Pålagringar bakknä vad göra?

dreamhorse

Trådstartare
Har gjort röntgen på min häst som varit stel och det visade sig att han har måttliga pålagringar på båda bakknäna. Han är ett halvblod som gått som körhäst men inte dom sista två åren då har han ridits. Han får nu smärtstillande och ska vila i box 10 dagar ca.. vad tror ni om hans chans att komma tillbaka som ridhäst/skogsmulle? Mvh en ledsen matte
 
Har gjort röntgen på min häst som varit stel och det visade sig att han har måttliga pålagringar på båda bakknäna. Han är ett halvblod som gått som körhäst men inte dom sista två åren då har han ridits. Han får nu smärtstillande och ska vila i box 10 dagar ca.. vad tror ni om hans chans att komma tillbaka som ridhäst/skogsmulle? Mvh en ledsen matte

Omöjligt att svara på tyvärr. Du behöver ställa frågan till veterinären som behandlar och sett plåtarna och utifrån vad denne får till sig från dig om vad du vill använda hästen till .

Inte sällan krävs det att djurägaren är väldigt tydlig och konkret genetemot veterinären för att få svar. Ibland är det svårt att ställa dessa frågor precis när man står där mitt i. Dvs frågorna dyker upp senare när man kommit hem .

Då ringer du och ber att få prata med veterinären.
Du är kund och betalar för detta så det är inga som helst konstigheter !

Ring i morgon måndag 😄
 
Det är som redan nämnts omöjligt för oss att sia om hur det ev kan bli för just din häst. Det vet bara behandlande veterinär.

Men ledbehandlade man eller får den bara en oral kur?
 
Bak knän är inge rolig saker... Fått min ponny utdömd för ett par veckor sedan pga av dåliga bak knän nu är hon visserligen 22 år men började med stel gång. Hon har en ful brosk bildning i vänster bak och på de artros i båda. Antagligen börjat som någon typ av pålagringar eller liknande för länge sedan men som inte dykt upp för ens nu när de blev akut. Jag har även en travhäst som fått behandling flertalet gånger båda bak. Hon fungerar dock alldeles utmärkt efter ledbehandling. Men krävs en del av oss för att hålla henne fräsch. Jag är väldigt misstänksam mot bak knän och diagnoser runt dem. Tyvärr blir man ofta besviken har jag märkt på sistonende.
Hoppas de löser sig för er ska hålla en tumme!
 
Min ena fick en spark på ena bakknät för 10 år sedan. Prognosen var enligt den behandlande veterinären också i mitt fall 50/50. Hon betäcktes och gick med föl. Kollade upp henne med nya plåtar innan det var dags för igångsättning. Veterinären sa då att några 145 bör hon nog inte hoppa och heller inte bli travhäst. Hon har aldrig varit halt efter det, tävlats måttligt i både dressyr och hoppning. Jag är dock supernoga med att kolla henne, har nästan blivit ett ticks. Ser hältor hela tiden. Hon är 18 nu och kanske lite stelare i det benet men det kan vara inbillning från min sida också.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
28
· Visningar
5 306
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 650
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp