pålagringar,ringkota...

wildrose

Trådstartare
Jag har en hbl valack, 15 år gammal som gjort mycket i sitt liv. Det är en stor och tung (173cm och ca 700kg) häst av äldre hbl-modell med mycket gång. Med tidigare ägare (samma ägare sen tre års ålder) har han gått msv dressyr och 1,35 hoppning, med mig msv fälttävlan och 1,30 hoppning.

för några månader sedan började han protestera vid träning. Ingen initial hälta och inga protester vid ridning med sänkta krav i lång/låg form. eftersom jag inte kunde hitta några fysiska symptom så lät jag honom få en paus i träningen med två veckors lätt ridning i skogen.
När vi sedan återupptog träningen så kom problemen tillbaka och då tog jag honom till klinik. väl där så konstaterades att han har pålagringar på kronleden vänster fram, början till ringkota.

Vet sa i princip "åk hem och ring slakteriet". Envis till min natur som jag är var jag inte beredd att acceptera den domen rakt av utan tog med mig hästen till skåne (stenestad) för ett andra utlåtande.
Efter en betydligt noggrannare utredning där konstaterades att hästen har likadana pålagringar på båda kronlederna fram (hö fram röntgades aldrig på den första kliniken) och att hältan släcks i kotleden v fram, INTE i kronleden där pålagringarna finns...

jag har oxå pratat på telefon med veterinärer på tre av sveriges största kliniker (ultuna, Hbg och ATGsolvalla) och ställt frågan om en generell prognos på ringkota. en av klinikerna sa att det kunde opereras med god prognos (steloperation) och de andra två rekommenderade avlivning eller möjligen "sällskapshäst".

Vad tror ni om detta? hästen släcker ju i "fel" led :confused:...kan pålagringarna finnas utan att orsaka smärta? hur kan klinikerna ha så olika svar på frågan? har insett att min häst förmodligen inte tävlar igen :cry: men vore glad om han kunde tillbringa sina sista år som promenadhäst och ha det bra, utan att gå och ha ont.

tacksam för svar /Wildrose
 
Min ponny har pålargingar i båda fram koterna och var grad 2 och tre halt när dom hittade det första ggr. Vi behandlade med tuppkamm i två omgångar(vila där i mellan) och han blev så pass bra att jag kunde tävla honnom i främst dressyr och någon enstaka hoppning,han var runt 15 år när han fick det och tävlade ca tre år efter det, Jag tror att han behandlades en gång till under tävlingsperioden. Han är i dag 19 år gammal och går som läromestare.
Vi/jag fick börja rida mycket dressyr så att han skulle hålla. Lycka till
 
Om pålagringarna inte är så stora så kanske han kan leva ett bra liv ganska länge utan att ha bekymmer av ringkotan.
Hade jag varit i dina skor så hade jag BÖRJAT med att behandla hältan i den led där hältan släckts, dvs i kotleden. Kanske räcker det? Det vet man inte förrän man provat att behandla.

Sen kan man hjälpa en ringkotehäst litegrann genom specialskor. Skon ifråga heter "roller motion-sko" och detta innebär att skon både tåriktas och traktriktas för ett mjukare steg.
Tåriktning resp traktriktning innebär att hovslagaren "böjer upp" tådelen och traktdelen på skon en aning. Tådelen ser ut ungefär som fronten på en pulka, hur trakten ser ut får du försöka tänka dig själv.

Mycket beror på hur mkt arbete du själv är beredd att lägga ner för att testa och se OM hästen kan fungera på detta sätt. Orkar du inte lägga ner detta arbete så be veterinären döma ut hästen direkt, men jag gissar att du gärna vill ge din häst en till chans?
 
Vill bara påminna om att det är skillnad på olika typer av pålagringar.
Pålagringar i kotleden är oftast orsakade av att hästen gått en längre tid med inflammation i nämnda leder och pålagringarna i sig behöver inte nödvändigtvis vara ett hinder för fullgod funktion.

PÅlagringar i KRONleden är = ringkota och detta påverkar rörligheten i ganska stor grad och är därför mycket mer allvarligt än ovanstående.
 
Hej
Min häst fick diagnosen ringkota i somras. Hon förvärrades ganska snabbt, från att hältan syntes första gången. Enligt var jag har förstått så kan hästen leva ett bra tag som pensionär, men slutligen så förvärras hältan och det uppkommer smärta även vid vila. Jag beslutade att avliva min häst.
Att vetrinärerna har svarat olika kan väl ha att göra med att olika vetrinärer har olika åsikter på vad en sjukdom innebär som det kanske inte finns helt klara vetenskapliga förklaringar på. Och dessutom var varje vet. har för erfarenheter. Mina spekulationer.
Lycka till med din häst.
 
JA, en häst kan ha pålagringar utan att ha ont av det. Låter ju snarare som det är pga av kotledsinflammation att din häst är halt?? :confused:
Behandla den hältan, sen så får du försöka sätta i gång igen och se om hästen fortfarande har ont. Men du kanske ska vurdere att pensionära din häst, tkr du ska sluta tävla även om han blir ohalt.... Du kanske kan sälja honom som läromästare eller promenadhäst? Jag skulle inte avliva!!
 
Känner du dig inte övertygad så testa med behandling.

Dock, med pålagring är chansen mkt minimal att du kommer kunna använda hästen normalt.
Har du tur kan du använda hästen till promenadridning om du har otur inte ens det.

Det är inte ovanlig att pålagringar och andra problem i strålben/hovben/kronben/kota/knä/has
upptäcks p.g.a tex. hältor i leder där det egentligen inte finns något problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 078
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 481
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·
Hästvård Var på klinik med min häst igår eftersom han under en tid visat olika diffusa symptom både i ridning och hantering, och min magkänsla sa...
2
Svar
30
· Visningar
6 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp