Pålagring på atlaskotan

ztsu

Trådstartare
Var på klinik med min häst igår eftersom han under en tid visat olika diffusa symptom både i ridning och hantering, och min magkänsla sa mig att något inte stod helt rätt till. Jag trodde det satt i ryggen, men istället visade han sig ha dubbelsidig kotledsinflammation fram.

Vet. tyckte också att han var extremt stel i halsen både vid visitering och under ryttare, och även att det var lite för stor skillnad mellan hur han arbetade i höger/vänster varv för att ignorera att något kanske var fel där. Han röntgades och de såg tveksamheter varpå även UL beställdes. Halskotorna var UA vid UL, däremot visade han sig ha en pålagring på atlaskotan.

Vet. menade på att hans problem i ridningen kan bero på denna pålagring, men att så troligtvis inte är fallet. Hon sa att hon ser många hästar med denna typ av förändring som funkar precis som de skall utan besvär och menade på att det är troligare att det är kotledsinflammationerna som vållar problem. När jag googlar och läser om pålagringar på atlaskotan och de andra kotorna i hals/nacke får jag dock en helt annan bild. Var och varannan häst har fått somna in, och tyvärr stämmer rätt många av hans symptom in på de symtom som jag läser om när jag läser dessa mardrömsberättelser.

Vet. var inte alls oroad över pålagringen dock och trodde som sagt inte att det är den som besvärar honom. Hennes teori var att han haft ont i framkotorna och därför spänt sig = spänd nacke och övriga symptom. Hon sa dock att det också kan vara så att han pga pålagringen spänner sig och belastar fel = kotledsinflammationerna har uppstått pga det. Denna teori höll hon dock som mindre trolig än den första.

Är det någon här som har erfarenheter av pålagringar på just atlaskotan?
Ska jag lita på vet.? Jag vill ju gärna göra det eftersom hennes prognos är så mycket ljusare, men när min förra häst var dålig felbehandlades hon på (en annan) klinik ett flertal gånger så jag är nog tyvärr lite skadad av det. Därav min skepsis och osäkerhet kring huruvida man egentligen kan lita på veterinärer eller inte :(
 
Min häst har pålagringar i en nackkota, och jag fick ungefär samma besked som du. Att en del hästar kan fungera trots pålagringarna. Behandla vänta och se. Låt honom vara så gör vi en ny utredning om ett år var beskedet.
Min magkänsla har hela tiden sagt att han kommer aldrig att vara ridbar igen så för mig var han redan då utdömd som ridhäst. Tyvärr går det inte åt rätt håll med honom.

Tyvärr tror jag ingen veterinär kan säga säkert hur det kommer att utvecklas för din häst, och tyvärr finns inte heller mycket man kan göra. En pålagring är en pålagring. Bara tiden kan säga åt vilket håll det går.
Vad har din för symptom?
 
Jag tycker nog att du i ett första läge kan lita på din veterinär och behandla och sätt igång enligt ord. Sedan får man väl se hur det utvecklar sig. Det är bra att vara kritisk, men man måste också försöka lita på veterinären som faktiskt sett hästen. Förutsatt att veterinären inte känns helt inkompetent/nonchalant, för då skulle jag helt oavsett gått till någon annan.
 
Min häst har pålagringar i en nackkota, och jag fick ungefär samma besked som du. Att en del hästar kan fungera trots pålagringarna. Behandla vänta och se. Låt honom vara så gör vi en ny utredning om ett år var beskedet.
Min magkänsla har hela tiden sagt att han kommer aldrig att vara ridbar igen så för mig var han redan då utdömd som ridhäst. Tyvärr går det inte åt rätt håll med honom.

Tyvärr tror jag ingen veterinär kan säga säkert hur det kommer att utvecklas för din häst, och tyvärr finns inte heller mycket man kan göra. En pålagring är en pålagring. Bara tiden kan säga åt vilket håll det går.
Vad har din för symptom?

På vilket sätt behandlades han? Enligt vet. kan man inte behandla pålagringar på atlaskotan och min häst har bara behandlats för kotledsinflammationena fram.
 
På vilket sätt behandlades han? Enligt vet. kan man inte behandla pålagringar på atlaskotan och min häst har bara behandlats för kotledsinflammationena fram.
Man kan behandla det med kortisonspruta ifall han hade en inflammation men din hade ingen inflammation vid kotan eller?

Annars är det nog tyvärr inte bra ifall hästen har symptomen med stelheten osv utan att det är inflammerat, det kan ju betyda att hästen är påverkad utan att det går att behandla det. Men det kommer ju visa sig om kotledsinflammationen försvinner eller inte, försvinner den och inte kommer tillbaka plus att hästen blir mjukare i halsen osv så är ju inte hästen påverkad av pålagringen förmodligen.
 
Åk till en annan klinik för en second opinion?
Jag tycker nog att du i ett första läge kan lita på din veterinär och behandla och sätt igång enligt ord. Sedan får man väl se hur det utvecklar sig. Det är bra att vara kritisk, men man måste också försöka lita på veterinären som faktiskt sett hästen. Förutsatt att veterinären inte känns helt inkompetent/nonchalant, för då skulle jag helt oavsett gått till någon annan.

Jag känner att jag litar på henne i dagsläget, finns ingen anledning att inte göra det. Men jag är lite ambivalent pga mina tidigae erfarenheter..
 
Man kan behandla det med kortisonspruta ifall han hade en inflammation men din hade ingen inflammation vid kotan eller?

Annars är det nog tyvärr inte bra ifall hästen har symptomen med stelheten osv utan att det är inflammerat, det kan ju betyda att hästen är påverkad utan att det går att behandla det. Men det kommer ju visa sig om kotledsinflammationen försvinner eller inte, försvinner den och inte kommer tillbaka plus att hästen blir mjukare i halsen osv så är ju inte hästen påverkad av pålagringen förmodligen.

Han hade så vitt jag förstod det inte någon inflammation i atlaskotan utan en pålagring.
 
Han hade så vitt jag förstod det inte någon inflammation i atlaskotan utan en pålagring.
Grejen är ju att pålagringar leder ofta till inflammationen som ofta påverkar hästen. Inflammationen leder till mera pålagringar osv, ond cirkel. Därför är det ju det viktiga att få bort den så inte mera pålagring bildas. Vilket ju inte är så i ditt fall. Kan vara både positivt och negativt. Negativt på det sättet att är det det som orsakar problemen så finns det inte så mycket att behandla eftersom att hästen utan inflammation är såpass påverkad av pålagringen så att säga.

Är det ingen inflammation i dagsläget så kanske hästen har gått med pålagringen hela sitt liv utan att bli påverkad och då är ju prognosen god. Frågan är ju varför hästen fått kotledsinflammationerna.
 
Grejen är ju att pålagringar leder ofta till inflammationen som ofta påverkar hästen. Inflammationen leder till mera pålagringar osv, ond cirkel. Därför är det ju det viktiga att få bort den så inte mera pålagring bildas. Vilket ju inte är så i ditt fall. Kan vara både positivt och negativt. Negativt på det sättet att är det det som orsakar problemen så finns det inte så mycket att behandla eftersom att hästen utan inflammation är såpass påverkad av pålagringen så att säga.

Är det ingen inflammation i dagsläget så kanske hästen har gått med pålagringen hela sitt liv utan att bli påverkad och då är ju prognosen god. Frågan är ju varför hästen fått kotledsinflammationerna.

Det fanns ingen vätska runt pålagringen, vilket var bra sa vet. Och det är väl vätskan som visar på en inflammation va?

Kotledsinflammationerna är nog tyvärr på grund av mig. Jag har nog helt enkelt ridit honom för mycket :(
Han kom till mig i januari och åren innan han kom till mig reds han 3-4 dagar i veckan av olika medryttare. Jag satte igång honom lugnt men har sedan ridit 6-7 dagar i veckan. 60/40 ute och på banan typ. Det har uppenbarligen varit för mycket för honom..
Han är 16 år och har gått som ridskolehäst mellan 7år-14år.

Han har hela tiden haft svårt att samla sig och det tog mig flera månader att få honom att ens börja ta stöd på bettet och söka sig neråt. Han är väldigt oliksidig i varven vilket vet. också påpekade vid ridprovet igår. "hans högergalopp är förskräcklig" sa hon :D
 
Det fanns ingen vätska runt pålagringen, vilket var bra sa vet. Och det är väl vätskan som visar på en inflammation va?
Jag tror det.
Kotledsinflammationerna är nog tyvärr på grund av mig. Jag har nog helt enkelt ridit honom för mycket :(
Fast då ska du i dagsläget vara lite åt det glada hållet pga att det finns någonting du kan göra annorlunda! Du har någonting du kan förändra, hade varit värre om du hade gjort rätt och det ändå blivit fel. Det är ju aldrig kul att ha ridit hästen såpass att den fått problem men nu vet du vad du kan ändra på iallafall och chansen är stor att hästen kan leva vidare.

Har hästen dessutom varit en ridskolehäst så är det inte konstigt du haft det svårt att rida hästen i rätt form, ett par ridskolehästar jag ridit har varit fruktansvärt stela, kan tänka mig att sådana hästar tar tid att ändra på. Ofta kan det ju också vara så att när man börjar få loss en sådan häst, mjukgör en sådan häst att problemen kommer fram så att säga när den börjar slappna av i vissa muskler osv.
 
Jag tror det.

Fast då ska du i dagsläget vara lite åt det glada hållet pga att det finns någonting du kan göra annorlunda! Du har någonting du kan förändra, hade varit värre om du hade gjort rätt och det ändå blivit fel. Det är ju aldrig kul att ha ridit hästen såpass att den fått problem men nu vet du vad du kan ändra på iallafall och chansen är stor att hästen kan leva vidare.

Har hästen dessutom varit en ridskolehäst så är det inte konstigt du haft det svårt att rida hästen i rätt form, ett par ridskolehästar jag ridit har varit fruktansvärt stela, kan tänka mig att sådana hästar tar tid att ändra på. Ofta kan det ju också vara så att när man börjar få loss en sådan häst, mjukgör en sådan häst att problemen kommer fram så att säga när den börjar slappna av i vissa muskler osv.

Ja, det är ju bra. Fast samtidigt kan jag tycka att en 16-åring i god form borde klara 3 pass på banan och 4 turer i naturen (ibland arbete men oftast kravlöst, ibland bara skritt och ibland alla gångarter) utan att få kotledsinflammationer båda fram. Men saker och ting är väl inte alltid som de borde antar jag :(

Vet. sa att om det är atlaskotan som spökar så kan han ha klarat sig utan symptom just för att han troligtvis har sluppit krav på form och samling på ridskolan. Men då istället blivit extremt stel och oliksidig. Men i dagsläget går det ju bara att spekulera. Jag tror precis som du säger att när han slappnat av på vissa ställen så har bekymmer uppkommit på andra.
 
Ja, det är ju bra. Fast samtidigt kan jag tycka att en 16-åring i god form borde klara 3 pass på banan och 4 turer i naturen (ibland arbete men oftast kravlöst, ibland bara skritt och ibland alla gångarter) utan att få kotledsinflammationer båda fram. Men saker och ting är väl inte alltid som de borde antar jag :(

Vet. sa att om det är atlaskotan som spökar så kan han ha klarat sig utan symptom just för att han troligtvis har sluppit krav på form och samling på ridskolan. Men då istället blivit extremt stel och oliksidig. Men i dagsläget går det ju bara att spekulera. Jag tror precis som du säger att när han slappnat av på vissa ställen så har bekymmer uppkommit på andra.
Det är sant, en 16 åring, eller vilken frisk häst som helst bör klara att gå på det sättet. Men med tanke på halsproblemen där så kanske du får byta bort tex dressyrformen och kanske sikta in dig på något annat ridsätt, tex westernstil som har en annan typ av form, lite öppnare lägre form så att hästen inte behöver anstränga nacken så som den gör i engelsk ridning så att säga, helt enkelt rida hästen så den blir avslappnad men att hästen lite får lägga sig i formen som passar den hädanefter. Bara lite spekulering här från min sida.
 
Det är precis som @Grazing skriver, man behandlar inflammationen. På min hjälpte det inte alls.
Sedan får man tänka på att i nacken går alla nerver ut i kroppen, en pålagring kan trycka på nerver och ge "skumma" symptom i övriga kroppen. Så var uppmärksam på udda beteenden.
 
Det är sant, en 16 åring, eller vilken frisk häst som helst bör klara att gå på det sättet. Men med tanke på halsproblemen där så kanske du får byta bort tex dressyrformen och kanske sikta in dig på något annat ridsätt, tex westernstil som har en annan typ av form, lite öppnare lägre form så att hästen inte behöver anstränga nacken så som den gör i engelsk ridning så att säga, helt enkelt rida hästen så den blir avslappnad men att hästen lite får lägga sig i formen som passar den hädanefter. Bara lite spekulering här från min sida.
Ja, eller lång och låg dressyr fungerar också. Om man nu inte vill byta "stil" helt. :p
 
Ja, eller lång och låg dressyr fungerar också. Om man nu inte vill byta "stil" helt. :p
Fast då är väl risken lite att dom hamnar mest på framdelen så att säga, det är ju inte så bra eftersom hästen eventuellt redan har känsligare kotleder, därför tänkte jag att det kanske är en idé att skola om hästen litegrann åt westernhållet då ju hästen går i en lägre form men ändå på bakbenen så att säga.
 
@ztsu är inte din häst rätt rejält gammal och har jobbat ganska mycket tidigare i livet ? Eller har jag snurrat till det ?
 
@ztsu är inte din häst rätt rejält gammal och har jobbat ganska mycket tidigare i livet ? Eller har jag snurrat till det ?

Du har både rätt och fel. Det stämmer bra att min häst var gammal och hade jobbat mycket tidigare i livet, men den hästen dog tyvärr av akut kolik i julas. Den här hästen är hans efterträdare. Jag har alltså inte haft honom så länge, vilket troligtvis är anledningen att han fått kotledsinflammationerna. Ökad mängd, ökad intensitet och ökade krav. Så jag måste nog tyvärr ta på mig det :(, även om jag (som jag skrev tidigare) tycker att en frisk 16-åring borde klara den intensitet och den typ av krav som jag ställer. Och enligt vet. skall ju atlaskotan inte påverka honom varpå han borde klassas som frisk.
 
Röntgades kotlederna? Fanns det några fynd där? Har bakkärran kollats? Tänker på oliksidigheten och problemet med galoppen som du nämner. Veterinären benämnde den som förskräcklig men på vilket vis?
 
Röntgades kotlederna? Fanns det några fynd där? Har bakkärran kollats? Tänker på oliksidigheten och problemet med galoppen som du nämner. Veterinären benämnde den som förskräcklig men på vilket vis?

Kotlederna röntgades och där fanns inga fynd. Han har heller aldrig behandlats för något liknande under de nio år förra ägaren hade honom (det vet jag eftersom jag fick fullmakt att förhöra mig hos försäkringsbolaget inför köpet).

Bakkärran kollades inte, mer än att bakbenen också böjdes högt och lågt.
I höger galopp är han markbunden och galopperar i fyrtakt, en galopp som är svår att reglera. Han bara springer med huvudet i vädret. Vänster galopp däremot kan jag samla och liksom rida i, och han tar stöd på bettet. Det är jättestor skillnad. Det är varvmässigt skillnad i alla gångarter, men tydligast i galoppen. När vi gjorde ridprov fick jag trava i höger varv och ställa honom utåt, och då gick han enligt vet taktfast och fint medan han vinglade och gick sämre när han var ställd inåt. Hon menade att detta berodde på hans stela nacke, och rekommenderade ET minst en gång innan återbesöket.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 262
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp