Påkörd katt

sandra87_

Trådstartare
Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom fart över vägen precis när min pappa körde förbi. Han missade den första katten men körde troligtvis på våran.
Han hann inte se katten men han körde på något.

Vi har letat, lockat, ropat i timmar varje dag. Även provat att röra mig tyst i det området han brukar vara och som det hände i för att försöka se honom och få honom att kanske följa med hemåt. Ställt ut mat som luktar mkt.
Har inte hittat ett spår efter katten. Han kommer alltid hem varje kväll så att det var han som blev påkörd känns ganska troligt.

Igår ringde en granne och hade sett honom på fältet utanför deras hus. Han brukar hänga där om dagarna i vanliga fall. Det såg ut som att han var på väg hemåt. Vi har inte sett honom men jag var åter ute på kvällen när dom hade ringt och lockade.

Idag har jag jagat fatt på en fälla att låna från kommunens jägare. Tror inte att vi kommer att få tag i honom annars ifall han har blivit rädd.
Vanligtvis är det en tuff och sällskaplig katt men han visar sig ju inte alls för oss just nu.

Min fråga är alltså: Var borde jag ställa fällan? Nära hemma eftersom han sågs på väg åt vårt håll? Eller ladan där jag misstänker att han kanske gömmer sig då det är en plats han brukar vara på i vanliga fall? Den ligger i anslutning till fältet han sågs på men då var han ju som sagt på väg hemåt. Det var igår eftermiddag han sågs.
 
Min ena katt åkte snålskjuts i grannens bil i motorutrymmet. Grannen tyckte efter några hundra meter att det skumpade till i bilen och såg katten försvinna i backspegeln. Troligtvis hade han kört i en håla i grusvägen och katten tappade balansen i samma veva, lyckades missa däcken på bilen och försvann. Vi letade i flera dygn efteråt men återfann katten hel och välbehållen i ett närliggande skjul. Jag hade satsat på att leta i närliggande skjul eller lador och placerat fällan där.
Hoppas kisse kommer tillrätta ❤️ Det var flera år sedan det hände mig och min katt som i skrivande stund ligger i soffan bredvid mig men fan för den ångest att inte veta..
Jag tror det rörde sig om tre till fyra dygn innan vi lockade fram henne från sitt gömställe.
 
Ställ fällan där han rör sig i vanliga fall och lägg in både mat och något som luktar hemma. Har ni kattlåda så ställ ut den åt något annat håll han brukar röra sig, välbekanta lukter kan locka hem.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 731
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 918
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
3 962
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp