Pålägg matsäckssmörgås

Nja?
Om man ska äta den där mackan till lunch så behöver den innehålla en hel del kalorier för att funka som bränsle resten av dagen.

Absolut! Men både bröd (som ju är relativt högt i kalorier generellt), jordnötssmör och en av de mest kaloritäta frukterna känns lite väl kaloririkt för just mig, just nu (men det är säkert gott och bra ändå!)
 
Så hemskt många kalorier är det inte i en matsked jordnötssmör, som väl är ungefär den mängd man brer på brödskivan?

Nej men t.ex. en macka med jordnötssmör och banan är ju betydligt mer kaloririk än en macka med exempelvis färskost och tomat, bara som jämförelse. Nu kanske inte färskost och tomat är lika gott, men bara som ett exempel :)
Säger alltså inte att det är nåt fel på jordnötssmör och banan på macka, det är bara lite väl kaloririkt för min smak just nu
 
Behöver tips! Lunchmacka som äts kall, vad kan man ha på en sån? Har möjlighet att förvara i kyl så det behöver inte vara nåt som klarar rumstemperatur.
Vegetariskt, inte ägg, lätt att förbereda och åt det kalorisnåla hållet. Keso går bort pga konsistens så inget med sån konsistens. Har ni några bra tips?
1) Tomater, mozzarella och basilika.
2) kokta och mixad sötpotatis, med lite chili/sambal olek och lime i.
3) fetaostcreme
4) mixade kikärtor med olja och vitlök i.
5) blandade svarta, vita bönor med soltorkade tomater med olja, vinäger och italiensk salladskrydda.
5) chevreost, honung och nötter
6) avocado, tomater och basilika
7) guccamole
 
Köttsubstitut av soja nej tack. Falafel, picklad lök, tzatziki, bönröror är godare.
De flesta här har ju dock inte rekommenderat köttsubsitut av soja?
Pärsons skivor och salami och Eldorados Vegosalami är baserat på äggvita (funkar alltså inte om man är vegan), Quorns skivor är veganska och baserade på mycoprotein och Peas of heaven baserat på ärtprotein.
Väldigt få vegopålägg är sojabaserade och vill man ha tofu kan man köpa svenskproducerad tofu 😊
 
Annars soppa
Har nyligen köpt min första frysta falafel. Den går att äta som den är, men mycket godare om den får stekyta i pannan. Snåla inte med oljan.

Det står på paketet. De som kan micras funkar kalla men de som ska tillsgas i ugn enl paketet "ska" göra det.
Sen kan man så klart göra som man vill, tänkte mest påpeka att det finns olika sorter.
 
Jag tycker faktiskt att något så enkelt som några salladsblad är gott som pålägg. Hade jag ofta när jag som ung hade smörgås med till jobbet. En fördel är också att det inte behöver förvaras kallt. Vill man piffa till det så kan man ha på torkade tomater eller rostad lök också.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tapenade är också gott. Godast om man finhackar oliver av bra kvalitet själv, men finns ju att köpa färdigt också. Hummus som någon nämnde är ju också ett bra alternativt om man inte har så mycket olja i.
 
Tapenade är också gott. Godast om man finhackar oliver av bra kvalitet själv, men finns ju att köpa färdigt också. Hummus som någon nämnde är ju också ett bra alternativt om man inte har så mycket olja i.

Obs att tapenade ofta innehåller sardeller. Måste läsa noga på innehållsförteckningen...
 
.
Väldigt få vegopålägg är sojabaserade och vill man ha tofu kan man köpa svenskproducerad tofu 😊

De gula förpackningarna (minns ej vad de heter men finns på Willys och Ica i vilket fall) är Så jäkla bra. Det stora blocket på 400g lägger jag i press 10-15 min och sedan är det outstanding i konsistens, skulle säkert tom kunna hyvlas med osthyvel om en pressar ur mindre vätska?. Billigt också jämförelsevis tycker jag.
 
De gula förpackningarna (minns ej vad de heter men finns på Willys och Ica i vilket fall) är Så jäkla bra. Det stora blocket på 400g lägger jag i press 10-15 min och sedan är det outstanding i konsistens, skulle säkert tom kunna hyvlas med osthyvel om en pressar ur mindre vätska?. Billigt också jämförelsevis tycker jag.
Ja från Yi-pin! Tycker det är den godaste. Superbra och svensk tofu :)
 
Vi är tillfälligt fast i tennisträsket härhemma och äter Cucumber Sandwich a la Wimbledon*.
- Vitt bröd utan kanter, tunnt smörlager, 9 gurkskivor.
Frångå originaltemat och sänk kaloriantalet genom att ta bort smöret helt och avlägsna kanterna på gurkan.

- Går att få veganskt med rätt bröd.
- Funkar kallt, men åldras med tveksam värdighet.
- Lågkalori och nästintill helt utan näring.


* tillsammans med Pimms's cup som förrätt till Fish n chips, strawberries & cream
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp