det försäkringsbolaget eller kommer jag behöva lösa (och betala) för fortforsling själv?

Sen då? Får jag ersättning för min bil? Hyrbil under tiden jag nu står utan bil? Hur lång tid tar en utredning av det här slaget?

Jag känner mig helt handfallen!

Sjukt beroende av bil, bor mitt ute på landet och har 6km till närmaste busshållplats. En treåring som behöver på fsk för att jag ska kunna sköta mina högskolestudier. Ja ni fattar...
Tror inte försäkringsbolaget kommer att reparera din bil.
En sak bara, har motparten körkort/förarbevis på traktorn. Har han inte det som är giltigt är det hans fel men automatik. tänk på att utländska kort och gröna kort har en begränsad giltighet. Se om du kan få tag i uppgifterna. Du kommer nog få lite pengar för bilen, inte mycket men lite.
 
När vårt släp blev påkörd av en traktor och som vi också bara hade halvförsäkring på = motpartens försäkring gäller. För oss var det givet att det var han som var vållande. Skickade in allt samma dag sedan var det tyvärr en väldigt lång process i och med att mitt försäkringsbolag behövde gå igenom vissa steg med motpartens. Jag tror vi fick skadan mitten på april och sedan dröjde det till mitten på augusti innan det var klart. När det var klart gick det dock fort. De ville inte laga släpet och efter att vi var överens om ersättning tog det bara 2-3 dagar innan vi hade pengarna. Misstänker att de inte heller komma laga din bil...

Men så ja, jag hoppas verkligen inte det tar lika lång tid för dig. Vi låg ändå på och ringde vårt försäkringsbolag ofta för att de hela tiden skulle driva processen mot hans bolag. Om det hade betydelse vet jag inte! :)
 
Din bil kommer bli inlöst mot marknadsvärde.
Om du får hyrbil beror på din försäkring. Jag har blivit erbjuden det vid två olyckor men tackade nej vid första då det trots allt kostar en del. Det blev billigare att låna en bil av en vänn mot några hundralappar. Vid andra tillfället hade jag inget annat val pga jobbet och tog en bil.
Man brukar få betala en milkostnad plus försäkring på lånebil. I försäkrungspappren brukar det låta som om man "får" lånebil utan kostnad.

Hur snabbt din bil blir inlöst är olika. Vid ett tillfälle tog det 2 dagar från det att bilen lämnades in till pengarna satt på kontot. Vid det andra tillfället tjaffsades det fram och tillbaka i nära två månader då försäkringsbolaget gav mig ett riktigt skambud för bilen.
 
Senast ändrad:
Din bil kommer bli inlöst mot marknadsvärde.
Om du får hyrbil beror på din försäkring. Jag har blivit erbjuden det vid två olyckor men tackade nej vid första då det trots allt kostar en del. Det belv billigare att låna en bil av en vänn mot några hundralappar. Vid andra tillfället hade jag inget annat val pga jobbet och tog en bil.
Man brukar få betala en milkostnad plus försäkring på lånebil. I försäkrungspappren brukar det låta som om man "får" lånebil utan kostnad.

Hur snabbt din bil blir inlöst är olika. Vid ett tillfälle tog det 2 dagar från det att bilen lämnades in till pengarna satt på kontot. Vid det andra tillfället tjaffsades det fram och tillbaka i nära två månader då försäkringsbolaget gav mig ett riktigt skambud för bilen.
Vi hade hyrbil och behövde inte betala något alls förutom att fylla på bensintanken, Ica försäkring (helförsäkring).
Hade blivit påkörda av en lastbil bakifrån och en del på bilen behövde lackas om.
Så det skiljer nog från försäkringsbolag till försäkringsbolag :)
De gånger jag inte använt hyrbil har jag fått pengar istället.
 
Vi hade hyrbil och behövde inte betala något alls förutom att fylla på bensintanken, Ica försäkring (helförsäkring).
Hade blivit påkörda av en lastbil bakifrån och en del på bilen behövde lackas om.
Så det skiljer nog från försäkringsbolag till försäkringsbolag :)
De gånger jag inte använt hyrbil har jag fått pengar istället.

Det har också väldigt mycket med försäkringsform att göra. Halvförsäkring brukar ha ett betydligt sämre skydd, även om en själv inte är vållande.

Jag hade tagit ett snack med mitt försäkringsbolag, de ska sedan komma överens med motpartens försäkringsbolag. Det är alltså ditt eget bolag som ska godkänna lånebil.
 
Vi hade hyrbil och behövde inte betala något alls förutom att fylla på bensintanken, Ica försäkring (helförsäkring).
Hade blivit påkörda av en lastbil bakifrån och en del på bilen behövde lackas om.
Så det skiljer nog från försäkringsbolag till försäkringsbolag :)
De gånger jag inte använt hyrbil har jag fått pengar istället.

Jag måste kolla upp ICAs försäkring!! 👍
 
Det har också väldigt mycket med försäkringsform att göra. Halvförsäkring brukar ha ett betydligt sämre skydd, även om en själv inte är vållande.

Jag hade tagit ett snack med mitt försäkringsbolag, de ska sedan komma överens med motpartens försäkringsbolag. Det är alltså ditt eget bolag som ska godkänna lånebil.
Jag har iofs alltid haft helförsäkring.
Men första gången hade jag ett uselt budgetbolag.
Sista gången hade jag en av de största och blev påkörd av en med stopplikt. Försäkringen tog 2/3 av milkostnaden samt försäkringen.
 
Jag har iofs alltid haft helförsäkring.
Men första gången hade jag ett uselt budgetbolag.
Sista gången hade jag en av de största och blev påkörd av en med stopplikt. Försäkringen tog 2/3 av milkostnaden samt försäkringen.

För vad? Lånebil eller bil inlånad vid sidan av? (av bekant eller så)
 
Det har också väldigt mycket med försäkringsform att göra. Halvförsäkring brukar ha ett betydligt sämre skydd, även om en själv inte är vållande.

Jag hade tagit ett snack med mitt försäkringsbolag, de ska sedan komma överens med motpartens försäkringsbolag. Det är alltså ditt eget bolag som ska godkänna lånebil.
Ja absolut, visst är det så! En får ju läsa i villkoren för just den försäkring en har.
 
Jag måste kolla upp ICAs försäkring!! 👍
När vi tecknade den för två år sedan var det det bolag som hade bäst pris och bra villkor tyckte jag. Jämförde med alla dom andra stora bolagen. Innan hade jag Länsförsäkringar och även haft If. Men det var dyrare. Fick också någon typ av extra stamkundsbonus från Ica då de hade något erbjudande.
 
Fick precis besked att jag kanske kan vara berättigad hyrbil i ovanstående fall, om jag har MER-tillägg till halvförsäkring och i så fall först efter bedömning från mitt försäkringsbolag (LF).
 
När vi tecknade den för två år sedan var det det bolag som hade bäst pris och bra villkor tyckte jag. Jämförde med alla dom andra stora bolagen. Innan hade jag Länsförsäkringar och även haft If. Men det var dyrare. Fick också någon typ av extra stamkundsbonus från Ica då de hade något erbjudande.
Jag är ICA-kund så detta ska jag absolut kolla upp. Kikade runt lite lätt nått år sen när de där gratismånaderna var slut men vid en snabbskumning var den jag hade billigast och vilkoren var rätt bra trots allt så jag la ingen energi på att byta. Kanske dags nu :)
 
Jag är ICA-kund så detta ska jag absolut kolla upp. Kikade runt lite lätt nått år sen när de där gratismånaderna var slut men vid en snabbskumning var den jag hade billigast och vilkoren var rätt bra trots allt så jag la ingen energi på att byta. Kanske dags nu :)
Har även deras hemförsäkring och varit väldigt nöjd! Har behövt använda den två gånger och det har aldrig varit några problem. Snabbt och smidigt.
 
Den kommer ju helt klart bli utlöst. Den behöver troligen till verkstad oavsett för att kunna ge en offert på jobbet och sen tar FB ställning till om bilen ska lösas ut. Isåfall ordnar de med bärgning till skrot och du får din bil värderad och pengarna in på kontot. För min bil tog det 6 veckor från skada till skrot och utbetalning, mitt i sommaren.

Hyrbil Får du om din försäkring täcker det. Om inte får du någon form av ersättning för stillastående bil, jag fick 25 kr per dag.

I mitt fall var det turligt nog så att jag krockade på väg hem från bilfirma efter att ha köpt ny bil som jag skulle hämta några dagar senare...

Fick bättre betalt för inlösen än jag skulle fått privat.
 
Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor.
Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage (traktor + släp) fick stopp på min bil för att backa till mötesplats om inte traktorn stannade för att släppa förbi. Då vi båda kom över krön, med svacka emellan (kort sikt och dessutom ymnigt snöfall) så var det så att säga kort varsel (inte mer än 50m eller så).
Men i allafall, jag får stopp på min bil och inser att traktorföraren ser mig betydligt senare än jag såg honom, och att han inte får hejd på sitt ekipage. Istället kommer de glidande mot mig i full fart på vägen pga halka. Traktorföraren försöker vika ut ekipaget i diket men pga halkan så händer det liksom ingenting.
Allt går på fåtalet sekunder och jag hinner inte ens få i backen på bilen innan jag har en traktor i fronten.
Både bil och traktor far ner halvt i diket och min bil är till hälften mosad. Tacka gudarna för att jag har (hade) en rejäl saab och inte körde nåt litet plastmonster...

I vart fall. Föraren pratar inte svenska och ytterst lite engelska, han är anställd på gården där jag bor (hyr bostad) så ingen okänd så. Efter att ha konstaterat att jag inte är skadad så springer han tillbaka till gården och hämtar en annan traktor för att hjälpa mig upp ur diket. Drar sedan hem mig baklänges till gården och nu står bilen här utanför.

Jag har fått namn på föraren, namn på företaget där han är anställd och deras försäkringsbolag. Skickat in en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag och de sa på telefon att eftersom jag bara har halvförsäkring på bilen så är det motpartens bolag som ska kliva in och ta det här.

Men vad händer nu? Bilen är bortom räddning, halva motorutrymmet är krossat och jag tvivlar mycket starkt på att något försäkringsbolag i skulle kosta på att laga en gammal saab med värde under 15000kr.
Bilen står här hemma som sagt, vem ser till att den kommer till skroten? Är det försäkringsbolaget eller kommer jag behöva lösa (och betala) för fortforsling själv?

Sen då? Får jag ersättning för min bil? Hyrbil under tiden jag nu står utan bil? Hur lång tid tar en utredning av det här slaget?

Jag känner mig helt handfallen!

Sjukt beroende av bil, bor mitt ute på landet och har 6km till närmaste busshållplats. En treåring som behöver på fsk för att jag ska kunna sköta mina högskolestudier. Ja ni fattar...
Skönt att det ändå gick bra med dig!
Punkta ner alla dina frågor och ring ditt försäkringsbolag igen och ställ dem. De är vana att svara på såna här saker. Det är som sagt väldigt olika beroende på försäkringsbolag så det är svårt för någon annan att svara på. Det jag har varit med om är att försäkringbolaget hämtar bilen, kontrollerar skadorna på verkstad och gör en bedömning. I det här fallet låter det troligaste att de kommer lösa in bilen.
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 126
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp