pålagringar i si lederna

J

jennny

Hejsan! Va på Skara djursjukhus igår och min häst har pålagringar i si lederna.
Någon som haft samma bekymmer? Vet sa att jag har 70% chans att han ska fungera som vanligt men inte komme kunna samla sig till max.
Har fått kortison behandlig nu och ska vila i två veckor efetr det ska jag tömköra och longera för att bygga upp muskler. Någon som har tips och råd om hur jag ska kunna få honom bra?
 
Sv: pålagringar i si lederna

Förmodar att du var hos H N. Var också på Skara med en häst som fick samma
prognos + skador i ligamenten. När jag frågade hur många hästar som hade blivit bra så sa han två st :(. Och min blev inte den tredje......... Hoppas att du har bättre tur.
Du bör låta bli att rygga och absolut inga backar. Min skulle bara ledas och tömköras, ingen longering, detta i tre månader och sedan återbesök. Fast så långt kom vi inte p g a upprepade förstoppningar i blindtarmen och sista gången han tömkördes så bröt han nästan ena frambenet. Då fick han naturligtvis en ny förstoppning och då valde jag att avliva honom. Stackars häst.
När du sedan börjar att rida så avråder jag ifrån att rida på långa tyglar, min häst gick nästan omkull på plan mark åtskilliga gånger, så honom var man tvungen att alltid rida med sträckta tyglar.
Ingen rolig "pepping" detta men pålagringar i SI-lederna är skit rent ut sagt :crazy:

MVH Kryddan
 
Sv: pålagringar i si lederna

70% chans att bli bra som ridhäst med pålagringar i SI-led?! intressant.
 
Sv: pålagringar i si lederna

ush vad hemskt det kändes när du skrev så... två stycken bara?!
okej. Ja visst,jag va hos h n. Jag har fått lite andra direktiv än vad du fick... kanske inte är helt samma sak. ska vila två veckor. longera mycket i galopp, tömköra över bommar mm i två veckor och sedan promenadrida i två veckor. Sedan blir det återbesök. Gick han pmkull på plan mark innan oxå? eller berodde detta på behandligen?
Till mig sa dom att han kommer inte kunna samla sig och jag inte kan räkna med en bra dressyrhäst att det är många hästar som blivit bra när de fått ordentligt med muskler och kan fortsätta ridas som vanligt. Men jag e nöjd bara han klarar av att promenadridas!
 
Sv: pålagringar i si lederna

Hästen var extremt snubblig redan innan behandlingen så det var inte p g a det.
H*n sa att det såg ut som om ett vulkanutbrott hade skett på min hästs SI-leder (korsryggsleder om någon undrar), så förhoppningsvis så är din häst inte lika illa drabbad. Skrev att min häst fick samma prognos, det skulle vara diagnos så klart. Min fick 50/50 % chans.
Att longera mycket i galopp sliter något våldsamt på hästar, mitt förslag är att du tömkör i galopp istället, ingen longering m a o. Jag tror att om veterinären verkligen förstår att man till varje pris vill behålla sin häst så får man ibland annorlunda igångsättningsscheman. Personligen så hade jag väntat ett tag med galoppen och låtit hästen skritta och trava under tömkörning extra lång tid om jag hade känt som du gör för din häst. Och även om någon veterinär här på Buke ger mig på skallen för den åsikten så står jag för det.
Diagnosen som din häst har fått är inte bra och vill du behålla honom så måste du vara försiktig, så enkelt är det även om det är tråkigt att ha den åsikten som är min högst personliga men definitivt är försvarbar.
Som sagt, vill inte vara en surmule på något sätt och hoppas självklart att du och din häst får ett långt liv tillsammans!
 
Sv: pålagringar i si lederna

Hejsan !
Hur märkte ni att era hästar hade det ?

Mvh S
 
Sv: pålagringar i si lederna

tränade i våras, börja med samlig och trampa lite och han blev halt några steg efter det, sen va det bra igen. hade då hit vet, han hade en 1 gradig hälta, fick metacam och börja rida lite lugnt igen. va bra,jag red inte hårt på nästan hela sommaren utan i värmen blir det mest skogsturer. sen i slutet på juli börja jag rida lite mer efetrsom vet sa till mig att jag måste. Böja knäcka i ena benet. Det vek sig ibland,han fick inte med det riktigt! Mycket på volt. Sen vissa dagar helt bra andra katastrof. Tog hit vet å röntka benet,fanns inget! men longerade och han vill inte galoppera, blev väldigt uppstressad. Fick remiss till equterapeft. Hittade en låsning i ryggen och nacken. Blev bättre men att han tappade benet fanns fortfarande ibland... Fick remiss till skara och så var det det.
Prata med vet där uppe. Det börja knäppa när han går. ett knäppande ljud,har faktiskt inte hört det på länge men vet att det kommer ibland,tydliga tecken sa dom. Hittade en hemsida med tecken på detta.
Mycket stämde in! framåtbjudningen va borta, han vill inte gå i hög form, mycket böjbar i ena varvet å inte alls i andra. Lite jobbig att sko bak.
 
Hejsan! Va på Skara djursjukhus igår och min häst har pålagringar i si lederna.
Någon som haft samma bekymmer? Vet sa att jag har 70% chans att han ska fungera som vanligt men inte komme kunna samla sig till max.
Har fått kortison behandlig nu och ska vila i två veckor efetr det ska jag tömköra och longera för att bygga upp muskler. Någon som har tips och råd om hur jag ska kunna få honom bra?
Min häst har pålagring I vänster si-led samt lumbosacralled
Har du någon film på hur din häst rör si
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 009
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 055
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp